Tisztelt Rabbi, van egy régi szokás, hogy a Tóra tekercseket különféle díszítésekkel látják el, beleértve az ezüstből vagy akár aranyból készült koronákat is. A kérdésem, hogy ezeket minek nevezik, és miért vannak a Tórákon? Köszönöm a válaszát.
A Rabbi válaszol:
Azzal kezdem, hogy a ma használt leggyakoribb díszek a következők:
כתר / Keter (“korona”): amelyet a Tóra tekercs tartójára helyezünk.
רימונים / Rimonim (“gránátalma”): ezek a kis koronák párban történő használatra készültek, és mindegyik csak a Tóra egyetlen tartóját fedi le
חשן / Choshen (“mellvért”): a főpap
יד / Jad (“kéz”): egy miniatűr kéz, előremutató mutatóujjal a végén, ez az egyetlen Tórai-dísz, amelynek tényleges funkciója van, mivel sok Tóra-olvasó használja a Jad-ot, hogy a Tóra szavaira mutasson olvasás közben. A Jadnak általában van egy lánca, amely lehetővé teszi, hogy lógjon az egyik vagy mindkét Tóra fogantyújáról.
A IX. századból lenyűgöző leírást találunk, amely a Tóra-tekercsek számos díszítését és használatát tárgyalja.
Bizonyos esetekben ezeket a “koronákat” annak a fejére helyezték, akit a Tóra (Hatan Tóra) utolsóként felhívásával tiszteltek meg Szimchát Tóra/ a Tóra Örömünnepe napján, vagy a vőlegény fejére helyezték az esküvője napján.
Következésképpen sok vita folyt arról, hogy tiszteletben tartja-e a Tórát az, aki ezeket a koronákat az emberek fejére helyezi, vagy azokat viseli. Például Abraham ben Nathan francia rabbi (1155-1215) elégedetten írta, hogy sikerült meggyőznie a zsidó közösséget, hogy rendeljen meg egy nagyméretű ezüst Tórakoronát, amely súlya és nagysága miatt megold minden kérdést.
Magát a Tórát is koronának nevezzük. /Misna, Avot 4:12/
A Tóratekercs díszítése a Tóra tiszteletének egyik módja, mint ahogy a korona tiszteletet ad a királyoknak, úgy ad tiszteletet a Mindenható szavainak, amit nekünk adott Mózes által a Szináj hegyén.
A Rabbi