וְהָיָה לְךָ לְאוֹת
„És legyen neked jelül”
Izrael és az Örökkévaló között a JEL.
Három אוֹת “jel” van megszabva a Tórában: a „tfilin”, a körülmetélés (brit milá,), és a Szombat.
,עַל-פִּי שְׁנַיִם עֵדִים
„ Két tanú vallomása alapján”
(V. M. 17/6.)
Két dolog tanúskodik egy zsidó férfi mellett: brit milá: a szövetség jele (körülmetélés), valamint a tfilin.
A Szombat szentsége ( ünnepet is jelent) szintén egy jel. Ebből következik, hogy a tfilint csak hétköznap viseljük, szombaton és ünnepeken a tfilint helyettesítve tanúskodik az ember mellett.
Talmud Menáchot traktátus 36a Rábá: Ráv Huná mondta:
„Legyenek tfilinként a szemeid között.”
”Legyenek” többes számban írva: karon és a homlokon is.
.וְרָאוּ כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ, כִּי שֵׁם יְהוָה נִקְרָא עָלֶיךָ; וְיָרְאוּ, מִמֶּךָּ
„És látja majd a föld népe, hogy az örökkévaló nevéről nevezettel, és félni fognak tőled.”
(V.M. 28/10.)
Rabbi Eliezer a Talmudi bölcs kérdezi: „Miről fognak látni?” (Talmud Brachot 7.)
A fejen viselt tfilinről (תפילין) -ről fogják látni. Látják a népek ,hogy a zsidóknak más szokásai vannak, nem keverednek a népekkel. Ez ellenszenvet válthat ki a népekből. De a tfilin viselete világossá teszi, hogy viselete vallási törvény, nem egyfajta felsőbbrendűség.
Rabbi Eliezer szerint a tfilin „titkos fegyver” (Brachot 7).
Berdicsevi Lévi Jichák mondja: nem a fejen levő tfilinről számít hanem a „fejben levő”. Nem elég hogy feltesszük a תפילין és gondolataink elkalandoznak.
Ha az Örökkévalóval való kapcsolat jele, akkor „titkos fegyver”.
„ Az Örökkévaló esküre emelte jobb kezét, erős karját”
(Jesájá 62/8.)
Ebből bölcseink azt a következtetést vonták le, hogy az Örökkévaló is „visel” tfilint.
Kabbala szerint ez az írás van benne:
וּמִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ
„ Van-e még olyan nemzet e földön, mint a te néped Izrael?”
( I. Krón17/21.)
„Két szerződő fél”: az Örökkévaló és népe Izrael „elismerik egymást” és kölcsönös kötelezettséget vállalnak:
Talmud mondja (Brachot 6.) ” Az Örökkévaló mondta Izraelnek: ti egységemet hirdettétek a világon, és pedig a magában valóságotokat, világszerte: Ti azt mondjátok: Halljad Izrael, az Örökkévaló… egyetlen egy”
Én pedig azt, hogy „van-e olyan nép a földön, mint Izrael?”