Tisztelt Rabbi, az a kérdésem, hogy Szombaton elmehetünk strandolni? Ha nagyon meleg van, és elmegyünk lehűlni egy kicsit, nem tekinthető az, az élet védelmének?Köszönöm a választ.
A Rabbi válaszol:
Sajnos, a klímaváltozás miatt valóban nehezebben kibírhatóak a nyarak mint akár tíz évvel ezelőtt. A Szombaton, vagyis a Sábeszkor történő úszással kapcsolatban többféle probléma is felmerül. Most nézzük meg egyesével.
Első:
A Misna azt mondja, hogy Sábátkor nem szabad úszni menni/Misnah, Béca 5:2/ ami a magyarra való fordítás szerint azt jelenti, hogy tilos mindkét lábunkat felemelni , és úgy lebegni a vízen. Ez a tilalom azonban csak a tóhoz vagy tóhoz hasonló vízben való úszásra vonatkozik. Ilyen pl. a Velencei tó és a Balaton.
Második:
Ha azonban egy nagyméretű edényt például egy medencét vagy kádat töltenénk meg vízzel, akkor ez az előbb említett tilalom nem lenne érvényes rá érvényes, hiszen nem tó, viszont azonnal érvénybe lépne másik tilalom, ami az elsőnél is fennáll természetesen. Ez pedig a fürdőruha viseléséből adódó tilalom, vagyis ha kiszállunk a vízből az a vízmennyiség, amit a fürdőruha beszívott magába az kicsöpög a ruházatból, ami a víz közterületen való hordásának minősül, ami szintén tilos Szombaton. De tegyük fel, mindenre nagyon odafigyelünk, és valóban kizárunk, minden tényezőt akkor sem tudjuk elkerülni azt, a rabbinikus tilalmat, hogy Sábeszkor nem szabad fürödni (még hideg vízben sem), ami természetesen minden esetben kizárja az úszást is. Kedves kérdező, háláchikusan nem megengedett, hogy Szombaton fürödni menjen egy strandra. Azt tanácsolom, hogy vonuljon egy kicsit hűvösebb helyre, igyon sok vizet, pihenjen, olvasson és élvezze a Sábesz napjának előnyeit.
A Rabbi