Kedves rabbi, szeretném tudni, hogy a “hangfürdő” megengedett-e a zsidó halacha szempontjából. A hangfürdő egyfajta hangterápia, ahol a résztvevők testét, hanghullámok  segítségével “átmossák” egyfajta meditáció segítségével. Önnek mi erről a véleménye? Köszönöm a választ.

A Rabbi válaszol:

Köszönöm a kérdését, azzal kezdem, hogy a  zsidóságtól a meditáció nincs távol. Elég, ha elolvassuk Aryeh Kaplan kiváló könyvét a “zsidó meditációról”  amelynek központi kérdése, hogy mi a meditáció célja az életünkben? A szerző az önuralom megszerzésére helyezi a hangsúlyt, ami nem más, mint a jichud eljon vagyis a magasabb rendű megélése a Tóra szavainak.

Tanja / közepesek könyve beszél arról, hogy mielőtt elkezdenénk reggel felvenni tfilint vagy a táliszt, álljunk meg és kezdjünk el meditálni, hogy az áldott Éjn Szof fénye, ami egyben a Legmagasabb Akarattal azonos, a tfilin és tálisz feltevésével és a rájuk mondott áldások segítségével, közelebb kerüljünk az Örökkévaló áldott fényéhez.

Nem vagyok meglepve, hogy a “hangfürdő” gyakorlói keresik a lélek és a fenti világ végtelen nyugalmának a megélését. Azt gondolom, hogy maga az élmény, önmagában véve és nem egy vallási rituálé részeként, jóindulatúnak tűnik, ha viszont más vallások vagy egyéb rituálék részeként használja valaki, akkor halachikusan nem megengedett.

 

Minden jót kívánok

A Rabbi

A Rabbi válaszol

Zsidóság és meditáció

2023.07.19.