Mi is az a t’filin?

2022.02.02.

Tisztelt Rabbi,

Megmondaná, hogy a t’filin hogyan vált a zsidó imádkozás egyik legmeghatározóbb eszközévé, és mi található a kis dobozokban? Köszönöm a válaszát.

A Rabbi válaszol:

A t’filin micvája / parancsa, a Tórában található. A két apró fekete doboz, ami egyik a fejre a másik a kézre kerül és benne elhelyezve a zsidó vallás szigorú kritériuma szerinti pergamentekercsek, amit kivételesen nem olvasni, hanem hordani kell a hétköznap reggeli imádkozás során, bizony nagy rejtély a zsidó szertartások között

A t’filin felvétele az a szoros kötelék, amellyel összekötjük magunkat Izrael Istenével és más zsidókkal, akik ugyanakkor imádkoznak, amikor mi. Ez is azon hagyomány egyike, amelyek az Egyiptomból való megváltásra emlékeztetnek, amikor megszabadultunk az elnyomó rabszolgaságból.

Azt mondják bölcseink, de ezt jómagam is csak megerősíteni tudom, hogy a t’filin valódi hatással van azokra, akik minden reggel felteszik a homlokukra és karjukra, hiszen ekkor az emberi elme és az emberi szív tökéletes harmóniával kapcsolódik össze a Teremtő végtelen fényével.

A t’filin dobozaiban lévő pergamen tekercsekre a következő négy szakasz van felírva a Tórából. A karon lévő t’filinben a négy rész egyetlen tekercsre van írva és úgy van az apró dobozba elhelyezve,  a fejen lévő dobozba négy külön tekercsen, kis rekeszekben vannak a Tóra szavai.

Amik a következők: 

1:  És szólt az Örökkévaló Mózeshez: Nekem szentelj minden elsőszülöttet, megnyitóját minden anyaméhnek Izrael fiainál, embernél és állatnál, enyém az.  És mondta Mózes a népnek: Emlékezzetek meg a napról, amelyen kijöttetek Egyiptomból; a szolgaság házából, mert erős kézzel vezetett ki az Örökkévaló benneteket onnan, azért ne egyetek kovászost.  Ma mentek ki, a kalászérés hónapjában.   És lesz, ha elvisz téged az Örökkévaló a Kanaáni, a Chitti, az Emóri, a Chivvi és a Jevúszi országába, amelyről megesküdött atyáidnak, hogy neked adja, a tejjel-mézzel folyó országot, akkor végezd ezt a szolgálatot ebben a hónapban.  Hét napon át kovásztalant egyél és a hetedik napon ünnep legyen az Örökkévalónak.  Kovásztalant egyenek hét napon át; és ne láttassék nálad kovászos és ne láttassék nálad kovász egész határodban. És add tudtára fiadnak azon a napon, mondván: Annak okáért van, amit tett az Örökkévaló velem, midőn kijöttem Egyiptomból. És legyen neked jelül, kezeden és emlékül szemeid között, hogy legyen az Örökkévaló tana a te szádban, mert erős kézzel vezetett ki téged az Örökkévaló Egyiptomból.  És tartsd meg ezt a törvényt annak idejében évről-évre. (2Móz 13:1–10),

2:  És lesz, ha elvisz téged az Örökkévaló a Kánaáni országába, amint megesküdött neked és őseidnek, és neked adja azt, akkor különítsd el az anyaméh minden megnyitóját az Örökkévalónak és a barom minden első fajzását, ami lesz neked, a hímeket az Örökkévalónak.  A szamár minden első fajzását pedig váltsd meg egy báránnyal, ha pedig nem váltod meg, akkor szegd nyakát, de az ember minden elsőszülöttét fiaid közül váltsd meg. És lesz, ha kérdez téged fiad holnap, mondván: Mi ez? Úgy mondd neki: Erős kézzel vezetett ki bennünket az Örökkévaló Egyiptomból, a szolgák házából. És volt, midőn makacskodott Fáraó, hogy bennünket el ne bocsásson, akkor megölt az Örökkévaló minden elsőszülöttet Egyiptom országában, ember elsőszülöttétől a barom elsőszülöttéig, azért áldozom én az Örökkévalónak az anyaméh minden megnyitóját, a hímeket; fiaim minden elsőszülöttét pedig megváltom.  Azért legyen jelül kezeden és homlokkötőül szemeid között, mert erős kézzel vezetett ki bennünket az Örökkévaló Egyiptomból.  (2Móz 13:11–16)

3: Halljad Izrael, az Örökkévaló, a mi Istenünk, az Örökkévaló egy! Szeresd tehát az Örökkévalót, a te Istenedet egész szíveddel, egész lelkeddel és egész erőddel.  És legyenek ezek az igék, melyeket ma parancsolok neked, a szívedben.  Vésd be azokat gyermekeidnek és beszélj róluk, mikor ülsz házadban, mikor jársz az úton, mikor lefekszel és mikor fölkelsz. Kösd azokat jelül kezedre és legyenek homlokkötőül szemeid között.  És írd azokat házad ajtófeleire és kapuidra.(5Móz 6:4–9)

4: És lesz, ha hallgattok parancsolataimra amelyeket én ma nektek parancsolok, hogy szeressétek az Örökkévalót, a ti Isteneteket, hogy szolgáljátok őt egész szívetekkel és egész lelketekkel,  akkor megadom országotok esőjét annak idejében, az őszi esőt és a tavaszi esőt, és betakarítod gabonádat, mustodat és olajadat. És adok füvet meződön barmodnak és te eszel és jóllaksz.  Őrizkedjetek, hogy el ne csábítson szívetek, és ti eltértek és szolgáltok más isteneket és leborultok előttük, akkor fölgerjed az Örökkévaló haragja ellenetek és elzárja az eget, hogy ne legyen eső és a föld ne adja meg termését; és ti elvesztek hamar a jó országból, melyet az Örökkévaló nektek ad. Vegyétek azért eme szavaimat szívetekre és lelketekre, és kössétek azokat jelül kezetekre és legyenek homlokkötőül szemeitek között. Tanítsátok meg azokra gyermekeiteket, beszélvén azokról, mikor ülsz házadban, mikor jársz az úton, mikor lefekszel és mikor fölkelsz. És írd azokat házad ajtófeleire és kapuidra. 

Hogy sokasodjanak napjaid és gyermekeitek napjai a földön, melyről megesküdött az Örökkévaló őseiteknek, hogy nekik adja, mint az ég napjai a föld fölött. (5Móz 11:13–21).

  

A Rabbi.