Purim ünnepén meg kell ajándékozni legalább egy embertársunkat, kétféle dologgal, amiből legalább az egyik alkalmas legyen arra, hogy rögtön el lehessen fogyasztani, ez a sláchmónesz! Azonban nem csak ajándékot kell küldeni, hanem a rászorulókat, a szegényeket is meg kell ajándékozni, ezt a micvét nevezzük mátánot l’ávjonimnak. Legalább két embertársunkat kell megajándékoznunk, ez az ajándék bármi lehet, akár pénz is. E héten ezt a parancsolatot járjuk körbe.

Cedáká vagy cödokó, szintén a cedek szóból ered, melynek jelentése tisztesség, jótékonyság. A köztudatban egyszerűen adományként ismerjük. Cedek, a szó jelentése igazság, igazságosság. Cádik, a cedek szóból ered, jelentése az igaz ember. Jámbor, becsületes, tisztességes ember. Aki ugyanolyan, mint bárki más, viszont „egyszerűen” csak betart minden parancsolatot, tehát a szó vallási értelmében tisztességes életet él, magától értetődően teljesíti a parancsolatokat, hiszen ez a megszokott, a természetes számára. Természetesen mi hölgyek, ebben sem maradunk le, női megfelelője a cádkánit. Tórai előírás adományt adni a szegénynek, hiszen az is le van írva: „Ha lesz közötted szűkölködő, testvéreid egyike… meg kell nyitnod kezedet számára” (5Mózes15,7-8) és „támogasd őt, akár jövevény, akár zsellér, hogy élhessen melletted” (3Mózes25,35) Ha valaki egy szegény embert kéregetni lát, de elfordítja a fejét, áthágja a “ne keményítsd meg szívedet, és ne zárd be kezedet szűkölködő testvéred elől” tórai parancsolatát (5Mózes15,7). A cedákát jó szívvel és együttérzéssel kell adni.

Ha magunk is szorult helyzetben vagyunk, inkább adjunk kevesebbet, de azt tegyük jó szívvel. Aki gorombán ad, bosszús képpel, az maga csökkenti adományának az értékét, még akkor is, ha hatalmas összeget adott, mert „és ne legyen irigy a szíved, mikor adsz neki”. (5Mózes15,10) Ne forduljunk el a szegénytől, ha pénzzel nem tudunk segíteni vagy csak nagyon kevéssel, akkor tegyük ezt másképp, hallgassuk meg, néhány vigasztaló szó vagy mondat is jól tud esni! Lehetőségeihez képest mindenkinek kell cedákát adnia. Még a szegénynek is adnia kell, aki maga is rászorul a cedákára, ha csak kicsit is, de adnia kell. Ez a kicsi nagyobb a nagynál, amit egy gazdag adhat. De ha a szegénynek magának sem elég, amije van, nem kell adnia, mert az önfenntartás fontosabb, mint mások fenntartása.

Az adakozás törvényei

A cedáká, ami szó szerint „tisztességességet” jelent, de általában az adakozás megnevezésére használják, Ábrahám ősatyánk leszármazottainak jellemzője, mert le van írva: „Mert megismertem őt azért, hogy ő parancsolja meg fiainak és háza népének… cselekedjenek igazságot és jogot” (1Mózes18,19). Az adakozás több, mint az áldozat, mert az is le van írva, hogy „Az igazságnak és igaz ítéletnek gyakorlását inkább szereti az Örökkévaló az áldozatnál.” (Példabeszédek21,3). Izrael számára csak a cedáká gyakorlása hozhat megváltást, mert „Sion ítélettel váltatik meg, megtérői igazság által.” (Ézsaiás1,27)

Az adakozásnak nyolc fokozata van:

 

A cedáká fenti szabályai az adományozó kötelezettségeivel foglalkoznak. Íme, néhány szabály azoknak, akik kapják a cedákát:

Arra kell törekednünk, hogy ne terheljünk másokat, és ne függjünk jóindulatuktól. Még a híres tudósok és köztiszteletben álló emberek is találnak kétkezi munkát, ha a szükség úgy hozza. Vállaljuk a munkát, semhogy mások jótékonykodására szoruljunk. Ez a bölcsek tanítása, akik példát is mutattak ebben. Aki azonban nem tud megélni, ha nem fogad el cedákát, az habozás nélkül fogadja el. Aki büszkeségből visszautasítja a cedákát, az öngyilkoshoz hasonlít, és bánatában áthágja a törvényt. Vallási kötelesség (micvá) pénzt kölcsönözni a szegénynek, mert le van írva: „Ha pénzt adsz kölcsön az én népem közül valakinek” (2Mózes22,24) A szegénynek pénzt kölcsönözni nagyobb micvá, mint cedákát adni annak, aki kér. Az utóbbi már rákényszerült, hogy kérjen, az előbbi még nem süllyedt idáig. A gazdagnak adott kölcsön is micvá. A hasznos tanács vagy útmutatás sem értéktelen.

Tilos visszakövetelni a kölcsönt, ha tudjuk, hogy az adósnak még nincs miből visszafizetnie. A Tóra azt mondja: „Ne légy vele szemben, mint hitelező” (2Mózes22,24). Hasonlóképpen tilos az adósnak halogatnia a visszafizetést, ha van miből megadnia tartozását, mert le van írva: „Ne mondd a te felebarátodnak: Menj el, azután gyere vissza” (Példabeszédek2:28). Aki más tulajdonát, akár kölcsöntartozás, akár más adósság formájában, magánál tartja, halogatja kiadását, és azt mondja: „Menj el, azután gyere vissza”, megsérti ezt a parancsolatot: „Ne fosztogasd felebarátodat” (3Mózes19,13). Aki könyörületes, az iránt mások is könyörületesek, hiszen le van írva: „Az Ö-rökkévaló adjon neked irgalmat, és könyörüljön rajtad, és sokasítson meg téged” (5Mózes13,18). Nagy érdem másokat cedáká adására buzdítani, sőt nagyobb, mint maga az adás.

Az ilyenekről szól az Írás: „Akik sokakat az igazságra vezetnek, miként a csillagok, mindörökké…” (Dániel 12:3.) A felajánlott cedákát azonnal oda kell adni. Aki késlekedik, bár rögtön is odaadhatná, az megsérti a Biblia előírását: „Ha fogadalmat teszel az Ö-rökkévalónak, a te I-stenednek, ne halogasd azt megfizetni…” (5Mózes 23:22.) De ha a felajánláskor előre megmondta, hogy mikor fogja odaadni, akkor ki kell várni a határidőt. Ami talán először eszünkbe juthat a cádik szóról hétköznapi értelemben, az a harminchat igaz ember. A Lámedváv cádikok, jiddisül lamedvovnyikok, akiknek vállán nyugszik a világ. A harminchat igaz ember fogalma a Talmudból ered. „Boldogok azok, akik hisznek Neki (az Ö-rökkévalónak)”. A Neki szó héber megfelelője לו, amely a héber betűk számértékét összeadva az eredmény 36. A ל lámed 30, míg a ו váv 6. Nem tudják magukról, hogy a harminchat igaz közé tartoznak, és a világ nem tudja róluk, hogy ők az igazak. A prágai Löw rabbi így ír róluk:

„Amikor a lámed vávok egyike meghal, s lelke a mennybe száll, a Mindenható tízezer éven át melengeti kezében, hogy a szenvedés jege leolvadjon róla.”

Kóser ház

„Ha kapsz, tudj adni is!”

2022.03.03.