Kétségkívül nevezhető a magyar üvegfestészet legnagyobb alakjának a zsidó származású Róth Miksa (1865-1944), aki a XX. század iparművészetének legmeghatározóbb és legkiemelkedőbb alakjává vált. S míg hazánkban inkább üvegcsodáival tett szert népszerűségre, külföldön mozaikkészítőként vált híressé. Érdemes megcsodálnunk itthon fellelhető mozaikalkotásait is, melynek újjáélesztése hazai viszonylatban az ő nevéhez kapcsolódik. 1898-ban Róth honosítja meg hazánkban e ritka és különleges mozaikművészetet, és számos felkérést kap ennek a technikának a kivitelezésére. Az ő nevéhez fűződik a Postatakarékpénztár külső mozaikábrázolása, vagy Budapest legnagyobb szabadtéri mozaikalkotása, a Szervita-téren található Török Bankház homlokzatának mozaikja, de monumentális beltéri mozaikjait csodálhatja meg az is, aki a Zeneakadémia ajtaján belépve az előcsarnokba érkezik. A millennium idején állami felkérést kap, hogy készítse el a királyi vártemplomban a Szent István kápolnában István király mellképének mozaikját. István király fején az ún. Corona Latina látható, ami a ma ismert korona felső része.
Az aranyfényben úszó, bizánci jellegű mozaikalkotás hosszú évtizedekig állt eredeti helyén. A II. világháború során a kápolna azonban súlyosan megsérült, de a mozaik nagy része épségben maradt. Az 50-es években Bicskei Karle János, aki a balatonalmádi Szent Imre templom képein dolgozott, kezdeményezte a mozaik teljes feltárását, rekonstruálását és áthelyezését a balatonalmádi templomba. Erőfeszítései sikerrel jártak, a rekonstruált, Róth Miksa által készített Szent István mozaik ma is megtekinthető Balatonalmádiban.
Róth emléket állított István királynak üvegalkotásában is. Pannonhalmán található a Kerengőből nyíló Szent István kápolna Róth által díszített 1899-ben készült ólomüvegablaka, melyen István király felajánlja a koronát. A festményen megjelennek a historizmus elemei, a történelmi emlékek mellett az esztétikum hangsúlyozása, melyben felértékelődik a múlt szerepe. A színek kölcsönhatása harmóniát áraszt és érzékelteti a jelenet magasztosságát.
Róth művészi finomsággal mutatja be a történelmi pillanatok fontosságát és alkotói korszakában, mely az emancipációt követően utat nyitott a zsidóság számára, emléket állít államalapító királyunk előtt is, aki korának nyitott szellemű és befogadó uralkodója volt.