Gondolkoztál már azon, hogy miért nem szabad sábeszkor villanyt kapcsolni, autóval utazni, vonatra szállni, vagy palacsintát sütni? Azon, hogy honnan erednek ezek a tilalmak? Remélhetőleg itt választ találsz ezekre és még jónéhány kérdésre.
A sábeszi tiltott tevékenységek a Tórából erednek. Pontosabban Mózes második könyvének utolsó fejezetéből, ahol az Örökkévaló elrendeli a szombati munkavégzés tilalmát, kezdve a tűzgyújtással, majd részletesen elrendeli a Miskán építésének munkálatait. Tehát Sábeszkor minden olyan jellegű tevékenység, amit a Miskán előkészítésénél és felépítésénél végeztek, tiltott.
Melyek ezek a tevékenységek?
Héberül “lamed-tet melachot” – nak hívjuk ezt a 39 foglalatosságot. Azért nem egyértelműen munka, mert amíg egy varrótűt nem vihetünk ki az utcára, addig egy nehéz fotelt átvihetünk a másik szobába. Ebből is látszik, hogy a tiltások nem feltétlenül a tevékenység nehézségére vonatkoznak. A munkálatokat csoportokra oszthatjuk: első, a Lechem Panim elkészítéséhez szükséges tevékenységek, tehát a kenyérsütés munkafolyamatai. Második a Miskán letakarásához és a ruházatokhoz szükséges gyapjúszövetek elkészítéséhez kapcsolódó munkák. Emlékeztek még a főpap csodálatos ruhájára? Az is gyapjúból és selyemből készült, csak úgy, mint a szőnyegek, melyeket térelválasztóként használtak. A harmadik csoport az állati bőr feldolgozásával kapcsolatos tevékenységeket tartalmazza.
A következő csoport a Miskán gerendáihoz, falainak építéséhez és bontásához kapcsolódik. Az utolsó négy tevékenység a Miskán befejezésének és szállításának a tevekénységeit tartalmazza.
Nézzük őket egyesével!
1.,
A harminckilenc melachot közül az első a Zoreah, a vetés. A Zoreah magában foglalja a magvak ültetését, vetését vagy öntözését.
2.,
Hores, szántás a második a harminckilenc tiltott melacha közül. Tilos a földet felszántani, kiegyenlíteni vagy ágyást készíteni, melyek a vetéshez kellenek.
3.,
Kocer, azaz vágás, aratás a harmadik a sorban. Bármely élő növény vágása, kicsavarása, leszedése ebbe a kategóriába tartozik.
4.,
Negyedik a Meamer, azaz gyűjtés, kötegelés. Tilos bármit összegyűjteni, ami a természetben nő. Legyen az virág, gyümölcs, fű, faág, szalma.
5.,
A 39 melachot közül az ötödik a Disha, vagyis a cséplés. Célja, hogy elkülönítse a gabonaszemeket a héjuktól. Régebben kézzel csépelték a gabonát, azért, hogy a hasznos szemeket megtisztítsák a nem ehető burkuktól.
6.,
Zoreh, azaz a szórás a hatodik. Ekkor a gabonát elszórva szétterítették, hogy a szél elvigye a könnyű héjakat, amik a csépléskor még a magok között maradtak.
7.,
Hetedik a Borer, azaz a válogatás. Tilos terményeket válogatni, szelektálni, de a hal húsából a szálkát sem húzzuk ki sábeszkor. Szerencsére a gefilte fis töltelékében biztosan nincsen szálka.
8.,
A 39 melachot közül a nyolcadik a Tochen, vagyis a darálás. A meghatározása szerint egy tárgy apró részekre bontása, amely alkalmassá válik egy új felhasználásra, például a búza lisztté őrlésére. Ebbe a kategóriába tartozik mindenféle normál zúzás, aprítás vagy őrlés, kézzel vagy szerszámmal.
9.,
A kilencedik melacha a Meraked, azaz szitálás, mely eszközzel vagy géppel végzett szűrést, vagy szitálást jelent.
