וַיַּרְא בָּלָק, בֶּן-צִפּוֹר

És látta Bolok
( IV.M. 22/2.)

Bálák, Moáb királya,felkéri Bileámot, átkozza meg Izrael népét. Bileám háromszor, próbálkozik átkot mondani, de mindhárom alkalommal áldás hagyja el a száját. Bileám története azt tanítja, hogy az Örökkévaló választott népét, a zsidók fennmaradását spirituális törvények irányítják, így csak szellemi erővel lehet legyőzni őket.

Ki volt Bileám, a midjanita varázsló?
Már a neve is talány: בלעם név úgy olvasható בעל העם „ a nép ura”.
Mások szerint, neve úgy is értelmezhető: בלי עם „nép nélküli” olyan értelemben, hogy nem tartozott sehova, oda csatlakozott ahol ”megfizeték”

Bileám – bölcseink szerint- tudott valamit, amit rajta kívül senki: tudta mikor haragszik Örökkévaló! A föld egyetlen teremtménye sem tudta ezt, csak Bileám.
Írva van róla:

וְיֹדֵעַ, דַּעַת עֶלְיוֹן

“aki ismeri a Legfelsőbb gondolatát”
(IV.Mózes 24:16).

Bileám, ismerte és ki akarta használni azt a pillanatot, amikor az Örökkévaló haragszik Izrael népére.
A Talmud (Bráhot 7a) elárulja:

עַמִּי, זְכָר-נָא מַה-יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב, וּמֶה-עָנָה אֹתוֹ, בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר–מִן-הַשִּׁטִּים, עַד-הַגִּלְגָּל, לְמַעַן, דַּעַת צִדְקוֹת יְהוָה

“Népem! Emlékezz csak: mit koholt Bálák, Moáb királya, és mit felelt néki Bálám, a Beor fia?.”
( Micha 6:5).

Rabbi Elázár mondta: Azt mondta I-en Izraelnek: tudjátok, mennyi igazságot cselekedtem veletek, például nem haragudtam Bileám ármánykodásainak napjaiban, mert ha haragudtam volna, akkor “Izrael gyűlölőiből” (Izraelre lázadóira használt kifejezés) nem maradt volna maradék és túlélő.
Bileám mondta Báláknak:

.מָה אֶקֹּב, לֹא קַבֹּה אֵל; וּמָה אֶזְעֹם, לֹא זָעַם יְהוָה

“Hogyan átkozzam azt, akit I-en nem átkoz, és mit szidalmazzam azt, akit I-en nem szidalmaz?”
(4Mózes 23:8)

Az Örökkévaló, azokban a napokban egyáltalán nem haragudott.

Bölcseink szerint Bileám csillagjós volt: Kiolvasta a csillagokból, hogy ki fog a közeljövőben meghalni. Azt, hajlandó volt nyilvánosa megátkozni. Azok akik hallották átkát, azt hitték, hogy az illető átka következtében halt meg.
Nem ismerték, az Örökkévaló, Ábrahámnak tett örökérvényű ígéretét:

וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר

„És megáldom azokat, akik téged áldanak és a ki téged átkoz, azt megátkozom.”
( I.M. 12/3.)

Bileám rabba érdekes esete az áldás-átok kettőségről!

„ Egy ifjú jelent meg két öreg előtt, kiknek neve volt: Jonathan és Jehuda.
Mi a kívánságod?-kérdezték tőle.
–Apám küldött, hogy áldjatok meg legszebb áldásotokkal”…És ők akkor, kezüket fejére téve, ekként áldották meg az ifjút:
Legyen a Te akaratod, Mindenható Isten, hogy ez az ifjú vessen, de ne arasson. Bevigyen, de ki ne hozzon. Kivigyen, de be ne hozzon. Omoljon szét a háza, de maradjon fent a kunyhója. Szedjék szét az asztalát és ne ünnepeljen újesztendőt. Ámen.”

Az ifjú sírva rohant haza apjához: Megátkoztak, Apám! Áldás helyet átkot mondtak rám!! ….és elmondta a különös, fenyegető szózatot, melyet a két öregtől hallott.
Az apa, kinek neve Simon ben Jocháj volt- ajkait mosolyra nyitotta és csendesen felelt:
„ Áldás volt fiam, a legnagyobb áldás: Vess, de ne arass; legyenek gyermekeid, de ne haljanak meg előtted! Bevigyél, de ki ne hozz; fiaid hozzanak asszonyt a házhoz, legyen boldog a házasság, a férfiak maradjanak életben; nehogy özvegyeiket, vissza kelljen vinned szülői házukba. Kivigyél, de be ne hozz; add férjhez lányaidat, éljenek boldogul férjeikkel és ne térjenek vissza özvegyen tehozzád. Omoljon szét a házad, mert a zsidó hit a sírvermet nevezi háznak, ahol annyi ideig vesztegel a test. Maradjon fent a kunyhód; mert a mi tanításaink szerint a földi élet, csak szellős kunyhónak számít. Szedjék szét az asztalodat; annyi gyerek és unoka ülje körül örömben és csapongó vígságban. És ne ünnepelj újesztendőt; ami azt jelenti tanításunkban, hogy legyen boldog, hosszú házasságod és ne hozz új asszonyt, második feleséget otthonodba. Ez hát a különös áldás, édes fiam, amit nem értettél.
Látod-e most már, mit mondott a két szent mester: Jochanan és Jehuda?

Bileám, meg akarta átkozni a zsidókat és átok helyett, ez jött ki száján:

 מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל

“Milyen szépek a sátraid Jákob, hajlékaid Izrael”!
(24:5).

Ezt a szép mondat imakönyveink elején is megtalálható, hogy a zsinagógába belépve azonnal elmondjuk. Érdekes, hogy egyesek ezt kihagyták. Rabbi Slomo Luria írja: “amikor bejövök a zsinagógába, ezzel a verssel kezdek:

  וַאֲנִי–בְּרֹב חַסְדְּךָ, אָבוֹא בֵיתֶךָ

“De én kegyelmed bőségéből házadba léphetek”
(Zsoltárok 5:8)

De kihagyom a “milyen szépek a sátraid” kezdetű mondatot, mert Bileám mondta először, és átokként hangzott el”. Vagyis nem csak az számít, hogy mit mond az ember, hanem az is, hogy milyen szándékkal mondja.

 

HetiszakaszTanításokVallás

Nem csak az számít, hogy mit mond az ember

2021.06.25.