A zsidó identitás két momentuma a Pészach és a Sávuot. Az egyik a népi identitás ünnepe, a másik a vallási identitásé.
Mindkettőben az I-teni jelenlét a meghatározó. Két sorsmeghatározó nap a nép életében. Két nap és kettő, azt megelőző éjszaka:
לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַיהוָה, לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: הוּא-הַלַּיְלָה הַזֶּה לַיהוָה, שִׁמֻּרִים לְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם.
„ Őrködés éjszakája volt ez az Örökkévaló előtt, hogy kivezesse őket Egyiptom országából, ez az éjszaka az, mely az Örökkévalónak van szentelve, amelyet meg kell őrizni Israel összes gyermekeinek nemzedékeiken át.”
( II.M. 12/42.)
Két őrködő éjszaka, két felkészülés, két csoda. Felhangzik a nép extatikus kijelentése:
נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע
„megtesszük és meghallgatjuk”.
Megtesszük, hogy Általad kivonulunk a rabszolgaság házából és meghallgatjuk, magunkra vesszük törvényeidet.
„ Sááré Kedoso” című középkori kabbalisztikus munkában olvassuk:
A , שִׁמֻּרִים éjszakát, az őrködés éjszakáját, mely megelőzte a kinyilatkozást, a zsidók meghatottan, zokogva töltötték.
Rabok voltak. Rabok de készültek az Isten fogadására. Ezt azóta ugyanígy kell megülnie minden zsidó embernek. KÉSZÜLNI kell.
Ezen az éjszakán, tanulni kell és imádkozni.
De mi legyen azokkal akik már nem tudnak tanulni? Vagy nincsen lehetőségük tanulni?
Annak emlékezni kell arra, amit egyszer tanult.
De mi legyen azzal aki már semmire sem emlékszik?
Azok gondoljanak a Nagy elődökre, Bölcsekre, gondoljon a szent nevekre! Mondja el azokat a neveket, mert a nevek ezen az éjszakán olyanok, mint az imák. Felszállnak az égbe és világítanak.
De mi legyen azzal aki nem tud neveket?
Aki neveket sem tud, gondoljon önmaga szegénységére, nyomorúságára, szenvedésére, mert az is felszáll Isten elé, mint valami imádság. Ezen az éjszakán megnyílnak odafönn a Kapuk. Megnyílik ötven Szent Égi Kapu és kiárad Isten világossága.
Meghasad az ég és teljesülnek a kívánságok.
Josef Meir Weiss a szaploncai rabbi így következtetett:
A Hálel zsoltár a szabadulás zsoltárcsokra:
A 118-ik ( 19-20) zsoltárban áll:
פִּתְחוּ-לִי שַׁעֲרֵי-צֶדֶק; אָבֹא-בָם, אוֹדֶה יָהּ.
„ Nyissátok ki előttem az igazság kapuit, had menjek be rajtuk hálát vallani az Öröknek.”
זֶה-הַשַּׁעַר לַיהוָה; צַדִּיקִים, יָבֹאוּ בוֹ.
„ Ez a kapuja az Örökkévalónak, igazak járnak be rajta.”
אוֹדְךָ, כִּי עֲנִיתָנִי; וַתְּהִי-לִי, לִישׁוּעָה.
„ Hálát adok néked, hogy megaláztál engem, az lett nékem segítségre.”
Ezzel kezdődik az „ Atyák bölcs tanítása”
כל ישראל יש לעם הלק לעולם הבא
„Minden zsidónak van része túlvilág üdvösségben”
Honnan tudjuk?
Ez áll Jesájá 60/21-ben
וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים, לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ; נֵצֶר מטעו (מַטָּעַי) מַעֲשֵׂה יָדַי, לְהִתְפָּאֵר.
„ Népem egytől egyig igaz, örökké birtokolni fogja az országot, ültetvényem csemetéje, kezem műve a magam dicsőségére”
A Szináj hegyén látványos külsőségek között átvették a Ábrahám, Izsák és Jákob ivadékai a Tórát, azt a Tant mely azóta is jellemzi, meghatározza és kényszeríti a zsidókat arra, hogy zsidók legyenek és azok maradjanak.
Egy asszony zokogva panaszolta a kosznici rabbinak, hogy férje elfordult tőle és rútnak mondja. Talán tényleg rút vagy? kérdezte Iszrael rabbi. Az asszony feljajdult: Rabbi, hát nem voltam szép és kedves a menyasszonyi baldachin alatt?
Miért lettem most hirtelen rút
E szavakra olyan reszketés fogta el a Maggidot, hogy csak nagy nehezen tudott az asszonynak vigasztalást nyújtani. Megígérte, imádkozni fog, hogy I-ten ismét felé fordítsa férje szívét.
Amikor az asszony eltávozott, így fohászkodott I-enhez:
Világ Ura, emlékezz meg erről az asszonyról, emlékezz meg Izraelről. Amikor Izrael a Szináj hegynél megígérte, hogy „megtesszük és meghallgatjuk”, Te pedig kiválasztottad és eljegyezted őt, nem volt-e szép és bájos előtted?
Miért lett most egyszerre rút?
Izrael újból megpróbáltatások előtt áll!
A Hamasz gyűlöletre szólította fel elvakult híveit. Rakéták szállnak az „ÍGÉRET FÖLDJÉRE”. Az értelmetlen gyűlöletnek ártatlan polgári áldozatai vannak, hatalmas az anyagi kár.
Az Egek Urában van minden reményünk!
נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע
„megtesszük és meghallgatjuk”.
Biztos vagyunk benne hogy megvalósul a prófétai előrelátás:
וְנִלְחֲמוּ אֵלֶיךָ, וְלֹא-יוּכְלוּ לָךְ: כִּי-אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם-יְהוָה, לְהַצִּילֶךָ.
„ …harcolni fognak ellened,de nem bírnak veled, mert veled vagyok, úgymond az Ö-való, hogy megmentselek.”
( Jer. 1/19)
ÁMEN