Tisztelt Rabbi,
sok történetet hallottam arról, hogy vallásos zsidók szombaton bekopognak a szomszédaikhoz, és megkérik őket kapcsoljanak be ezt azt a lakásukban, mert nekik a Szombat vagy az ünnepnapok törvényei miatt tilos. Aztán a szomszéd persze segít és megteszi amire kérték. A kérdésem, ha a Szombati munka tilalma miatt, nem lehet valamit csinálni, de például a szomszédot, csupán mert nem zsidó, meglehet kérni arra, hogy Szombaton ezt a munkát elvégezze? És ebből következik a másik kérdésem, hogy a nem zsidók ilyenformán nem érzik azt, hogy csak kihasználják őket? Nagyon köszönöm a válaszát.
A Rabbi válaszol:
Köszönöm a kérdést. Azzal kezdem, hogy Ön egy olyan jelenséget ír le, amelyet a zsidóság úgy nevez : ”sábesz gój” aminek a magyar jelentése: “nem zsidó vallású segítő”. A Talmudban van egy nagyon fontos alapelv, ami a Tórából származik, amely kimondja, hogy Szombaton az alkotó tevékenységet, ami neked tilos a Sábesz miatt, nem szabad elvégeznie másnak helyetted, még akkor sem, ha nagyon szépen kéred, hogy tegye meg. Azaz senki nem kopoghat be a szomszédaihoz, hogy olyat tegyenek, amelyeket ők maguk nem tehetnek meg Szombaton. Az egyetlen kivétel ez alól, ha emiatt nagy anyagi veszteség érné vagy egészségügyi problémák lépnének fel. Mit értek ez alatt, például valamilyen zárlat keletkezik a lakásban ami levágja a villanykapcsolót, ennek következtében a fagyasztó elkezd leengedni, amibe, ha nem avatkoznánk be bizony nagy veszteséget tudna okozni.
Vagy egy másik példa: a fűtés/ hűtés egészségügyi hatása az emberi testre, mert ha túl hideg van, vagy túl meleg, akkor különösen az idősek vagy a betegek különböző veszélyeknek lehetnek kitéve. Ilyen esetekben lehet segítséget kérni nem zsidó barátainktól. (Misna Berurá 307:19-24). Teljesen biztos vagyok abban, hogy aki segítséget kér a másik embertől pontosan az a kiszolgáltatott, hiszen neki, mint a vallását megtartó zsidónak köteles betartani a Tóra törvényeit, amit a másiknak azaz a nem zsidó szomszédnak nem kell, és azzal, hogy segítséget kér kiszolgáltatottá válik arra, hogy segítséget kap-e egyáltalán. Már csak emiatt is érdemes jó és segítő kapcsolatokat építeni a szomszédainkat, hiszen a segítség mindig kétoldalú.
A Rabbi