Egy gazdag személyes kapcsolat — Francesco a pápa

2021.09.10.

Bruno Forte érsek, az olasz püspöki kar zsidósággal való párbeszédért felelős bizottságának elnöke mondta:

Ferenc pápát gazdag személyes kapcsolat fűzi a zsidósághoz.

Ennek szellemében tekintjük át, mit mondott és tett Ferenc pápá egyházfővé választása óta a zsidóságért.

A 266. pápa, akit 2013. március 13-án választottak a katolikus egyház fejévé, a Ferenc nevet választotta Assisi Szent Ferenc tiszteletére. Számára azért volt fontos Szent Ferenc, mert olyan egyházat szeretne, amely kiáll a szegények, a béke és a teremtett világ védelmében. Mindez nem általános óhajtás, Ferenc a tettek embere, ha bármi olyasmit érzékel, ami miatt meg kell szólalnia, nem habozik, megteszi. Pápaként kezdettől megértő figyelemmel fordult a zsidóság felé. Nem sokkal pápává történt megválasztása után a nemzetközi holokauszt-emléknapon régi barátjának, Abraham Skorka argentin rabbinak írt levelében elkötelezettséget szorgalmazott annak érdekében, hogy “az emberiség szégyenét képező borzalmak soha többé ne ismétlődjenek meg”. A Buenos Airesben működő Latin-Amerikai Rabbiképző Szeminárium rektorának címzett pápai levelet néhány nappal később nyilvánosan is felolvasták a nemzetközi holokauszt-emléknap alkalmából a római Zenepark auditóriumában rendezendő koncerten. Az egyházfő 2014-ben fogadta a Vatikánban az argentin rabbit, aki a pápát a 2014 májusi szentföldi látogatására elkísérő delegáció tagja volt.

Amikor megválasztása után hét hónappal, 2013 októberében, a római zsidók deportálásának hetvenedik évfordulóján, Ferenc pápa a római főrabbit fogadta a Vatikánban, az egyházfő kijelentette:

“Ellentmondásnak számít, ha egy keresztény antiszemita. Gyökerei a zsidóságban húzódnak: egy keresztény nem lehet antiszemita.
Az antiszemita érzelmek súlyosan sértik Istent”
.

Ferenc pápa 2014. februárjában az Apostoli Palota Konzisztóriumi termében fogadta az amerikai zsidó bizottság ötvenöt fős delegációját. Beszédében arra buzdított: zsidók és keresztények működjenek együtt egy igazságosabb és testvéribb világért. Emlékeztetett, hogy a szervezet, amelynek tagjai több alkalommal találkoztak elődeivel, jó kapcsolatokat tart fenn a Szentszékkel és a katolikus világ sok képviselőjével. Háláját fejezte ki, amiért a bizottság jelentősen hozzájárul a zsidók és katolikusok közötti párbeszédhez és testvériséghez. A találkozón a pápa egy rendkívül lényeges dologra is felhívta a figyelmet: fontos, hogy átadjuk az új nemzedékeknek egymás kölcsönös megismerésének, nagyrabecsülésének örökségét, azt a barátságot, amely az utóbbi években tovább növekedett, az amerikai zsidó bizottság és a hozzá hasonló társulások elkötelezettségének is köszönhetően. Reményének adott hangot, hogy a zsidósággal való kapcsolatok tanulmányozását tovább mélyítik mind a szemináriumokban, mind a katolikus világiak képzésében, és ehhez hasonlóan a zsidó közösségekben és a fiatal rabbik körében is tovább növekszik az érdeklődés a kereszténység iránt.

Ferenc pápa első külföldi útja 2014 májusában a Szentföldre vezetett. A háromnapos látogatás célállomását az egyházfő maga választotta ki. Jordánia fővárosa, Ammán repülőteréről helikopter szállította a tel-avivi Ben Gurion repülőtérre, ahol hivatalos állami fogadtatásban részesült. Reptéri fogadtatásán Ferenc pápa hangsúlyozta „A palesztinok megérdemlik az önálló hazát, az izraeliek a békét”. Az őt fogadó Simon Peresz államelnök megköszönte a pápának az antiszemitizmus és a rasszizmus elleni kiállását, Izraelhez való baráti hozzáállását és testvérének nevezte.

Jeruzsálemi látogatásának utolsó napján megemlékezett a holokauszt és a terror borzalmairól. Felkereste a Herzl-hegyet, ahová elkísérte Abraham Skorka, Buenos Aires-i rabbi és Omar Abboud, Argentina muzulmán közösségének vezetője. A Herzl-hegyen Benjámin Netanjahu miniszterelnökkel és Simon Peresz államelnökkel közösen virágot helyezett el a Budapesten született Herzl Tivadar sírján. Herzl sírjának megkoszorúzását rendkívül fontos gesztus volt az egyházfő részéről, hiszen korábban egyetlen pápai előde sem kereste fel a zsidó állam megálmodójának és az azt életre hívó cionista mozgalom megszervezőjének sírját.

