A tudás fája és a tiltás

2022.10.26.

Tisztelt Rabbi, sokat töprengek azon, hogy valójában mi is volt a valódi oka annak, hogy Éva majd Ádám evett a tiltott fa gyümölcséből. Mert a tudás fájáról való evés az valamiféle pszichológiai alku eredménye kellett volna, hogy legyen a rosszal. Ugyanakkor mielőtt ettek volna a fáról, a gonosz nem volt része az életüknek hiszen – tiszták voltak a bűntől, nem szégyenkeztek saját meztelenségük miatt. Mi történt valójában, hogy nem engedelmeskedtek a Mindenhatónak?! Köszönöm a válaszát.

A Rabbi válaszol:

Nagyon köszönöm a kérdését, amely egy igen fontos dologra világít rá.

Azzal kezdem, hogy Ádám és Éva a tiltott gyümölcsből való evésének története, talán a leghíresebb bibliai történet egyike. Isten figyelmeztette őket, hogy tartózkodjanak attól, hogy gyümölcsöt egyenek a Tudás fájáról, amely az Éden kertjének közepén állt, de Ádám és Éva figyelmen kívül hagyták ezt a parancsot. Valóban nagyon rejtélyes, hogyan cselekedhettek így. Bár a Tórai szöveg egyértelművé teszi, hogy a fa meglehetősen vonzó lehetett, még mindig nehéz elhinni, hogy egy ilyen csábítás Ádámot és Évát vétkességre késztetne.

Sokkal inkább hagyatkozhatunk, Aaron Meir (nagy 19. századi rabbi) széles körben elfogadott értelmezésére, aki azt mondja, hogy Ádámnak és Évának soha nem állt szándékában fellázadni Isten ellen, éppen ellenkezőleg, úgy tekintettek a gyümölcs evésére, mint egy eszközre, amellyel egy magasabb szintű Isten szolgálatot tudnak majd végezni.  Arra a téves következtetésre jutottak, hogy ha nem tudnak különbséget tenni a jó és a rossz ösztön között, akkor nem tudják a legmagasztosabb módon Istent sem szolgálni.

Azt gondolták, hogy a tiltott gyümölcs elfogyasztása lehetővé teszi számukra, hogy először érezzék a “jecer hara” és a “jecer tov” „a rossz” és „a jó” iránti vágy közötti belső ellentét erejét, ami aztán nagyobb hűséget fog mutatni Isten iránt.

Amit azonban ők ketten nem vettek észre az volt, hogy ennek a tettnek következménye egy olyan belső lelki válságot fog generálni, amelyet nem biztos, hogy képesek lesznek leküzdeni. Bár az volt a szándékuk, hogy jobban megmutassák a Mindenható iránti hűségüket, ezek a próbák a bukáshoz vezettek.

A Rabbi