“Az igazságot, az igazságot kövesd!”
( V.M. 17/7 )

A mondatban kétszer fordul elő az צֶדֶק “igazság” szó?
Talmud (Bává Meciá 30b) tanítja:

“Jeruzsálem azért pusztult el, mert a legszigorúbb tórai törvények szerint ítélkeztek, és nem mentek a törvény betűi mögé (לפנים משורת הדין), hogy értelmezzék azt.”

Ezt úgy kell értelmeznünk, hogy két lehetőség, két út van: דרח אמת és דרח שלום דרח אמת szó szerint „igazság útja” a Tóra törvényeihez való szigorú ragaszkodás. דרח שלום szó szerint „béke útja”. Jelentése az, hogy racionális, „emberi” meggondolásból lehet és kell engedményt tenni a szigorú törvénységben.

Ennek illusztrálására:
A psyshai Rabbi Bunam szerint a צֶדֶק szó kétszeri említése figyelmeztet, hogy az “igazságot csak igazság által lehet elérni.”

Az igazság keresése nem ad felmentést, csak és kizárólag becsületes módon lehet törekedni annak meglelésére. A Tóra nem bocsátja meg, ha a szentséget helytelen eszközökkel “üldözzük.”
Nem! A cél nem szentesíti az eszközt.
Mestereink felszólítanak: igyekezzünk felebarátjainkat jó oldalukról megítélni. Ez nem jelenti, hogy naivnak kell lennünk. „Igazsággal ítéld” – van, amikor kedvezőtlenül kell ítélkeznünk másokon. A kétszeres említés arra tanít, hogy se erőltetett jóindulattal, rosszindulattal ne viselkedjünk embertársainkkal, maradjunk az arany középúton.

Talmud Szanhedrin 32b. Ráv Ási véleménye:

“Az igazság első említése a szigorú törvényre, a második a kompromisszumra vonatkozik.”

Ábrahám Ibn Ezra (1089-1167) szerint a kettős kifejezés arra oktat, hogy a bíró akkor is az igazságot tartsa szeme előtt, ha az történetesen a kárára volna.
Obadja Szforno, itáliai orvos és tanító (1470-1550) szerint az idézett vers azokhoz szól, akik a bírákat megválasztották. Szerinte nem a vagyonos vagy jó megjelenésű embereket, nem is a legokosabbakat kell bírákul választani, hanem azokat, akiknek erős jellemük és igazságérzetük van.
Szanhedrin 88b. elmeséli Hillél és Sámmáj tanítványainak vitája kapcsán:

“Amikor megnőtt a nem kellően felkészült tanítványaik száma, akkor elszaporodott a vita Izraelben és a Tórából két Tóra lett.”

Korunk hibája, hogy sokan gondolják: alanyi jogon lehet bárki és bármikor vita résztvevője, annak tárgyától függetlenül. Talmud szerint viszont, a véleménynyilvánítás feltétele az értelem.

A berdicsevi Lévi Jiczhák rabbi mondta:
„Egy feje tetejére állított világot látok magam előtt. Régen Izraelben a teljes igazságot meg lehetett találni az utcán és a piacokon, mivel mindenki igazat beszélt. Amikor azonban az imaházba mentek, valami hazugságot hoztak létre. Most viszont fordítva van. Az utcákon és a tereken mindenki hamisan beszél, de az imaházban megvallják az igazat, Hiszen régen Izraelben igazság és hűség ragyogta be minden lépésüket, és ha a piacra, a kereskedés világágába léptek, lelkükkel hitelesítették a talmudi kijelentést:

„ A te igazad legyen igaz, és a te nemed legyen igaz.”
( Bava Mecia 49.),

És mindig a hűség jegyében cselekedtek. Ha azonban az imaházba mentek, mellüket döngetve szóltak: „Vétkeztünk, hűtlenkedtünk, raboltunk” ( engesztelés napi bűnvallomás szövegrész), és mindez hazugság volt. Hiszen hűségesek voltak az I’sten színe előtt. Ma fordítva van. Miközben kereskednek, hamisak és csalnak, de ima közben megvallják az igazat.”

TanításokVallás

Ima közben megvallják az igazat

2021.08.13.