Így kívánnak kellemes purimi ünnepet egymásnak a hívő emberek. Hagyományaink ugyanis az Ö – való által irányított sorsnak tulajdonítják a nép hajdani csodás megmenekülését, a zsidóság fennmaradását. Mindennek a hagyománynak, a bibliai Eszter tekercsben olvasottak képezik az alapját.

Eszter könyve világirodalmi bestseller lett az elmúlt közel két évezred folyamán. A könyv olvasói véletlenek sorozatát látják benne, a kiszámíthatatlan, irányíthatatlan élet fordulatos eseményeit. Mi viszont nem a véletlen játékát látjuk benne. A hívő számára ez maga a Sors, amelyet Ö – való (a rejtőzködő I – ten) irányít. Az Eszter könyvéből eredő zsidó ünnep neve, Eszter története szerint perzsa szó. A pur szó sorsolást jelent.

“Az első hónapban, vagyis niszán hónapjában, Áchásvéros király tizenkettedik évében purt, vagyis sorsot vetettek Hámán előtt, napról napra, hónapról hónapra, a tizenkettedik hónapra, vagyis ádár hónapjára.” (Eszter könyve: 3.fejezet, 7. vers)

A király és gonosz minisztere, Hámán sorsot vetettek, hogy melyik napon öljék meg az ország zsidóit. Hol volt ez az ország és mi közük volt a perzsáknak a zsidókhoz? Joggal merül fel a kérdés. Mégis, a kérdést helyesen úgy kell feltennünk; hogyan kerültek oda a zsidók és mi közük volt a perzsáknak ehhez az országhoz? A Közel – Keleten és a Közép – Keleten az ókorban hosszú századokon át a Nílus; a Tigris és az Eufrátesz köze; a kisázsiai Hattus egymást követő birodalmai uralkodtak. A három birodalom folyamatosan küzdött egymással, mígnem egy negyedik birodalom mindhármukat legyőzte. Az ókori perzsák a hettitákat, a mezopotámiai államokat és Egyiptomot is, mint világbirodalmat végleg leigázták. Egyiptom rabszolgaságba hurcolta a tőle függő területek lakóit. A hettiták és az asszírok legyilkolták, deportálták a meghódoltatottakat. A Babilóniai Birodalom különféle korszakaira is jellemző volt a széttelepítés, elhurcolás. Ezzel szemben a perzsák a leigázott területek “önkormányzatiságát” meghagyták. Szokásaikat, nyelvüket, vallásukat megtarthatták. A tartományi önállóság az említett kérdésekben, a deportáció rendszerének megszüntetése; egy kiegyensúlyozottabb, a birodalom polgárai számára a korábbiaknál biztonságosabb életet biztosítottak. Mindezeken felül a birodalom hivatalos nyelvévé az arámi (akkorra kihalt) nép nyelvét tették. A birodalmi arámi lehetővé tette, hogy ne csupán a perzsa elit versenghessen az egyéni érvényesülésért. A zsidóságot a babilóniai fogságban érte a perzsák világbirodalmának létrejötte és felszabadulásként élték azt meg. A legvidámabb zsidó ünnep méltatásának nem része a történelmi párhuzam a birodalmak, akár a későbbi birodalmak sajátosságai között. Mégis ezt a zsidó ünnepet nem héber, mégcsak nem is birodalmi arámi nyelven, hanem ezzel a perzsa eredetű szóval illették évezredeken át mindmáig. A zsidó emlékezet a zsidó tapasztalatokat a történelem évezredekkel régebbi korából hozza magával és hozza elő, ha egybe kell vetni újabb és újabb idők változásaival.

“Ö – való, a seregek Ura mondja ezt: A negyedik hónap böjte, az ötödik hónap böjte, a hetedik böjte és a tizedik böjte örömmé és vigalommá, kedves ünnepnapokká lesznek Juda házában, csak az igazságot és a békét szeressétek.” (Zechárja: 8. fejezet, 19. vers)

A Zechárja prófétánk által megénekelt történelmi böjtnapok máig léteznek a hagyományőrző zsidóság közösségeiben. A jeruzsálemi Szentély, mégpedig az első, a Salamon királyunk által épített Templom pusztulására emlékeztetnek az idézett böjtnapok. Áv hó 9 “az ötödik hónap böjte” a legjelentősebb gyásznap. Ante 587. áv hónap 9 – én Nebukadnecár Jeruzsálem és a Szentély lerombolása után a zsidóság legjavát hurcolta Mezopotámiába. Ehhez kapcsolódik a Talmud gyakorta idézett mondása: “Egykor majd a legnagyobb gyásznap, áv hó 9 – e lesz a legnagyobb öröm ünnep Izráelben“. Mindehhez az kell amit Zechárja prófétánk mond: “csak az igazságot és a békét szeressétek“.

