A rabbinikus írásokban gyakoriak a rövidítések és a betűszavak, de magában a Tóra szövegében ritkán találkozunk velük. Az első ilyen rövidítés az új név, amelyet I’sten Ábrahámnak adott:
„Ne hívjanak többé Ávrámnak hanem Ábrahám lesz a neved, mert sok nemzet atyjává tettelek” (1Móz 17:5 )
A Teremtő Ábrahámra változtatta Ávrám nevét, elmagyarázva, hogy ez az új név az új identitását és küldetését tükrözi. Az Ábrahám név rövidítés, azaz „sok nemzet atyjának adtalak téged”.
A Talmud (Shabbat traktátus 105a oldalán) azonban nem elégedett meg a név ilyen értelmezésével. Míg a Tóra magyarázata szerint az „ Avraham ” név az av hamon szavak rövidítése. Míg rabbi Johánán ősapánk nevét hat betűből álló mozaik szónak tartotta, és a betűk mindegyike helyzetének és befolyásának más-más aspektusát jelzi a világban.
- Alef – Atyjává tettelek (Av) a nemzeteknek.
- Bét – kiválasztottalak (Bachur) a nemzetek között.
- Hé – Szeretetté tettelek (Haviv) a nemzetek között.
- Mem – Királyommá tettelek (Melech) a nemzeteknek.
- Váv – Példaképpé tettelek (Vátik) a nemzetek között.
- Nun- Hűségesemmé tettelek (Neemán) a nemzetek között.
Hiba lenne a rövidítést pusztán homiletikai vagy mnemonikus módszernek tekinteni. Inkább a szöveg jelentésének mélyebb rétegeit tárja fel. A szavak szó szerinti megértése mellett az írott szövegben rengeteg mélyreható gondolat található. Ez hasonló a mozaikszóhoz, amelyben minden betű egy- egy új szó.
Ábrahám küldetése a zsidó nép megalapítása volt. Mindhárom ősapánkról azt tanították a bölcsek, hogy „Izraelnek” hívták őket, mert elsődleges céljuk Izrael népének megteremtése volt, egy egyedülálló népé, amely „papok királyságaként és szent nemzetként” szolgál . (2 Mózes 19:6)
Első ősapánk egyistenhitről és az erkölcsről alkotott gondolatai hatással voltak az emberekre. Tanításai átalakították a pogány és a bálványimádó világot.
Az av hamon kifejezés minden betűjét megvizsgálva ősapánk hatásának más-más aspektusát tárjuk fel. Áv – szellemi atyja és mentora sok nemzetnek, az I’sten valódi megismerésének forrása szerte a világon.
Tanításai Báchurok – válogatottak voltak és megkülönböztethetők a pogány nemzetek zavaros hiedelmeitől és babonáitól. Az egy I’stenbe vetett hite tiszta volt, mentes a téves hatásoktól. Felismerve belső igazságát és szépségét, sokakat vonzott és inspirált. Háviv- Szeretett volt. Kiváló jellemvonásai és meggyőződése miatt és nagy tiszteletnek örvend. Melechnek – királynak tekintették. Az emberek úgy tekintettek rá, mint „I’sten fejedelmére” (1Mózes 23: 6). Mint egy király a csatában, ő vezette az igazságért vívott harcot a sötétségbe és tudatlanságba burkolt világban, amely győzedelmeskedett látomása igazságának köszönhetően. Továbbá Ábrahám Tórája nem csupán elméleti bölcselet volt. Vatik volt a nemzetek között – személye feddhetetlensége és jámborsága miatt tisztelték, és a tetteit és jellemvonásait hite szentsége révén igyekezett finomítani, és az erkölcsös és igazságos életet hirdette.
Ábrahám befolyásának végső tulajdonsága Neeman volt – mint rendíthetetlen hitű ember. A Tóra tanúsága szerint: „Hitt I’stenben, és ezt I’sten igazságnak tekintette”. (1 Mózes 15:6.)