Aki augusztus 4-én rákeresett valamire a Google-ön, észrevehette, hogy aznap egy napszemüveg volt a keresőprogram logója. A cég így emlékezett  Altina “Tina” Schinasi 116.születésnapjára, arra a szefárd zsidó művészre, aki megalkotta az ún. macskaszem napszemüveget.

Schinasi a ’30-as évek végén tervezte meg ikonikus külsejű napszemüvegét, amikor kirakattervezőként dolgozott Manhattenben. Sok gyártót megkeresett dizájnjával, melyet az olasz Harlequin maszkok ihlettek, de mindenki elküldte őt, mondván, a stílus túl szokatlan. Tina azonban nem adta fel, addig ment, míg a  Madison Avenue-n talált egy optikust, aki hajlandó volt forgalmazni a termékét. Az első darabot egy híres írónő vette meg és ezáltal olyan divatos lett a napszemüveg, hogy Shcinasi hamarosan megnyithatta saját boltját.

A „harlekin” stílusú szemüveg, közismertebb nevén „macskaszem” az 1930-as évek végén egyet jelentett az eleganciával és olyan sztárok is hordták, mint , Marilyn Monroe és Audrey Hepburn.

Schinasi 1907. augusztus 4-én született egy jómódú szefárd zsidó család harmadik lányaként. Édesapja Törökországban született, édesanyja Görögországban.  Az apuka dohánykereskedő volt, aki feltalált egy cigaretta-sodró eszközt, amivel rövid idő alatt milliomos lett. 1928-ban bekövetkezett halálakor  – mostani értékén számolva – kb. 23 millió dollárt hagyott kórházakra, zsidó jótékonysági szervezetekre, valamint egy kórház építésére Törökországban és egy zsinagóga felállítására Tennessee-ben.

Életrajzírói szerint a kis Tinának nagyon szép élete volt a gazdag és megbecsült családban, de az iskolában titkolta zsidóságát, mivel ő volt az egyetlen zsidó diák és emiatt kényelmetlenül érezte magát. Érettségi után festészetet tanult Párizsban, és úgy döntött, hogy a főiskola helyett művészeti iskolába jár. Schinasi első munkája Fifth Avenue-i üzletek ablakainak tervezése volt, amelyben Salvador Dalí-val dolgozott együtt. Ezután Dalíval tovább tanultak George Grosznál, aki 1932-ben menekült el Németországból, valamint Maurice Sterne-nél, lettországi zsidó szobrász- és festőművésznél.

 

A 30-as évek végén utcai kirakatnézegetés közben jött az ihlet a macskaszem-napszemüveghez. Olyan keretet akart alkotni, mely „szeszélyességet, rejtélyt és romantikát közvetít.” Ez olyannyira sikerült neki, hogy 1939-ben megkapta a  Lord & Taylor Amerikai Dizájn díjat, azzal az indoklással, hogy divatkiegészítővé tette a napszemüveget.

 

1960-ban dokumentumfilmet készített egykori művésztanáráról, George Groszról, aki bár nem volt zsidó, de Németországból elmenekült, és aktívan részt vett a náciellenes mozgalmakban. A „Grosz György Interregnum” címet viselő 29 perces filmet Oscar-díjra jelölték, és első helyezést ért el a Velencei Filmfesztiválon.

A négyszer házas Schinasinak két gyermeke született: Terry Sanders és Denis Sanders. Mindkét fia filmrendező lett. 2014-ben unokái, Peter Sanders és Victoria Sanders elkészítették  az „Altina” című dokumentumfilmet az életéről.

A nagymamám, Tina büszke volt zsidóságára, akit mélyen érintett a nácik térnyerése. De soha nem voltunk vallásos értelemben gyakorló zsidók” – mondta Peter Sanders annak idején a JTA-nak.

Altina Schinasi 92 éves korában, 1999-ben hunyt el Mexikóban.

Magazin

Aki divattá tette a napszemüveget

2023.08.20.