Izrael vezetői a Jad Vasem holokauszt-emlékmúzeumba is elkísérték vendégüket. Az intézmény „Emlékezés sátra” nevű épületében a pápa magasabbra lobbantotta az örökmécses lángját, majd két, Izraelben tanuló keresztény diákkal megkoszorúzta a haláltáborokból elhozott hamvak fölé emelt jelképes sírt. Olaszul felolvasták Ida Goldis olasz zsidó nő egykori levelét, majd a pápa kezet fogott hat túlélővel. Köztük volt az újvidéki vérengzésekből megmenekült, majd egy pécsi kolostorban elbújtatott Eva Sík is. Ferenc pápa a helyszínen rövid beszédet mondott:

“Ezen a helyen újra halljuk Isten hangját. Hol vagy Ádám? Nagy gonosz hatolt közénk, amilyen soha korábban. Add meg nekünk a kegyelmet, hogy szégyellhessük az emberek tettét, hogy szégyellhessük ezt a hatalmas bálványimádást” – mondta az egyházfő. “Soha többé, Uram, soha többé”– tette hozzá.

A Jad Vasemben a vendég egy 13 évesen a holokausztban megölt gyermek által festett, “Ima” című kép másolatát kapta ajándékba, majd a lezárt, kihalt utcákon a város szívébe utazott találkozóra Izrael askenázi és szefárd főrabbijával.

Ferenc pápa 2016-ban az olaszországi zsidó-keresztény párbeszéd napján harmadik egyházfőként ellátogatott az olasz főváros zsinagógájába. A pápát Riccardo Di Segni főrabbi, a római zsidó közösség vezetője fogadta. A látogatást úgy időzítették, hogy az pontosan az olaszországi keresztény-zsidó párbeszéd napja legyen (január 17.), amely után tíz nappal a holokauszt emléknap (január 27.) következik. Arról nem is beszélve, hogy a látogatás után néhány nappal volt a Nostra Aetate (Korunkban) kezdetű nyilatkozat megjelenésének ötvenedik évfordulója. A Nostra Aetate az 1965-ben véget ért II. Vatikáni Zsinat történelmi záródokumentumaként ismert, a katolikus egyháznak a nem keresztény vallásokkal, mindenekelőtt a zsidósággal való kapcsolatáról.

A II. Vatikáni Zsinat (1962-1965) Nostra Aetate kezdetű nyilatkozata ma is biztos vonatkozási pontot jelent az egyház számára az „idősebb testvéreinkkel” való kapcsolatok számára – fejtette ki a pápa.
A nyilatkozat nyomán „megújult erővel érlelődtek tovább megfontolásaink a bennünket egyesítő spirituális örökségről, amely párbeszédünk alapja. Ez az alap teológiai, és nem pusztán a közös tisztelet és megbecsülés iránti vágyunk kifejezése. Ezért fontos, hogy párbeszédünket mindig mélyen áthassa az Istennel való kapcsolatunk tudata. A párbeszéd mellett lényeges, hogy a zsidók és a keresztények közösen cselekedjenek egy igazságosabb és testvéribb világ érdekében, különös tekintettel a szegényekre és szenvedőkre, az özvegyek, árvák és idegenek védelmére, miként a Kivonulás könyve is buzdít. Istentől ránk bízott feladatról van szó, ami kifejezetten vallási kötelesség”.

Visszatérve azonban a római zsinagóga látogatására: mitől volt más, mint a többi? “Ferenc pápa látogatása a római zsinagógába azért különbözik elődjeiétől, mivel ő az első egyházfő, aki a pápává választása előtt már közös könyvet adott ki egy rabbival folytatott párbeszédről” – nyilatkozta az említett könyvben szereplő rabbi, Abraham Skorka a Buenos Airesben működő Latin-Amerikai Rabbiképző Szeminárium rektora.

Ferenc pápa valóban megszólal, amikor erre égetően szükség van, ennek ékes példája, amikor két évvel ezelőtt az antiszemitizmus erősödése kapcsán kijelentette:

“Ez sem nem humánus sem nem keresztény! A zsidók a testvéreink!”

– hangsúlyozta, majd az Apostolok cselekedeteit idézte fel és ennek kapcsán beszélt az antiszemitizmus erősödéséről.

Fontos döntése volt, hogy hosszú évtizedek meddő vitája után úgy határozott, hogy kutathatóvá teszi a II. világháború idején uralkodó egyházfővel, XII. Piusszal kapcsolatos titkos levéltári dokumentumokat, amit zsidó szervezetek már több évtizede követeltek. Az izraeli kormány és a jeruzsálemi Jad Vasem holokauszt múzeum üdvözölte a lépést. „Az egyház nem fél a történelemtől” – mondta Ferenc pápa a Vatikán Titkos Archívumának tagjaihoz szólva, és hozzátette: XII. Piusz megítélését „előítéletek és túlzások” torzították. A pápai döntésnek köszönhetően mintegy 16 millió oldal vált kutathatóvá.

De az egyik legfontosabb mondata 2015-ben hangzott el, amikor kijelentette:

„Ami a keresztényeknek Jézus Krisztus, az a zsidóságnak a Tóra”