„ ….különbséget tegyetek tisztátalan és tiszta között….” ( III.M. 11/47.)

2022.03.25.

Halacha: bölcseink által a Tórából levezetett szokásjog gyűjteménye. A Halacha szigorúságot mutat a törvények betartásában. Pikuach nefesh (פקוח נפש) elv a zsidó törvényben mely szerint az emberi élet megőrzésének szabálya felülír ( három kivételével) minden vallási szabályt. Ha egy adott személy élete, vagy (akár) egészsége veszélybe kerül, a Tóra szinte minden tiltó parancsa automatikusan felfüggesztésre kerül.

Ennek két szentírási alapja:

Tartsátok meg rendeleteimet és törvényeimet, melyet ha megtesz az ember, és általuk; én vagyok az Örökkévaló” (III.M. 18/5)

És adtam nekik törvényeimet és rendeleteimet tudattam velük, amelyet megtesz az az ember, hogy éljen általuk.” (Jech. 20/11.)

A Kifejezés: חיה (Chaja)jelentése:Élőlény (állat). A Tóra III.M. 11. fejezet, felsorolja az tiszta, fogyasztásra alkalmas állatokat és azokat a külső és belső jeleket, melyek az állatot fogyasztásra alkalmatlanná teszik. Az előbbiחיה (Chaja)megnevezés szülő nőre is használták. Talmud Joma 82. a zsidó vallás legnagyobb ünnepének, a Jom Hakipurim („Hosszú nap”) halachikus törvényeivel, eseteivel és azzal, kapcsolatos kivételekkel foglalkozik. A Halacha szerint, ha a terhes nő חיה (Chaja) megkíván valamit, adnak neki, még ha tisztátalan חיה (Chaja) állat húsát kívánja. Az engedmény „Pikuach nefes” az adott szülő nő élete, egészsége veszélybe kerül ha megvonnák tőle. Az ellenpélda:

Egy állapotos asszony – Jom Kippurkor, ételszagot érzett és annyira megkívánta, hogy rosszul lett. Megkérdezték Jehudát „a fejedelmet”, hogy mit tegyenek. Azt válaszolta, hogy súgják fülébe, hogy a Nagy Böjt napja van, hátha ez hatással lesz rá. Megmondták az asszonynak és rosszulléte megszűnt. A gyerek, akit az asszony szült, rabbi Jochanan, a Talmud alapítója.

Mesélték, hogy amikor New Yorkban éltek, B.O. rabbi terhes feleségének egy Szombaton szülési fájdalmai lettek. A nagytiszteletű rabbi, azonnal taxit hivatott, bevitte a rebbecent a kórházba. Beszálltak a liftbe és meg sem álltak a szülészeti osztályig. Az orvos azt tanácsolta, hogy a rabbi menjen haza, feleségét biza a Jóteremtő és a szakértők segítő „kezére”. Mit volt, mit tenni, a rabbi fogta magát és lement a lépcsőkön a 36-ik (?) emeletről.

A kórház aulájában megszólította egy ismeretlen: Figyeltem rabbi! Láttam, hogy taxival jött és lifttel vitte feleségével a szülészetre. Egy idő után gyalog jött le, megtéve a hosszú utat a lépcsőkön. A rabbi elmosolyodott: Amikor feleségemet Szombaton taxin hoztam és liften vittem az osztályra, az Pikuach nefes volt. Feleségem és a gyerek élete volt veszélyben. Amit tettem azzal nem szegtem meg a Szombatot. Az orvosok azt tanácsolták, menjek haza, mert semmi keresnivalóm nem lenne az osztályon. „Gyalog”, a lépcsőn jöttem le az emeletről, sőt haza is gyalog megyek, mert így sem szegem meg szent Szombatunkat.