Gettórajzok árnyékában

Orbán Eszter
2021.06.30.

Különleges látásmódja és sajátos stílusa miatt egyetlen egy művészeti irányzathoz és korszakhoz sem sorolható. Mégis pontosan ettől lett egyedi és népszerű, elsősorban külföldön. Hazánkban már kevésbé.
A száz éve született Gedő Ilka grafikusra és festőművészre emlékezünk.

Gedő Ilka (1921- 1985) A fénykép a budapesti gettóban készült 1944-ben.

Gedő (Goldberg) Simon és Weiszkopf Erzsébet Elza gyermekeként látta meg a napvilágot 1921. május 26-án Budapesten. Apja magyar-német szakos tanárként a budapesti zsidó gimnáziumban tanított, s még egyetemi évei alatt kötött életre szóló barátságot Juhász Gyulával. Anyja a kultúrát, művészetet szerető és támogató értelmiségi családból származott. 11 éves korától kezdett el rajzolni, majd 1939-től Gallé Tibor festőiskolájában tanult, később olyan mesterei voltak, mint a szintén zsidó származású Erdei Viktor és Örkényi Strasszer Iván. A háború alatt kerámiakészítésből élt, majd 1944 nyara és 1945 januárja között keletkeztek gettórajzai, melyek egyedülállóak a magyar művészet történetében, és rendkívüli kordokumentumként is szolgálnak. A gettórajzok közül ma százharmincat a Jad Vasem Múzeum őriz.

Gedő Ilka: Fiú Dávid-csillaggal

Folyamatosan születtek a gettóban a rajzai, s egyfajta vizuális napló jelleggel bírnak. Megörökített maga körül mindenkit, akit tudott, gyermeket, felnőttet, öreget. Különösek a kiszolgáltatott gyermekekről készült rajzai megrendítőek: tágra nyílt szemeikkel, riadt arcaikkal a kilátástalan és reményvesztett jövőt tükrözik.

Gedő Ilka: Masnis lány portréja. Budapesti gettó, 1944

Szomorúság, jövőtlenség, halálközeliség árulkodik ezekről a képekről. Azokat a pillanatokat ragadja meg rajzain, amikor megszűnik már a kapcsolat az ember és a külvilág között, s a lét üres terében magatehetetlenül teng. A gettóban négy önarckép készült.

Gedő Ilka: Gettó, 1944.

Ebben az időben Gedő Ilka 23 éves, de önarcképein mintha egy idős hölgy jelenne meg, akinek vonásain az évek viszontagságai látszódnak: megtört, beesett, sötét szemek, összeszorított ajkak jelzik az embertelen és kilátástalan állapotot, a fájdalmakat, a kínokat.

Gedő Ilka: Önarckép a gettóban, 1944.

A háború után 1945-ben a Képzőművészeti Főiskolára iratkozott be, de fél év után ott hagyta, férjez ment, két fia született. 1949-ig még aktívan alkotott, ekkor keletkeztek életművének zseniális rajzsorozatai: önarcképek, állapotos önarcképek, szentendrei tájképek, családtagokról készített portrék, asztal-sorozatok. ’49 után önkéntesen visszavonult a művészvilágtól, családjának, gyermekeinek élt. Nem tudta összeegyeztetni a művészetet a női lét mivoltjával. Ez idő alatt művészettörténeti és színelméleti tanulmányokat folytatott. Tizenkilenc év után, 1965-ben tér vissza ismét az alkotáshoz, amikor megnyitotta műteremkiállítását az 1945-49 között készült grafikáiból. Újra lendületet és inspirációt kap, de stílust és technikát vált: olajfestményeket készít.

Gedő Ilka: Kettős önarckép

Az egymásra rétegződő színekkel kísérletezett, a formák egyedi használatát alkalmazta. Képeiből valami misztikus, megfoghatatlan, fájdalmas érzés árad. Mintha nyomot hagyott volna egész életművén a gettóban átélt száműzöttség…

Gedő Ilka: Apa két gyerekkel

1985. június 19-én, 64 évesen hunyt el Budapesten. Halála után festményeit többször is bemutatták Glassgowban, New Yorkban, és a Jad Vasem Múzeumban is. Közvetlenül halálát követő napokban a szentendrei művésztelepi galériában megnyílt kiállításán Ury Ibolya így összegezte Gedő Ilka művészetét: „Nem függ semmitől és senkitől önmaga belső erején és tehetségén kívül. Festői látásmódja teszi őt olyan sajátosan egyedivé, mely mindenkitől megkülönbözteti, és összetéveszteni senkivel sem lehet.”

Születésének 100. évfordulója alkalmából a Nemzeti Galéria C épületében 2021. szeptember 26-ig tekinthető meg az életművéből rendezett kiállítás.

Források:

Gedő Ilka élete.
György Péter – Pataki Gábor – Szabó Júlia – Mészáros F. István: Gedő Ilka művészete (1921–1985), Új Művészet Alapítvány, Budapest, 1997.