.הַנִּסְתָּרֹת–לַיהוָה, אֱלֹהֵינוּ; וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם–לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת
„ Az elrejtett dolgok az Örökkévalóé, a mi I’tenünké és a kinyilatkoztatott dolgok a mieink és gyermekeinkké, hogy megtegyük minden igéjét ennek a törvénynek.”
( V.M. 29/28.)
Midrás Necuvim Rabba szerint: az Örökkévaló nyilván tartja a titokban elkövetett bűnöket, azokat melyeket nyilvánosan követ el az ember arra a földi bíróság szab ki büntetést.
„ Az elrejtett dolgok az Örökkévalóé” …S ok mindent nem értünk a világi történéseiből. Miért sújtja a sors, az igaz embereket. Hol itt az i’teni igazságosság? A rejtett dolgok értelmét csak I’ten ismeri. Ha nem is értjük az Örökkévaló szándékát, megadással zúgolódás nélkül kell elfogadnunkaz Ő akaratának betudni sorkérdéseinket.
prof. Schőner Alfréd rektor tanította: Weiss Mózes rabbi szerint másik olvasata van a mondatnak: „A rejtett dolgok az Örökkévalóé a mi I’tenünké és a kinyilatkoztatott dolgok IS, a mienk és gyermekeinké, hogy megtegyük minden igéjét ennek a törvénynek”
A „rejtett” (נסתר) kifejezést az igaz jámborokra vonatkozik: צדיק נסתר azaz rejtett igaznak nevezve őket. A kocki Menahem Mendel rabbi szerint közismert, hogy „ rejtőző jámbor” nem csak, hogy elrejti igaz jámbor voltát, ő sem tudja ezt magáról.
Ábájé tanítja:
“Harminchat azoknak a száma a világon, akik minden nemzedékben részei az i’teni dicsfénynek, mert írva van: „Boldogok azok, akik hisznek Neki (I’tennek)”.
“Neki” héberül “lo” ( לו lámed-váv). Gematria ( a zsidó írásbeliségben minden betűknek számértéke van) szerint, ennek számértéke: 36. Ebből vezetik le bölcseink azt, hogy minden nemzedékben él harminchat igaz ember, akiknek érdemeiért I’ten fenntartja a világot. A harminchat „ igaz jámbor” nem tűnik ki embertársai közül. Akár egyszerű szegény ember is lehet, nem is kell rendelkeznie Tóra tudással. Magatartásával válik egyikévé a világ alappillérének, amint írva van: “Az igaz ember a világ alapja.” Titkai ők a világ létezésének:
.כִּי-יוֹדֵעַ יְהוָה, דֶּרֶךְ צַדִּיקִים
„ Mert ismeri az Örökkévaló az igazak útját…”
… olvassuk a Zsoltár szövegben.
Igen! A szövegben a כִּי “mert” „ kifejezést a גם „csak”-ra cserélhetjük: „ Csak az Örökkévaló ismeri az igazak útját…”
Szintén a kocki rabbi: Menáhem Mendel Morgenstern (1787-1859) a téma kapcsán viccelődik:
„Nem véletlenül szeretem annyira az udvarom (közösségem) „jámborait”. Szeretem, mert különlegesek, nem olyanok, mint mások. Amíg mások a nyilvánosság előtt hajtanak végre „nyilvánvaló” parancsokat, és amíg mások titokban vétkeznek.
Na! Nem így, az én „jámboraim”!
Az én „jámboraim” titokban tesznek jót, és a nyilvánosság előtt, nyilvánosan vétkeznek…”.
Felhasznált irodalom:
Róna Tamás:
A bizonyosság ládája
KERESZTÉNY-ZSIDÓ TEOLÓGIAI ÉVKÖNYV 2007 pp. 319-342. , 24 p. (2007)