Tisztelt Rabbi!

Nagy érdeklődéssel olvasom hétről hétre a Zsima kérdezd a rabbit rovatát.
Keresztényként mindig nagyon érdekelt, hogy mit mond a zsidóság arról, hogy „ új szövetséget” hozott létre I-ten az emberiséggel a régi helyett.
Most konkrétan Jeremiás próféta szavaira gondolok, ahol azt olvassuk, hogy Izrael megszegte az I-tennel kötött szövetséget, aminek a következménye, hogy I-ten „új szövetséget” kötött, de már nem csak Izrael fiaival, hanem az egész emberiséggel. 

Hogyan értelmezhető Jeremiás próféta mondata ezzel kapcsolatban? Ez nem szünteti meg I-tennek a zsidókkal kötött szerződését?

Nagyon köszönöm a választ, egy lelkes olvasójuk.

A Rabbi válaszol:

Mi is köszönjük a bizalmat, hogy hétről hétre olvassa, a kérdezd a rabbit rovatot és a Zsima közösségének írásait.

Ön nagyon jól írja a kérdésében, hogy számos alkalommal írja a Szentírás, hogy Izrael mint nemzet nemegyszer megszegte az I-tennel kötött szövetségét. Amit többek között, Jeremiás próféta nagyon drámaian tár elénk:

Visszatértek őseik korábbi bűneihez, akik vonakodtak hallgatni szavamra, és ők más i-tenek után jártak, hogy szolgálják azokat. Izrael és Júda háza megszegte a szövetséget, melyet őseikkel kötöttem.
/ Jeremiás 11:10/

 Ugyanez megtalálható Ezékiel prófétánál is:

Mert így szól az Örökkévaló: Úgy bánok és cselekszem veled, ahogy cselekedtél és bántál te, aki semmibe vetted az esküt, és felbontottad a szövetséget.
/Ezékiel 16:59/

De a Tóra és a próféták egyértelműen kijelentik azt is, hogy I-ten annak ellenére is szilárdan megőrizte Izraellel való kapcsolatát, hogy a nép vétkezett ellene. Bár voltak kudarcok a parancsolatok teljesítésében, a szövetséget nem felbontotta hanem folyamatosan megerősítette velük. 

Erre nagyon jó példa a fentiekben idézett Ezékiel próféta mondata, amely nagyon kemény szavakat fogalmaz meg, de mégis így zárul: 

De én emlékszem szövetségemre, amelyet ifjúkorodban kötöttem veled, és fenntartok számodra örök szövetséget.
/Ezékiel 16:60/

Hasonló jelenet játszódik le a Tóra בְּחֻקֹּתַי hetiszakaszában, ahol I-ten szörnyű büntetéseket sorol fel, ha Izrael fiai megszegik a Tóra parancsait ide értve a szövetség megszegését is / 3 Mózes 26: 14/ Mégis a fejezet végén ezt olvassuk:

De még akkor is, amikor ellenségeik földjén lesznek, nem vetem, és nem utálom meg őket, hogy végképp megsemmisítsem őket, hogy megbontsam velük való szövetségemet, mert én vagyok az Örökkévaló, az ő I-tenük.
Megemlékezem értük az elődökkel való szövetségről, akiket kivezettem Egyiptom országából a népek szeme láttára, hogy legyek az ő I-tenük, én az Örökkévaló. 

/ 3 Mózes 26:44-45/

Egyértelműen mutatja be a szentírás a zsidóság kozmikus küldetését, annak ellenére, hogy vannak botlások és eltévelyedések. I-ten soha nem engedi el a zsidóság és Izrael kezét.

Jeremiás bár kimondja, hogy I-ten egy megújult szövetséget fog kötni, ugyanakkor egyértelműen kijelenti, hogy Izrael Házával és Júda Házával fogja ezt megtenni. A szövetség változhatatlan és felbonthatatlan része a Tóra, amelyet a szívünkre helyezett, és semmilyen újabb szövetség nem fogja törölni a régit vagy helyezi hatályon kívül. Ahogy a próféta mondja: 

Izrael továbbra is I-ten nemzete lesz mindaddig, amíg felkel és süt a nap, amíg a hold világít az égen, és hullámok vannak a parton.
/Jeremiás 31:34/

Ezenkívül, a szövetségnek ez a megújulása mind Júda házával, mind Izrael házával együtt lesz, Jeremiás azt is kijelenti, hogy e megújulás idején egyetemes ismeretek lesznek I-tenről.

 „mert mindannyian meg fognak ismerni engem”
/ Jeremiás 31: 33/

A Rabbi 

A. Rabbi válaszol

Mert mindannyian meg fognak ismerni engem

2021.07.08.