10.,
A tizedik melacha a Lus, azaz dagasztás. A dagasztás az a művelet, amikor a részecskékből szilárd vagy félszilárd anyagot képeznek folyadék segítségével. Ennek a folyamatnak két lépése van: a folyadék érintkezése a liszttel, és a kettő összekeverése dagasztással. Ugyanígy nem szabad vakolatot keverni, vagy sarat készíteni.
11.,
Tizenegyedik az Ofe/Bisul, azaz a főzés, sütés. Főzésnek és sütésnek nevezzük azt a folyamatot, amikor az étel szerkezete, állaga hő hatására megváltozik, valamint amikor a nyers étel ehetővé alakul.
Második csoport
12.,
Tizenkettedik melacha a Gozez, azaz a nyírás. A nyírás minden olyan tevékenység, amikor bármely lény bármely növekvő részének levágásából vagy gyökerestől való eltávolításából áll, még akkor is, ha az már nem él (növény, állat).
13.,
Tizenharmadik melacha a Melaven, azaz a fehérítés. A szövetekhez a szálakat ki kell fehéríteni, ha fehéren hagyjuk, vagy akkor is, ha befestjük őket.
14.,
Tizennegyedik melacha a Menafec, azaz a fésülés. A gyapjú fehérítése után a következő lépés az összegabalyodott szálak átfésülése, hogy előkészítsék a fonásra/szövésre (kézzel és fésűvel). A menafec tilalma a tömör anyag különálló szálakra való bontására is vonatkozik. (gyapjú, len)
15.,
A tizenötödik melacha a Covea, azaz a festés. Ide tartozik minden olyan anyag színezése, vagy sötétítése, amelyet felhasználnak. (gyapjú, pamut, len, selyem)
16.,
Tizenhatodik melacha a Tove, azaz a fonás. Ez a tevékenység magában foglalja a rövid szálak fonását, sodrását, összecsavarását, hogy hosszú szálakat hozzon létre.
17.,
Tizenhetedik a Meisach, azaz felvetés. Ez a szövést előkészítő művelet.
18.,
Tizennyolcadik az Osze stéj bátás nirin, azaz két szál befűzése. Ez a melacha a ruhakészítés öt lépésének egyike. Technikailag ez azt jelenti, hogy két szálat kell átfűzni a szövőszék két hevederének gyűrűin.
19.,
Tizenkilencedik az Oreg, azaz maga a szövés.
20.,
Huszadik melacha a Pocáá, azaz a bontás. Magában foglalja bármilyen szövött anyag meg, vagy elbontását. tehát, ha egy szál kihúzódott a pulóverünkből, azt szombaton ne húzzuk tovább.
21.,
Huszonegyedik melacha a Koser, azaz csomózás. Szintén a szövetgyártás egyik tevékenysége, amikor a szálnak vége van, azt el kell csomózni. A tilalom mindenféle csomózásra vonatklozik.
22.,
Huszonkettedik melacha a Matir, azaz a kicsomózás. Ahogy csomót kötni tilos, úgy csomót kibontani is.
23.,
Huszonharmadik melacha a Tofer, azaz varrás. Varrásnak azt nevezzük, amikor két anyagot tartósan egymáshoz rögzítünk egy szál, vagy más anyag segítségével. A ragasztás varrásnak minősül, a cipzárral, a patenttal, a gombbal való rögzítés viszont nem.
24.,
Huszonnegyedik melacha a Koréa, azaz tépés, szakítás. Szakításnak nevezzük, ha egy tárgyból két, vagy több különálló tárgy lesz. Nem szakíthatunk papírt, anyagot. szálat.
Harmadik csoport
25.,
A huszonötödik Melacha a Cud, amely egy állat vagy rovar csapdába ejtését vagy bezárását jelenti. Ide tartozik egy állat megijesztése, menekülésre kényszerítése is.
