Midrás Kedosim rabba III.13. Abban a kijelentésben, hogy
„Szentek legyetek, mert szent vagyok Én az Örökkévaló a ti Istenetek.” benne van az „Tízparancsolat” mind a tíz parancsa.
Rabbi Hija ben Ráv kérdeze: Miért olvassuk ott:
„Én vagyok az Örökkévaló Istened” (2.M.20:2) itt pedig: „Én vagyok az Örökkévaló Istenetek” (3.M.19:3).
Rabbi Joszé válasza: A Tízparancsolatban úgy áll:
„ne legyen neked más Istened” (20:3),a folytatásban pedig: „ne forduljatok a bálványok felé” (19:4), vagyis indokolt úgy tekinteni a mondatra, mint a Tóra kivonatára.
Mit jelent „Szentnek” lenni? A Szentség elkülönülést jelent?
De hiszen Hilel tanította: „Ne különülj el a közösségtől!” (Misna Ávot 2/4.)
Rási szerint a szentség csak az evilági örömöktől való elkülönüléssel (פרישות) – különös tekintettel a tiltott szexuális kapcsolatokra – érhető el.
Scheiber Mózes pozsonyi rabbi (Hátám Szofer) így magyarázza Rási megjegyzését: „A Tóra nem a világtól való teljes elzárkózást (התבודדות) követeli meg. sőt, kötelesek vagyunk embertársainkkal érintkezni, annak érdekében, hogy ne csak a világi szükségleteikkel foglalkozzanak, hanem azért, hogy a Tóra ismerete által közelebb kerülhessenek Istenhez.
A „szentség” fogalma kizár túlzást. Ha valaki elfordúl a világi dolgoktól és csak a Tórával foglalkozik, az akár gátolhatja az ember egyéni fejlődését. Nem jut elegendő ideje, energiája az önfejlesztésre, de ezt az áldozatot vállalni kell, mert a valódi szent elsődleges célja, hogy az élő Isten szavát eljuttassa a tömegekhez. Az evilági örömöktől való elkülönülés nem jelenthet egyet az emberektől való eltávolodással. A szentség alapvető feltétele, hogy pozitív hatással legyünk embertársainkra. Mert elzárkózva tőlük legfeljebb magányosak lehetünk, szentek biztosan nem.
A „Szentnek lenni” elmélyülést jelent? Amint le van írva:
„Enyém a tanács, és a jutalom, én vagyok az értelem a tetterő!” (Péld.8:14)
Rabbi Meir mondotta: És ad neki (a Tóra Szentsége) méltóságot, és ítélőképességet, feltárul előtte a Tan rejtelmei és olyan lesz, mint az egyre erősebben buzgó forrás, mint egy soha el nem apadó folyam, miközben Ő szerény és hosszan tűrő és minden bántalmat megbocsájtó lesz. Végre a Tóra felmagasztalja őt, és az összes teremtmény fölé emeli.” (Avot.6/1.)
Mit jelent hát:
„Szentek legyetek, mert szent vagyok Én az Örökkévaló a ti Istenetek.”
Rabbi Meir válasza:
„Isten adja a búzát, de az ember süt belőle kenyeret. Isten teremthetett volna mindjárt kenyeret is. De Ő azt akarta, hogy az ember tökéletesítse az Örökkévaló műveit! Mert ha így volna, egy helyben állna a világ, egy helyben az emberiség! Íme, ezt jelenti Szentek legyetek…!” (u.o. Kedosim Rabba)