Tisztelt Rabbi, miért tiltja a zsidóság a hamvasztásos temetkezést? Köszönöm a választ.
A rabbi válaszol:
Azzal kezdem, hogy a test, amely eddig a léleknek adott otthont a halál után elválik a lélektől, amely egy igen nehéz időszaka a test és lélek addigi egységének. Ez az elválási folyamat akkor következik be, amikor a test elkezd elbomlani. Ez az időszak döntő fontosságú, hiszen vigaszt kell kapnia léleknek, amikor elszakad a testtől.
Nem véletlen, hogy ezért tiltja a zsidó törvény a balzsamozást vagy a mauzóleumban való eltemetést, mert valójában ez késleltetné a természetes elszakadási folyamatot, hiszen a test nem tud lebomlani.
Nem véletlen, hogy a háláchá előírja, hogy a temetést a halál után a lehető leghamarabb meg kell tenni, mert mindez a lélek javát szolgálja. Továbbá a zsidó hagyomány szerint, a nyak hátsó részén található csont, soha nem bomlik le. Ebből a Luz-csontnak nevezett csontból épül újjá az emberi test az eljövendő messiási korszakban, amikor majd minden halott feltámad.
A fent leírtak az oka annak, amiért a judaizmus tiltja a hamvasztást, a lélek nagy sokkot szenved el a testtől való hirtelen elszakadás miatt. Ahogy a Talmud mondja:
A temetés nem az élőkért, hanem a halottakért van. / Szanhedrin 47a/
Persze jogosan kérdezheti, hogy akkor mi a helyzet az elpusztított és krematóriumokban elhamvasztott zsidó testvéreink millióival? Erre az a zsidóság válasza, hogy hisszük, hogy a Mindenható megóvta lelküket a szükségtelen gyötrelemtől, és ugyanúgy feltámasztja őket mint a többi elvesztett és szeretett testvérünket.
A rabbi