Hello Rabbi, miért nem vehetünk fel tefilint éjszaka és Szombaton? Köszönöm a választ.
A Rabbi Válaszol:
Érdekes a kérdés, de kezdjük az elején. A tefilint 13 éves kortól, a zsidó fiúk felnőtté válásának az idejétől kell felvenniük naponta, kivéve Sábátkor és a Tórai ünnepeken (Peszách, Sávuot, Ros Hásáná, Jom Kipur, Szukkot és Smini Aceret). Gyakorlatilag egész nap viselhető, bár a legtöbb férfi csak a reggeli ima során teszi fel a kézre és a fejre. A tefilint azonban nem viselik éjszaka és Szombaton. De miért van ez így? A Talmud egyik magyarázata szerint az, hogy éjszaka nem viselünk tefilint, az Mózes második könyvében található mondaton alapul:
“És tartsd meg ezt a törvényt, a neki megadott időben, nappal./2 Mózes 13:10/
Joszi Hagelili rabbi ezt úgy magyarázza, hogy “ez a törvény” a tefilin micvájára /parancsára utal. Ennek megfelelően, aki éjszaka tefillint visel, megszegné a Tóra szavait. Rabbi Akiva azonban azt, mondja, hogy ez a vers a Peszachi áldozatra vonatkozik, nem pedig a tefillin viselésének parancsára. Így azt mondja, hogy a Tóra igazából nem tiltja, hogy valaki éjszaka tefillint viseljen, persze csak ha akar. Ennek ellenére a bölcsek úgy rendelkeztek, hogy a tefillint nem szabad éjszaka viselni, nehogy az ember elaludjon a tefillinben, ami viszont már tilos. A halacha/ zsidó jog követi Rabbi Akiva tanítását, és a tefillin éjszakai viselésének mellőzését rabbinikus tilalomként kezeli.
Akkor most nézzük meg, hogy Szombaton miért nem teszünk tefilint magunkra. Itt is kezdjük az elején, hogy világos képet kaphassunk. Azt olvassuk a Tórában:
“És legyen neked jelül a karodon, és emlékül a szemed között, hogy az Örökkévaló törvénye legyen a szádban, mert erős kézzel és kinyújtott karral hozott ki téged Egyiptomból“ /2Mózes 13:9/
Jól megfigyelhető, hogy a tefillinre mint “jelre” hivatkozik a Tóra. Nos, Szombaton és ünnepnapokon nincs szükségünk erre a plusz jelre, mert ezek a napok, mint a Sábesz és ünnepnapok maguk is a szövetség jelei. Ahogy a Tóra mondja: “Meg kell tartanod a Szombatjaimat, mert ez jel lesz köztem és közted mindörökké” /2 Mózes 31:13 Így a Zsidó Törvénykönyv szerint, ha valaki azzal a szándékkal teszi fel a tefilint, hogy ezt a micvát /parancsolatot Sábátkor vagy Ünnepnapon teljesítse, úgy tekinthető, mint aki a Sábesz áltat nyújtott Isteni jelet lebecsüli és lealacsonyítja. / Talmud Ervin 96a/
A Rabbi