A tűz fényében

2022.05.18.

„Ma van az ómer első napja!” Pészách második estéjén, az istentisztelet vége felé szól így a rabbi vagy az előimádkozó. Eleget téve a tórai parancsnak hét hetet számolunk. Ezt az időszakot szfirát háómernek (szfire), ómerszámlálásnak nevezzük. Erre az időszakra a gyász szabályai vonatkoznak, mivel Rabbi Akiva tanítványai között járvány pusztított, az áldozatok száma elérte a huszonnégyezret! Hatalmas veszteség!

Pár példa a teljesség igénye nélkül: nem tartunk esküvőket, zenés, táncos összejöveteleket, nem vágatunk hajat, a férfiak nem borotválkoznak, a hölgyek nem sminkelnek. A szfire harmincharmadik napja különleges nap! Lág báómer napja, azaz a harmincharmadik nap. Ahogy már tudjuk, minden héber betűknek van számértéke. Esetünkben a lámed betűnek 30, a gimelnek 3. Ha a két számot összeadjuk 33-at kapunk. Egyúttal pedig megkapjuk a nap nevét is. Ekkor felfüggesztődnek a gyászszokások, és némi ünnepi jelleg is társul a naphoz, így mondhatjuk, hogy örömnappá minősül. Méghozzá azért, mert ezen a napon megszűnt a tanítványok között pusztító járvány!

Ezért nevezik ezt a napot a diákok, tanulók ünnepének is! Ezen a napon kirándulásokat szerveznek a természetbe, ott pedig különböző játékokkal játszanak, és ügyességi versenyeket szerveznek számukra. De a legelterjedtebb, hogy számháborúznak és nyilakkal lőnek.

Újból tartanak esküvőket, táncos, zenés összejöveteleket. Hajat vágatnak, és a férfiak megborotválkoznak, a hölgyek pedig újra sminkelhetik magukat. Egy másik hagyomány szerint e napon halt meg rabbi Simon bár Joháj, aki halála előtt felfedte a Kábálá titkait, valamint az ő nevéhez fűződik a Zohár, a Ragyogás könyvének megírása. Ugyanakkor meghagyta, hogy halálát ne gyász, hanem öröm kövesse. Rabbi Simon bár Joháj egy Cfát közeli településen, Meronban van eltemetve. Sírja zarándokhely, melyet lágbáómerkor látogatnak meg a legtöbben.

Az ember lelke az I-sten gyertyája.

A nesámá, a lélek az embernek a fényes, világító része, ezt szimbolizálja a gyertya. De az olyan ember lelkét, aki képes volt felfedni a rejtett világ ragyogását, és képes volt ezt a nagy fényt a világ felé is sugározni, nem elég egy gyertyával jelezni, ezért egész nagy tüzet raknak az emlékére. A nyilazás is Simon bár Johájhoz kötődik, mert a hagyomány szerint az ő életében nem volt látható szivárvány az égen (a szivárvány és az íj a héber nyelvben egyazon szó, keset), mert az ő érdemei megvédték a világot az özönvíztől.

A Tóra írja:

„Szövetséget kötök tehát veletek, hogy ne irtassék ki többé minden élő test vízözön által, és hogy ne legyen többé vízözön, amely elpusztítja a földet.  És szólott az Ö-rökkévaló: ez a Szövetség jele, amelyet megállapítok köztem és köztetek és minden veletek lévő élőlény között örök időkre. Ívemet (szivárvány, íj) helyezem a felhőkre, hogy szövetség jeléül szolgáljon köztem és a föld között.” (I.Mózes9/11-13)

A harmadik életévüket betöltött fiúknak ünnepélyes keretek között ezen a napon vágják le először a haját, itt Meronban. A szertartást hálákának nevezzük.

Szokás ezen a napon tábortüzeket, máglyákat rakni és gyújtani, majd azokat örömteli dalokat énekelve körbetáncolni. Legelterjedtebb magyarázata e szokásnak az, hogy jahrzeitkor, illetve Jom Kippur estéjén, (a gyertyák meggyújtása előtt) szintén szokás gyertyát gyújtani halottainkért, ezeket a gyertyákat nér nesámának, lélekgyertyának hívjuk.

De mi újság a konyhában?

Lág báómer napja remek alkalmat nyújt arra, hogy ételeinket is a szabadban készítsük el. Főzzünk bográcsban vagy grillezzünk, de a tárcsán készült húsok is csak emelni fogják az est fényét! Kezdjük egy kedves történettel, mely Simon bár Johájról szól! A hagyomány szerint a rabbi és fia egy barlangban rejtőzködtek. A barlang előtt pedig egy szentjánoskenyérfa nőtt, amelynek termését fogyasztották. A termés neve karob.

A karobot napjainkban újra felfedezték a reform konyhát követők. A karobport a termés magjának őrlésével állítják elő, az emberi szervezet számára értékes ásványi anyagokban, élelmi rostokban és vitaminokban gazdag. Kakaó helyettesítésére is használják.

Cukkinis csokikrém

Hozzávalók:

  • 2 db nagyobb cukkini
  • 4 evőkanál natúr kakaópor
  • 3 evőkanál eritrit, de használhatunk cukrot vagy más édesítéshez használt édesítőszert, ízlésünk szerint.

Elkészítés:

A cukkinit megmossuk, meghámozzuk, majd apró kockákra vágjuk. Turmixgépbe vagy késes aprítóba tesszük, és a többi hozzávalóval összeturmixoljuk vagy aprítjuk. Az elkészítése csak pár percet vesz igénybe, és egy különleges, de főleg egészséges édességet kapunk. Tehetünk hozzá pár csepp kávét, mandulaaromát, de az aztékok óta tudjuk, hogy a csokoládé és a chili is remek párosítás lehet! A következő recepttel még maradjunk a süteményeknél!

Vegán karobos piskóta

Hozzávalók:

  • 35 dkg liszt
  • 1 cs. sütőpor
  • 0,5 dl növényi tej
  • 4 ek. karobpor
  • 20 dkg eritrit
  • mandulaszeletek

Elkészítés:

A száraz hozzávalókat összekeverjük egy tálban, a végén hozzáadjuk a növényi tejet. Alaposan összedolgozzuk, ha kedvünk tartja, tehetünk bele szeletelt mandulát, de a tepsibe simítás után akár a tetejét is megszórhatjuk vele, ezek után 180 fokon kb. 25–30 perc alatt megsütjük, végezzünk tűpróbát! Miután megsült a piskótánk, hagyjuk kihűlni. Utána félbevágva megtölthetjük a cukkinis csokikrémünkkel vagy lekvárral, és díszíthetjük növényi tejszínhabbal vagy akár gyümölcsökkel.

Ha valaki a vegetáriánus vagy a vegán étrendet követi, számukra (is) készíthetünk falafelt, természetesen pitában! De a sült hússal is megtölthetjük a házi pitáinkat!

Ehhez egy nagyon jó receptet találtam a Street Kitchen honlapján, érdemes kipróbálni! Én is e szerint készítem a pitákat! Csak nagyobb mennyiségben, és természetesen chálá vételével. A receptet és az elkészítés videóját itt találjátok.

Jó étvágyat! Be’teávon!