Tisztelt rabbi. Elnézést a tudatlanságomért, de mit jelent tulajdonképpen az a szó, hogy “Izrael”?
A rabbi válaszol:
Nagyon köszönöm ezt az igencsak fontos kérdést.
A neveknek jelentősége van, a név a személy igazi énjét, lényegét és küldetését jeleníti meg. Egy nemzet neve pedig leírja a nemzet kollektív jellegét. Ha minket Izrael gyermekeinek hívnak, akkor ez kell, hogy meghatározza a sorsunkat. Izrael, mint szó jelentése, elég meglepő lehet :
“Az aki küzdött I-tennel.”
Az Izrael név eredete egy bibliai vers, amely Jákob ősapánkra utal:
“A te neved Izrael, mert küzdöttél Istennel és emberrel, és győzedelmeskedtél” / Beresit 32:29/
Jákob élete valóban küzdelmek könyörtelen sorozata volt. Összeütközésbe került testvérével, Ézsauval. Átverte őt apósa, Lábán. Még egy angyallal is birkózott. De mindig ő került ki győztesen. Ő győzött. Ezért nevezik Jákobot és a tőle származó népet Izraelnek. Ha a nevünk a küzdelmekben való győzelemről szól, miért nem hívnak minket akkor “annak, aki győz“, és nem “annak, aki küzd“?
A bölcsek válasza az , hogy nem az a lényeg, hogy megnyerjünk egy csatát, hanem, hogy küzdjünk meg azért, amiben hiszünk. És ez a judaizmus lényege: hiszünk abban, hogy a jó győzedelmeskedik, de nem a happy end áll a középpontban. A fókusz a küzdelemben van az eredménytől függetlenül, és ez válik szentté. Ha a jóságra törekszünk, akkor már azelőtt benne vagyunk a jó adásában, hogy elérnénk azt. Ha igyekszünk jobbá válni, még ha néha el is bukunk, attól még a jóra való törekvés útján vagyunk. Minden a küzdelemről szól. Ezért nem beszél a Tóra a túlvilágról – hiszünk a túlvilágban, de nem foglalkozunk vele. Az energiánkat a jó emberré válásért való erőfeszítésre, a helyes cselekedetért való küzdelemre, a belső és külső ellenfeleinkkel szembeni harcra összpontosítjuk. Egyes vallások a nyugalmat keresik. Más, spirituális utak békét ígérnek.Vannak, akik helyet kínálnak a mennyben. A judaizmus az itt és most küzdelmét öleli fel. A győzelem el fog jönni. De egyelőre azért vagyunk itt, hogy vitatkozzunk és küzdjünk elsősorban önmagunkkal, aztán embertársainkkal, soha nem fogadva el, hogy a világ nem változhat. Ezt jelenti Izrael.
A Rabbi