Noé hetiszakasza ezekkel a szavakkal kezdődik: “ Ezek Nóé nemzetségei.” és ezekkel a szavakkal zárul :”És ezek nemzetségei Teráchnak; Terách nemzette Ávromot…”.
A hetiszakasznak ez a felépítése összehasonlításra késztet a két igaz ember között. I’sten mindkettőjüket sok gyermekkel áldotta meg. Örök szövetséget köt velük és a szövetségük jelét is adja számukra- a szivárványt és a férfiak körülmetélését. Az alapvető különbség Noé és Ábrahám között, hogy Ábrahámot Izrael népének ősapjává választották, míg Noé nem szolgál Izrael vagy bármely más nemzet közvetlen őseként. Mi a különbség Noé és Ábrahám személye és jelleme között, ami megmagyarázza Ábrahám választását egy nemzet ősapjának?
Midrások számos lehetséges választ javasolnak. Noéról ezt írja a Tóra :
” Istennel járt Noé”
( Mózes I. 6.9)
Ábrahámról így olvasható:
” járj előttem és légy tökéletes”
( Mózes I.17.1)
Noé Istennel járt, de Ábrahám merte vezetni Istent! Amikor I’sten parancsot ad Noénak, hogy építsen egy bárkát és ezzel mentse meg az állatokat és családját a vízözön elől, Noé gondolkodás nélkül engedelmeskedik. Azonban, amikor I’sten tudatja Ábrahámmal Szodoma és Gomora elpusztításának a tervét, Avraham nem hajlandó elfogadni azt: “És odalépett Ábrahám és mondta: Vajon elpusztítod az igazat a gonosszal?” Csak miután I’sten ígéretet tett Ábrahámnak, hogy megkegyelmez Szodomának és Gomorának, ha tíz igaz embert talál a városokban akkor hagy fel Ábrahám imájával.
Egy másik midrás szerint Noé – ahogyan a neve is utal rá kényelmes ember volt, aki nem szerette a szellemi vagy fizikai kihívásokat. Fő tevékenysége a túlélésre irányult. Ha ő és családja túlélik az özönvíz okozta pusztulását a világnak – ez elég számára. I’sten, ítéletet hozott ki ő, hogy kérdezzen,vagy más lehetőségek után kutason? Ne tévedjünk! Nem jelent problémát Noé aggodalma a túléléséért és családja túléléséért a gonoszsággal teli világban. De Noé lemond a dolgok változtatásának és javításának a lehetőségéről és kizárólag a túlélésre koncentrál. Nem hagyja, hogy vezetőként szolgálja világát. Ábrahám az, aki törődik az egyetemes igazságossággal még I’stennel is dacol .
“Távol legyen tőled, hogy cselekedj ilyen dolgot, hogy megöld az igazat a gonosszal és hogy az igaz olyan legyen, mint a gonosz, távol legyen tőled! Az egész föld bírája ne cselekednék igazságot?”
( Mózes I. 18.25 )
Igen, ha szívünkre tesszük a kezünket akkor sokan csak azt tudjuk mondani Noé útján járunk.
Igaz, a végső számonkéréskor nem azt kérdezik majd, miért nem voltál Noé vagy Ábrahám, hanem azt, hogy miért nem voltál Te magad?