26.,
Huszonhatodik a Sochet, azaz állat levágása. Ez a második művelet a bőr előkészítésének folyamatában. Bármilyen állat (nem csak kóser) elpusztítása a tilalom alá esik. (rovar, rágcsáló)
27.,
Huszonhetedik a Mafsit, azaz nyúzás. Ez a vágás utáni műveletre vonatkozik. Ha az állat már főtt, sült állapotban van, étkezéshez szombaton eltávolítható a bőre.
28.,
Huszonnyolcadik a Meabed, azaz cserzés. A cserzés magában foglalja azt a folyamatot, amellyel a nyers állati bőrt tartósítják. A bőröket erős cserzőoldatokban áztatják, amíg el nem érik a bőr egyéb állati szövetektől való tisztaságát és a tartósságot.
29.,
A huszonkilencedik melacha a Mesartet, azaz vésés, karcolás. Az állat megmunkált bőrének simítása után körvonalazni kell a vágandó területet. A körvonalazás vagy jelölés a Mesartet Melacha. Ez a tilalom bőrre, pergamenre, papírra, fára és egyéb anyagokra is vonatkozik, mindenre, az élelmiszerek kivételével.
30.
Harmincadik a Memahek, azaz csiszolás, simítás. Ezzel a művelettel a bőrt megtisztítják maradék szőrtől és egyéb nemkívánatos dologtól. A simítás, csiszolás tilalma minden szilárd felületre is vonatkozik.
31.,
A harmincegyedik Melacha a Mehateh, azaz szabás, vágás. Ez a tilalom minden anyagra vonatkozik.
Negyedik csoport
32.,
A harminckettedik a Kotev, azaz az írás. A tilalom két betűnél több leírására, vésésére, karcolására is vonatkozik.
33.,
Harmincharmadik a Mochek, azaz törlés. A tilalom két, vagy több betű törlésére vonatkozik.
Ötödik csoport
34.,
Harmincnegyedik tevékenység, a Bone, azaz építés. A tilalom vonatkozik építésre, összeállításra, szerelésre és javításra is.
35.,
Harmincötödik a Szoter, azaz bontás. Ebbe a kategóriába tartozik minden, ami az építés ellentéte. A Miskán felépítéséhez szükség volt bontott gerendára, így ez a tevékenység is az építés része volt.
Hatodik csoport, a Miskán befejezése
36.,
Harminchatodik a Mechabe, azaz oltás. A tilalom a rakott tűz eloltására vonatkozik, ha tüzet fog valami, ami életet veszélyeztet, azt el kell oltani.
37.,
Harminchetedik a Mavir, azaz tűzgyújtás. Szorosan kapcsolódik az előző tevékenységet. A Miskán építésekor használtak tüzet, festék főzéséhez. A tilalom minden tűz gyújtására vonatkozik.
38.,
Harmincnyolcadik a Maka Be Patis, azaz kalapácsütés. A gerendák összeillesztésének utolsó művelete a kalapácsütés volt, ezzel rögzítették az illesztéket. A tilalom nem csak kalapáccsal végzett “befejezésre”, hanem minden eszközzel történő munkálatra is vonatkozik, például ceruzahegyezés is ebbe a kategóriába tartozik.
39.,
Harminckilencedik tiltott tevékenység a Hocáá, azaz kivivés, szállítás, hordozás. A tilalom a magánterületről közterületre való szálllítást, cipelést tiltja. Lakáson belül hordozhatunk dolgokat vagy gyerekeket.
Fekete, fehér, igen nem
Válaszolj a fentiek alapján igennel vagy nemmel:
- Szabad fát vágni szombaton?
- Szabad cipőt kötni szombaton?
- Szabad kávét főzni szombaton?
- Szabad macskát kergetni szombaton?
- Szabad zsírkrétával rajzolni szombaton?
- Szabad körmöt vágni szombaton?
- Szabad lekapcsolni a villanyt szombaton?
- Szabad kukoricát pattogtatni szombaton?
- Szabad sakkozni szombaton?
- Szabad könyvet olvasni szombaton?
- Szabad cseresznyét szedni a kertben szombaton?
Ha jól válaszoltál, kilenc nem és két igen a végeredmény.