Ünnepi készülődés, ötletek óvodásoknak és kisiskolásoknak

Orbán Anna
2021.08.23.

Korábbiakban készítettünk mézes csuprot és sütöttünk almás kalácsot a felkészülés jegyében. Ezúttal dekorálunk, ezzel is emlékezetessé varázsolva az ünnepet lakáson belül és kívül is. Miért alma és miért nem mangó? A midrás szerint a Gan Éden, azaz az édenkert almáskert illatát árasztotta, a Kabala szent almásként utal rá. Az Énekek énekében Salamon az almafa alatt ülve beszél a szeretetről, így bátran kijelenthetjük, hogy a hagyomány szerint az alma jelképezi az Örökkévaló iránti szeretetet, aminek így, Újévkor különös jelentősége van. A mézbe mártott almával kívánunk egymásnak és magunknak édes újévet, talán ennél jobban semmi nem jelképezi az ünnepet.

Gránátalma igen, dió nem

A gránátalma a hagyomány szerint pont annyi magból áll, mint ahány parancsolat a Tórában van. Hagyományos ünnepi gyümölcs, szefárd közösségekben ez az újévi tál legfőbb része, az askenáz méz-alma párosítással szemben. Tipp: pucoljunk a gyerekekkel gránátalmát és számoljuk meg együtt a magokat, mennyire jutunk közel a hatszáztizenháromhoz (mérettől függően egy gyümölcs kettőszáz és ezernégyszáz közötti számú magból áll, tehát válasszunk közepesnél nagyobb gyümölcsöt) A kibontáshoz a legjobb módszer a következő:

– a gránátalmát fektessük deszkára úgy, hogy az alján lévő korona legyen felül

– egy éles késsel vágjuk körbe a koronát úgy, hogy ne sértsük fel a magokat

– ismételjük meg a műveletet alul is

– a két vágott kört kössük össze a késsel, követve a gerezdeket elválasztó hártyát

– távolítsuk el a felső kört úgy, hogy egy gyengéd nyomással kimozdítjuk a helyéről

– az így keletkezett üregbe tegyük a két hüvelykujjunkat és szedjük szét a gyümölcsöt

– távolítsuk el a hártyákat és szórjuk a magokat tálba

Az őszi ünnepek alatt nem szokás diót enni, mert az “egoz” szó betűinek számértéke megegyezik a “het” szó betűinek értékével, ami bűnt jelent, így érthető módon kerülendő.

Halfej? Halfej.

Az ünnepi ételeink mind jelentéssel bírnak, így a halfej is. Többek között azért, hogy az új évben előre haladjunk, mint a hal, amelyik nem tud hátrafelé úszni, szokás az ünnepi asztalra halfejet tenni és sokan meg is eszik. A gyerekeknek érdekes a viszonya a hallal, sokan szeretik, eszik is gond nélkül, ám egy megtermett ponty levágott feje, szemmel együtt még nekik is rémisztő lehet. A halevés mindenképpen jó dolog, ezért kisebbeknek egy doboz szardínia, vagy hagymás hering is tökéletes újévre. Ha nem eszünk halat, helyettesíthetjük “fej” zöldséggel, mint a saláta vagy a káposzta.

Datolya, a kihagyhatatlan

Szuperételként és hagyományos ünnepi fogásként is érdemes szót ejteni a datolyáról. Édessége a mézével egyezik, a Tórában a “tejjel mézzel folyó Kánaán” kifejezés is a datolyára utal, Izrael hét szent terményének az egyike. Ehetjük nyersen, szárítva, süthetünk vele, használhatjuk a belőle készült szirupot főzéshez és édesítéshez is. Hagyományos újévi étel még a cékla, a répa, a fekete szemű bab és a sárga sütőtök is.

Díszítsünk!

A fenti ételek mindegyike remek téma az újévi hangulat megteremtéséhez. Jöjjön néhány ötlet a kivitelezéshez.

Zsírkréta hal

Maradék zsírkrétákat lereszelünk nagy lyukú reszelőn, minél több színűt találunk, annál jobb. 30 cm körüli halakat rajzolunk színes papírból, a középső részüket kivágjuk. Ennek a legegyszerűbb módja vázaformát rajzolni egy kettéhajtott lapra, kivágni, széthajtani, majd a fejnél körbevágni. A halunk testével megegyező nagyságú zsírpapírokat kettesével egymásra teszünk és a két lap közé tett zsírkréta forgácsokat vasalóval megolvasztjuk. A kihűlt halpocakot és a testeket kétoldalú ragasztóval összeillesztjük. Hurkapálcát vagy damilt ragasztunk bele, majd ellátjuk szemmel. A tucatjával kapható gülüszem matrica a modern idők egyik legjobb találmánya, még a kevésbé kézügyes felnőttek is csodás dolgokat tudnak vele előállítani. A halakat befőttesüvegben asztaldíszként, vagy felfüggesztve rakjuk ki, remekül mutat a fényben.

Alma, alma

A zsírpapír közepű hal mellé készíthetünk almát is, szintén zsírkréta olvasztással, vagy helyette színespapír maradékokkal, melyeket körülbelül egyforma darabokra vágunk. Az újévi kártyák és üdvözlőlapok elkészítéséhez is mutatós megoldás a parafadugó pecsét alma, melyhez papírra, néhány dugóra, színes temperára és egy fekete filcre van szükség. A dugók sima végéből lecsípünk egy egy kis darabot, az almaforma eléréséhez és indulhat a móka, bemárt, pecsétel, szárat rajzol, bemárt, pecsétel, szárat rajzol.

Süssünk!

Percek alatt készíthetünk újévi fogásokat, könnyen, együtt a gyerekekkel. Ilyen például az almás melegszendvics, a sajtos szendvicset almaszeletekkel gazdagítjuk, a kenyeret sütés előtt vékonyan megkenjünk mézzel. Karamellás, sajtos, édes-sós, különlegesen finom. A készen kapható leveles tészta az egyik legjobb dolog, amit kapni lehet. Tíz centiméteres négyzeteket vágunk belőle, közepére egy négy centis kört rajzolunk, a sarkoktól bevágjuk a tésztát a kör széléig, apróra vágott almával megtöltjük, mézzel csepegtetjük, a sarkokat felhajtjuk mézes tejjel, vagy tojással megkenjük és 180 fokon 10-12 perc alatt aranybarnára sütjük.

Felkockázunk sütőtököt és sárgarépát, sütőzacskóba tesszük, meglocsoljuk olívaolajjal, mézzel, sózzuk és a gyerekeknek odaadjuk, hogy jól nyomkodják össze, hogy mindenhova jusson a keverékből. Előmelegített sütőben 180 fokon 45 perc alatt megsütjük. Egy másik zacskóban céklát készítünk ugyanígy, majd a zöldségeket egy tálba öntjük és datolya darabokkal tálaljuk.