Purim ünnepének leírása az ókor legnagyobb lélekszámú zsidó populációjának megmenekülését tárja elénk: “(ez a) hónap, amely átváltozott számukra bánatból örömre, gyászból ünnepnappá“. (Eszter könyve: 9. fejezet, 22. vers) Purim bibliai ünnep, annak ellenére, hogy Eszter könyvében Ö – való neve egyetlen egyszer sem fordul elő. Az Eszter tekercs felvételét a bibliai kánonba komoly vita előzte meg, amelyet i.sz. 100 körül folytattak le a javnei főiskolán. Az egyszerű zsidó ember elfogadta, hogy a Megilla, amelyet az ünnepen felolvasunk – ha rejtett módon is – tartalmazza Ö – való gondoskodó jelenlétét, irányító hatalmát. Esztér perzsa eredetű nevét akár héberül is elolvashatjuk: héberül eszatér – ként ejthető, ami annyit jelent = “elrejtőzöm”. A talmudi korban úgy gondolták, az Eszter könyvében valójában rejtve, de mindvégig ott munkál Ö – való akarata. Ezért az Eszter tekercs a “rejtőzködő I – ten könyve“. Megilla, tekercs az Eszter könyv neve a liturgiában. Az i.e. 539 – ben Kürosz perzsa király elfoglalta Babilont és engedélyt adott a fogságban lévő zsidóknak a hazatérésre, a szentély újjáépítésére. Mindezt Ezra könyvének 1.fejezetében olvashatjuk. A zsidók nagy tömegei elfogadták a perzsa uralmat és ottmaradtak a Folyóközben. Gazdaságilag megerősödve, a perzsa társadalomba beilleszkedve idegen neveket vettek fel. Esztér a perzsa Astarte, Mordekháj pedig a szintén perzsa Murduk megfelelője.

Van egy nép, szétszórtan él a népek között. Vallásuk különbözik minden más nép vallásától, a király törvényeit nem tartják be. A királynak nem érdeke, hogy ez a nép fennmaradjon. És pedig tízezer tálentumot fizetek be a (zsidók vagyonából) a király pénztárába.” (Megilla:3,8)

Az idézett bibliai mondat kifejezi minden idők zsidógyűlöletét. Az antijudaizmus, majd az antiszemitizmus vádjai mellett az elrabolható zsidó vagyonra való utalás minden uszításnál jobban hatott a pogromokhoz csatlakozókra. Az ámálékita Hámán az uralkodó engedélyét megszerezve már a napot is (Ádár 13.) kijelölte, amikor Perzsia zsidóságát kiírtja. Azt a zsidóságot, amely I – tenfélelem nélkül volt. Az i.e. 356 – ban, ádár 13 – án Esztér királyné nagybátyjával Mordekhájjal és a perzsiai zsidóság nagy részével együtt böjtölt és esdekelt, hogy meggátolják Hámán majd egy évvel korábban kitűzött tervének megvalósulását. Ennek emlékére böjtölünk szerdán, ádár 13 – án napkeltétől napnyugtáig, Purim bejöveteléig. Majd ádár 14 – én megemlékezünk a perzsa uralom alatt élő zsidó nép i.e. 356 – ban történt csodás megmeneküléséről, amelyről a Megilát Esztérben olvashatunk részletekre menően. Ez a bibliai elbeszélés Esztér befolyásának tulajdonítja a Hámán – i terv meghiúsítását. Ugyanakkor feltűnő az Esztér böjtjén résztvevő zsidóság nagy száma: a beolvadás felé tendáló zsidó tömegek visszatértek zsidóságukhoz. Talmud utal rá, hogy Izráel sokszor csak külső csapások nyomán tér meg I – tenéhez, hitéhez. Csakhogy a külső veszedelmeket nem mindig követi Purim. Ha a zsidó nép egységes, mentes a testvérgyűlölettől és Izráel számára egymás megértése, segítése az ideál, akkor az örök Ámálék sem törheti meg.

Ám Jiszráél cháj! 

Izráel népe él és élni fog! Úgy legyen!

Chág Purim száméách!

ÜnnepekVallás

Purim szaméach! – Örömteli Purimot!

2022.03.16.