Tisztelt Rabbi, szeretném megtudni, miért hallom olyan sokszor, hogy a zsidóság Beit Hillél törvényeit követi? Van másik is amit követni lehet? Köszönöm a választ.
A Rabbi válaszol:
Köszönöm a kérdését. Amint elkezdjük tanulmányozni a zsidó szóbeli tan tanításait, mint például a Misnát, hamar szembe találkozunk két jeles Tannaita rabbi virágzó iskolájával, az i.e. utolsó évszázad vége és az első évszázad elejéről. E két iskola között számos vita zajlott. Az egyik iskola neve volt Beit Hillél (Hillél tanháza) a másik Beit Sámmáj (Sámmáj tanháza).
Amikor véglegesítették bölcseink a Halachat (zsidó vallási törvények gyűjteménye) szinte mindig a Beit Hillel iskolája szerinti törvényt helyezték előtérbe. Ennek oka nagyon egyszerű volt, mégpedig, hogy a Tóra parancsainak a betartását mindig úgy vizsgálták, hogy mindenki számára “könnyebben” betartható legyen. Vagyis az amúgy is sokszor nehéz és bonyolult betartandó törvényekre még nem újabb súlyokat helyeztek, hanem próbáltak enyhébb véleményt képviselni. Azt azért a történetiség szempontjából hozzátenném, hogy Halacha mindig a többségi véleményt követi, és akkor, amikor a zsidó vallási törvényeket lejegyezték Beit Hillel iskolája volt a többség. Van azonban egy meglehetősen zavarba ejtő kijelentés a Talmudban, amely mintha azt sugallná, hogy a Halacha azért követi a Beit Hillelt, mert egy égi hang ezt mondta:
Rabbi Abba tanította: Beit Sámmáj és Beit Hillel három éven át nem értett egyet. Az egyik ezt mondta, a másik azt mondta. A Halacha a mi véleményünkkel van összhangban állította az egyik iskola, nem nem, mondta a másik, hanem a miénkkel. Végül egy égi hang megszólalt: Mindketten Isten szavait mondjátok. A Háláchá azonban Beit Hillel véleményével van összhangban.
Bölcseink azt mondják, hogy I-sten amikor adta számunkra a Tórát itt ebben a fizikai világban, azt akarta, hogy a Tóra egy házasság legyen köztünk és Ő közte. Ezért az volt a szándéka hogy értsük meg az abban leírt szavakat és törvényeket. Mint már szó volt róla, Hillel iskolája engedékenyebb volt. Ez az ő lelkük forrását, az isteni jóság tulajdonságát tükrözte, ami jelenleg jobban átélhető és működőképes ebben a világban, mint egy nagyon szigorú vasfegyelmet igénylő szabályrendszer. Továbbá, még intellektuális szinten is, a Hillel-ház véleménye könnyebben érthető volt a korabeli bölcsek számára.
A Rabbi.