Szentségben enni

2022.07.13.

Tisztelt Rabbi, sokszor érzem azt, hogy a zsidóságban nagy jelentőséget tulajdonítanak az evésnek, szinte „átszellemülnek”, miközben a sábeszi ételekről beszélnek. A kérdésem az, hogy az étkezésnek spirituálisnak kell lennie? Köszönöm a választ.

A Rabbi válaszol:

A kérdése nagyon jó. A Kabbala azt tanítja, hogy a világot meg tudjuk javítani az evéssel, ez egy kicsit meredek lehet első hallásra a számunkra, de gondoljunk csak a Tóra legelső történetére, Ádámra és Évára, akik a Tudás Fájáról ettek az Édenkertben. Mert Ádám és Éva azt ették, amit nem lett volna szabad enniük.

Van egy másik klasszikus haszid tanítás arra, hogy a Tudás Fája egyáltalán nem is fa, hanem inkább az étkezés módja volt. Evésüket az öröm önközpontú keresése motiválta, ahelyett, hogy felismerték volna, hogy az evés cselekedete milyen lehetőségeket rejt a lélek számára. És ha ez volt az a bűn, amely Ádámot és Évát kivetette az Éden kertjéből, akkor, ,,az emberi civilizáció egyik elsődleges feladata az, hogy megtanuljunk ‘szentségben’ enni“.

De mit jelent „szentségben” enni? Mit jelent úgy enni, hogy annak spirituális tartalma van? Az első és legfontosabb, hogy hálát adjunk a rendelkezésünkre álló ételért. Felismerni, azt, hogy ha van mit ennünk, bizony az hatalmas ajándék. Ezért van, hogy az étkezés előtt és után is kifejezzük hálánkat. Az áldások elmondása az ételért képes arra, hogy az étkezést valami többé alakítsa át, mint csupán a fizikai túlélésünk biztosítéka.

A második, hogy az egészséget és a jólétet szem előtt tartva táplálkozzunk. Élvezhetjük az ételeket, amelyeket eszünk, de megfelelő mértékben, és nem a testünk rovására. Testi egészség nélkül nem tudjuk teljes mértékben megvalósítani azt, amire képesek vagyunk ebben a világban.

Ahogy Maimonidész, a híres rabbi, filozófus írja:

,,A testi egészség és jólét az Istenhez vezető út része, mert lehetetlen megérteni, vagy bármilyen tudással rendelkezni a Teremtőről, ha az ember beteg. Ezért el kell kerülni minden olyan dolgot, amely károsíthatja a testet, és egészséges szokásokat kell ápolni.”

Amikor úgy döntünk, hogy egészségesen táplálkozunk, akkor azt a kijelentést tesszük, hogy az étkezésünk nem öncélú, hanem inkább eszköz arra, hogy segítsünk abban, hogy a legjobb önmagunkká váljunk.

A harmadik, hogy az előttünk lévő ételekre összpontosítsunk, és ne mással foglalkozzunk, miközben eszünk, például telefonokkal.

A judaizmus arról szól, hogy a fizikai világot szellemi tudatossággal ruházzuk fel. Ez az egyik oka annak, hogy a Dávid-csillag, a zsidóság fő szimbóluma, két háromszögből áll, az egyik felfelé mutat, a másik lefelé, az egyik az ég (a szellemi a szféra) felé, a másik pedig a föld (a fizikai szféra) felé. Amikor úgy döntünk, hogy a lelki odafigyeléssel való evés fizikai aktusát közelítjük meg, szó szerint képesek vagyunk megváltoztatni az életünket, sőt az egész világot is.

A Rabbi