Avagy a vászonkabátok burjánzása.

A “Family Business” (Családi üzlet) egy Netflixen futó, botor és hősies, zsidó sitcom. Majdnem-egészében jól mutatja be a családi krízishelyzeteket. Kissé fészívvel mutatja be a francia zsidóságot. És attól függően, hogy honnan nézzük, meggyőz arról, miért legalizáljuk és miért ne a marihuánát.

Ugyanakkor, majdnem hat órán keresztül bámulhatunk egy bézs munkásdzseki-reklámot, mert majdnem minden szereplő, majdnem minden jelenetben ilyet visel, akár kint játszódik az adott jelenet, akár bent.

Na jó, eláruljuk, miről van szó.

A sorozat egy párizsi zsidó család életét kíséri végig, ahogy megpróbálják a kóser hentesüzletüket kóser marihuána-elosztó központtá alakítani. Eközben mindannyian ezt a barnás-bézses munkáskabátot hordják, kötött sapkával.

Igor Gotesman, francia forgatókönyvíró (aki korábban a Castings című sorozatot is írta) összerakott rengeteg zsidós-füvezős poént, egy kedves családot, egy rakat anyagi és életközépi válságot és mindezt Párizsba költöztette. A Hazan család feje, Gérard (akit egyébként egy valódi algír-zsidó színész játszik, Gérard Darmon) makacs és rosszindulatú. Pénzügyi válságba kerül, de semmi kedve bármin is változtatni. Aure (Julia Piaton) a lánya, aki egyébként természetesen lázadó és queer, ki akar törni a helyzetből. Különös tehetséggel és kétes értékű „hogyan legyél gazdag”-ötletekkel megáldott testvére, Joseph (Jonathan Cohen) pedig azzal bombázza őket, hogy hamarosan legalizálják a marihuánát és ezért át kellene alakítaniuk a hentesüzletet coffeeshoppá.

Kell még a sorozatba néhány kétballábas mellékszereplő, az egyik Enrico Macias, aki igazából is algériai énekes és egyben legendás figura a francia zsidó szubkultúrában. Ő saját magát játssza. A másik ilyen kétballábas az aranyszívű, de teljesen őrült influenszer, Clémentine (Louise Coldefy).

Ők együtt arra a bolondos küldetésre indulnak, hogy Hazan Húsüzletét Hazan Fűüzletére alakítsák át.

Forrás: netflix.com

Amint látható, az alapötlet nem rossz, a szereplők viccesek. Érdemes belenézni, ha az ember szeretne egy agykikapcsolós-poénkodós esti elfoglaltságot magának – és még zsidós témára is vágyik. A „Családi üzlet” tele is van zsidó szimbólumokkal, utalásokkal, ételekkel, az askenázi nagymama afrikai zöldséges-zsidó ételeket főz, zsidó szimbólum lóg a visszapillantó tükrön és így tovább. Még a szóviccek is zsidósak alkalmasint.

De akármennyire is zsidósra vették a figurát, ne számítsunk mélységekre. A sorozat felszínesen súrolja a francia zsidók valódi életét, valódi problémáit. Nem magyarázzák el, hogy a kóser hentesüzlet miért nem megy jól. Nem nyerünk betekintést az Algériából Franciaországba vándorolt zsidók valódi helyzetébe, életfelfogásába.

Érdekes csavar viszont a történetben, hogy Hazanék barátai egy francia arab család, ugyancsak bevándorlók, illetve egy sikeres ügyvédnő, Aïda, akivel Josephnek amolyan se veled-se nélküled-kapcsolata van. De a sorozat nem mond semmit arról, hogy hogyan kapcsolódnak egymáshoz zsidók és arabok, bevándorlók és franciák a mai kor Franciaországában. A történet 2019-ben játszódik, amikor a francia kormány éppen a hidzsáb betiltásán gondolkodik az iskolákban, lenne tehát bőven muníció a társadalomkritikára, gondolkodtatásra, kérdések feltevésére. Sajnos, ez elsikkad a füves-zsidós poénok között. Bár az is lehet, nincs is rá szükség.

Vannak helyette tipikus bézs vászonkabátok, meg füvezés. Mit akarunk még?

HírekKözéletKülföldi hírekKultúra

Netflix-sorozat, amiről senki se hallott

2021.04.19.