„Isten megkísértette Ábrahámot és szólt hozzá…” (.I.M.22/1.)

2022.11.11.

„Tíz megpróbáltatáson esett Ábrahám ősapánk, és helyt áll valamennyiben. És mindez azért, hogy lássuk, mily nagy volt az ősatya szeretete Isten iránt” (Misna Ávot 5:3)

 

Ábrahám Ősapa bebizonyította Isten iránti áldozatkészségét. A Tórában Ábrahám első, aki kész volt a legnagyobb áldozatra Istene iránt…….de nem az utolsó!

„ Cháná a hős zsidó asszony hét fiát kivégeztette a római császár, mert nem voltak hajlandók bálványt imádni. Ekkor a mártír anya szólt legkisebb fiához: Menj fiam Ábrahám ősatyához, és monda meg neki, hogy anyád felülmulta az ő áldozatkészségét.  Ő csak egy gyereket volt kész Istennek áldozni, én pedig hetet….” (Gitin 57)

Midrásból megtudjuk mi volt az oka annak, hogy Isten kérte Ábrahámtól, hogy áldozza fel egyetlen szeretett fiát Jiczhákot: „A Sátán ment áskálódni Istenhez és mondta: „Nézd csak, Ábrahám milyen nagy lakomát rendezett drágalátos fia elválasztásakor. Áldozott-e egyetlen juhot vagy bárányt  hogy hálaáldozatot mutasson be Istennek is? Erre mondta Isten: „ezek után megparancsolom neki, hogy áldozza fel ezt a fiát nekem és bizonyára nem fog késlekedni parancsomat teljesíteni!” ( Bersit rabba 17.)

Az Ősapa tízedik megkísértése fiának feláldozása égőáldozatnak.

Miért kérte Isten, hogy áldozza fel fiát égőáldozatul? Miért nem azt kérte Isten, hogy áldozza fel engesztelő béke, vagy hála áldozatul? Erre vonatkozó Tórai parancs:„ És egyék meg azt, amivel engesztelést végeztetett….” ( II.M. 29/33.) Tehát az, aki engesztelő (bűn, vagy vétek) áldozatot mutatott be annak ennie kellett az áldozati állat húsából.

Talmud Peszáchim 59b: “… esznek az áldozatból, miközben az áldozati állat eredeti tulajdonosai szereznek engesztelést a bemutatott áldozat révén”. Érthető! A bűn és vétekáldozatok húsából az áldozatot bemutatónak (és családja tagjainak) enniük kellett. A „teljes”’ áldozatot viszont teljes egészében „szőröstül bőröstül” elégették. Az, aki azáldozatot bemutatta nem ehetett az áldozati húsból.

Ha Isten engesztelő áldozatot kért volna Ábrahámtól, kannibalizmusra kérte volna az Ősapát, amit Ábrahám eleve vissza utasított volna.

Másik kérdés:  Miért utasította Isten Ábrahámot, hogy áldozza fel fiát a Morija hegyen? Miért nem arra utasította, hogy vágja le fiát?  Istennek már eleve az volt szándéka, hogy vigye  fel ( a hegyre) és később vigye le. Isten parancsa arra irányul, hogy kiiktassa az emberáldozatot a zsidó áldozatkultuszból! Ez kiderül a konkrét parancsból:

„ Ne nyújtsd ki kezed a fiúra és ne tégy neki semmi rosszat” (uo.12/12)

 

Történt ,hogy Nikolsburg közössége megelégelte sameszük viselkedését. Panaszt tettek Smuel Smelke Horowitz haLévi (1726-1778) rabbinál és követelték, rúgja ki az illetőt. A Rabbi sorra maga elé rendelte a vádlókat és kikérdezte őket! Egy ember megélhetéséről volt szó és a Tóra szerint, nem lehet egy embert csak úgy elítélni. Két, három, vagy annál több tanú kell ahhoz, hogy igazságos ítéletet hozhasson, hogy „halálra” ítélje az illetőt!

Jöttek sorra a vádlók. Egyikük elmondta, hogy a samesz részeges. Másik azt állította róla, hogy káros szenvedélye van: szeret kártyázni. Jött olyan is, aki azzal vádolta, hogy érdeklődése, elég elítélhető módon kiterjed a szebbik nemre, holott házas ember. Végül, jött a snórer ( koldus) is, akit „bolond” Szrul-nak neveztek. Azt mondta, hogy ő is sok szóbeszédet hallott az illetőről, de el kell mondania azt, hogy a samesz soha se ment el úgy mellette, hogy ne adjon egy kis pénzadományt neki. Az is gyakran előfordul, hogy húst, barheszt és bort küld neki, hogy kellőképpen megtarthassa a Sábeszt.

A rabbi három nap gondolkodási időt kért! Annak elteltével összehívta a közösséget. Ti itt mind azt kéritek tőlem, hogy Rúgjam ki a sameszt. Az várjátok el, hogy, áldozzam fel, öljem meg az embert. Jöttetek és elmondtátok kifogásaitokat. Igen! Valóban ezek a súlyos vádak miatt ki kéne rúgni a szerencsétlent. De ismeritek a Tórából Jichák „megkötözése” történetét. Ahhoz, hogy megöljünk egy embert ahhoz Isten parancsa kell! Isten mondta: „vedd”, és  „áldozd fel”…öld meg!” Majd jön a legkisebb ismeretlen, „nevesincs”  angyal mondja:

„ Ne nyújtsd ki kezed….” Ne öld meg! És Ábrahám nem ölt. Mert egy kis angyal szava is elég, hogy élhessen az áldozat! Ti, mind vádoltátok kértétek haljon meg a samesz! Csak Harry a snórer egyedül mondott jót róla,….. Harry a kis angyal!
Döntöttem! Nem rúgom ki a sameszt! Nem veszem el megélhetését! Ne öljük meg a sameszt!…….és a samesz megmaradt samesznek……! …..és a samesz megváltozott, …..és rövidesen mindazok, akik vádolták rájöttek, milyen helyes is volt a rabbi ítélete!