Ros hásáná, az év feje, az új év napja több elnevezéssel is bír a zsidó hagyományban. A Talmud ítélkezés napjának (jom hádin) hívja, és így ír róla: „ros hásánákor minden élőlény elvonul I-ten előtt…” (Talmud, Ros hásáná, 16a). Ugyanakkor ez az ünnep a harsogás napja (jom truá) is, mert a Tórában ez áll: „A hetedik hónap első napja legyen nektek szombati nyugalom, emlékeztető kürtharsogással…” (Mózes harmadik könyve 23:24). A kürtharsogás, vagyis a sófár fújása és hangjának hallgatása tehát Tórai parancs.

A szokások szerint ros hásáná két napja alatt 100 + 100 sófárhangot kell hallgatni, melyek különböző jelzésekből tevődnek össze. A sófár hangja sok mindent jelképez, többféle értelmezése is ismert: emlékeztet a Szinaj-hegyi kinyilatkoztatásra, ösztökél minket a bűnbánatra, önvizsgálatra. E hangra megnyílik az ég és imáink közvetlenül eljutnak az Örökkévaló elé, valamint utal a hang Izrael népének a szétszóratásból való összegyűjtésére is.

Ros hásáná magasztossága megihlette a hazai költészet zsidó lírikusait is, köztük Kiss Józsefet, aki az emancipáció első zsidó költőjeként jelentős szerepet töltött be a magyar irodalomtörténetben. Apja, Klein István szegény zsidó boltos volt, anyja litvániai kántor lányaként menekült Magyarországra a pogromok elől. Fiúkat rabbinak szánták. Kiss József tanult Bécsben, majd a Debreceni Református Kollégiumban, tevékenykedett vándortanítóként, a temesvári hitközség jegyzőjeként és a magyar–francia biztosítótársulat tisztviselőjeként is. Tagja volt a Petőfi és Kisfaludy Társaságnak egyaránt. Alapító szerkesztője A Hét című folyóiratnak, mely a Nyugat előfutára volt, és amely a modern magyar irodalomtörténet kezdetének tekinthető. Kiss József országszerte ismertté vált költeményeivel, balladáival, melyek a vidéki zsidó életet kívánták bemutatni a nagyközönségnek.

Kiss József (1843-1921)

1888-ban jelent meg Ünnepnapok című kötete, amiben a zsidó ünnepek jeles napjairól írt szívmelengető költeményeket. Ros hásánához kapcsolódó egyik verse a Kürtszó címet viseli, amiben jól érzékelhető az ünnep emelkedett hangulata. Leírást kapunk benne az ünnep menetéről, jellegzetes pillanatairól. Arról, ahogyan minden teremtmény elvonul az Örökkévaló előtt; ahogyan beíratik a jók vagy rosszak könyvébe; ahogyan megtapasztalja ilyenkor az ember önmaga kicsiségét és I-ten végtelenségét; s ahogy mégis, talán ezeken a napokon érzi magát legközelebb Teremtőjéhez, és embertársaihoz.

 

KÜRTSZÓ

A búgó kürt felharsan,

Miként te rendeléd,

És hangjai malasztod

Hirdetik szerteszét.

A búgó kürt rialma

Dicsének feltörő,

Hozzád, jók diadalma!

Isten! Jóság! Erő!

Te látsz az őshomályba

Idő és tér előtt,

S belátod az elrejtett

Titokzatos jövőt.

Te szabsz határt az évnek

Te vég- s határtalan:

Védszárnyaiddal néped

Fedezzed, ó uram!

Te írsz a sors könyvébe,

Megírod, hogy mi vár:

Egyikre üdv és élet,

A másikra halál.

Ó forditsd el mirólunk

Ha balsors fenyeget,

Ó mennyei jóvoltunk!

Súlyos végzésedet.

Jusson, urunk, eszedbe

Az első ifjú láng,

Midőn sivár pusztákra

Utánad indulánk.

Az égető homokba

Süllyedt lábunk nyoma,

S előttünk járt borongva

Felhődnek oszlopa.

Ifjonti szerelmünkre,

Mit igéd emleget,

Fordítsd felénk a béke

Szent zálogát: kegyed.

Légy közel ma imánkhoz,

Ó urunk, légy közel,

Midőn Izrael áldoz

Fohászszal, könnyivel.

 

 

Források:

Oláh János: Judaisztika, Bookmaker, Budapest, 2005.

Kiss József: Ünnepnapok

Kultúra

Rímekbe foglalt ünnepi szavak

Orbán Eszter