Izsák és Rebeka sok nehézség után gyermekáldásban részesül. Az iker „gyerekáldás” rövidesen elveszti „áldás” voltát, amikor kiderül, hogy a két fiú Jákob és Ézsau két ellentét, akikhez a két szülő is másképen viszonyúl. „ Izsák szerette Ézsaút, mert szerette a vadat, Rebeka pedig Jákobot szerette.” (I.M.25/28) A konfliktus igazi oka, az elsőszülöttség volt.
A bibliai korban az elsőszülött, két kiemelt előjoggal rendelkezett. Az apai örökségből kétszeres részt illette. Mivel a családban két férfi örökös volt, Jákob az elsőszülöttség megszerzésével kétharmadot örökölt, az apai örökségből. Ha az elsőszülött lány lett volna, a másodszülött fiúnak nem járt kétszeres részt, hanem egyenletesen elosztják a testvérek között. A másik a család szellemi, vallási vezetőségi, az „apai áldás” előjoga volt.
Miért törekedett Jákob az elsőszülöttség és szellemi vezető jogra?
Rási (Slomo ben Jicchák 1040-1105) magyarázta szerint: „Miután az áldozati szertartás az elsőszülött előjoga, Jákob azt gondolta: Testvérem Ézsau, ez a gonosz ember nem érdemes arra, hogy az Örökkévalónak áldozatot mutasson be.”
Esetünkben, Ézsau könnyen lemondott elsőszülöttségi jogáról: „meghalni megyek, minek nekem az elsőszülöttség?” (I.M.25/32) Miután Jákob anyja közreműködésével furfanggal megszerzi a második előjogot is, a helyzet elmérgesedik a testvérek között! Ézsau beismeri: „rászedett immár kétszer: elsőszülöttségemet elvette és íme, most elvette áldásomat”! (u.o.27/36).
Slomo Eohraim Luntschitz rabbi (Kli Jákár 1550-1619) a témához fűzött magyarázatában kiemeli, hogy Ézsau pontosan tudta mi történt, azt is tudta a történtek után Jákob elsőszülöttségi joga visszavonhatatlanná vált. Jákob azt mondja vak atyjának, „én vagyok Ézsau, elsőszülötted” ( u.o.27/19) Első olvasatra a kijelentés tényleges hazudság. De úgy is értelmezhető, hogy „én vagyok az Ézsau helyébe lépett elsőszülötted”. Kli Jákár magyarázatát képzeletbeli dialógusba foglalja: „Jákob így szólt Ézsauhoz: Testvérem! Két világ van előttünk, a jelen világa és az eljövendő világ. A jelen világában lehet enni, inni, kereskedelemmel foglalkozni, nősülni, gyermekeket nemzeni, az eljövendő világban mindez nem lehetséges. Ha akarod, megosztozhatunk: vedd magadnak a jelen világát, az eljövendő világot én veszem magamnak.
Évek múlva mikor Jákob visszatért apósától Lábántól, találkozott testvérével Ézsauval aki látta, hogy fiai és lányai vannak, szolgái és szolgálónői. Csodálkozva kérdezte: Jákob, testvérem! Nem úgy mondtad, hogy tied lesz az eljövendő világ, és az enyém a jelen világa? Honnan lett neked ekkora nagy vagyonod? Ha akarod, legyünk társak: mindkét világot felezzük meg! Jákob ez elutasította!”-fejezi be magyarázatát Slomo Eohraim Luntschitz rabbi.
Miért van írva: „a mai napon”? Rási szerint Jákob látta, hogy Ézsau vallástalan, nem érdemes az elsőszülöttségre. „ mivelhogy az áldozati szertartást elsőszülöttek viszik végbe Jákob azt mondta, a gonosz ember nem érdemes arra, hogy az Örökkévalónak áldozatot mutasson be. Jákob szeme előtt tehát az Örökkévaló lebeg, Ézsau szeme előtt csak az egy tál lencse.