A Jom Kipur imarend Muszáf ima Avoda részben olvassuk: „A szaporodás magját a vágyódó (nő) méhében magzattá formáltad.” A mondatot bölcseink az első asszony, Éva után keresztül minden nőre érvényesnek tartják. Éva ugyanis megkívánta a tiltott gyümölcsöt, ezért azt a büntetést kapta I-tentől, hogy „vágyakozni fogsz férjed (értsd férfi) után és ő uralkodik rajtad.” (I.M.3/16)
„Az asszonyok csak egy dologra gondolnak, tőlük ne is várjunk mást, így a férfiak feladata lesz a szertelen asszonyok megfékezése, és az ellenállás.” Ezért: „Ne maradjon egyedül egy férfi két nővel. De egy nő két férfival maradhat egyedül.”
Rabbi Simon mondja: Egy férfi ne maradjon egyedül két nővel, mert a két nő a férfival feltétlenül ki fog kezdeni és megegyeznek egymással. Egy nő viszont maradhat két férfival, mivel azok versengeni fognak a nőért, és egyik nem hagyja majd a másikat közelébe kerülni.”
„Rav és Rav Júda mentek az úton, és egy nő jött velük szemben. Rav mondta: Szedd a lábad, mert Gyehennába kerülsz! Júda azt válaszolta erre: Nem-e te, mesterem mondtad, hogy a megbízhatóknak megengedett kettesben maradni egy nővel? Rav válasza: Ki mondhatná rólunk, hogy megbízhatóak lennénk? (Kidusin 80b)
„Egyszer fogoly nőket vittek Nehardeába, és elhelyezték őket Amram HaChaszida háza padlásán és elvették a létrát a feljárattól. Egyikük olyan szép volt, hogy fénye az ajtónyíláson át világított. Éjszaka Rav Amram vette a létrát, amelyet tíz férfi sem tudna felemelni, felemelte, ráugrott és mászni kezdett rajta. Amikor a közepén járt, megcsúszott a lába, és így kiáltott: Tűz van Amram házában! Jöttek a rabbik, és mondták neki: Megszégyenítettél minket! Mondta erre nekik: Jobb, hogy megszégyenültetek Amram házában ezen a világon, minthogy megszégyenüljetek miattam az eljövendő világon.”
„Rav Chija bár Ásinak szokása volt a város szélén így imádkozni: Könyörületes Isten, óvj meg engem a Rossz Ösztöntől! Felesége kihallgatta őt és mondta magában: Mi az oka, hogy ezt mondja, hiszen évek óta megtartóztatja magát tőlem. Egy nap az asszony kicsinosította magát, elváltoztatta külsejét és ide-oda sétált előtte. – Ki vagy te?- kérdezte tőle a férfi. – Charusa (abban az időben ismert prostituált) vagyok és ma tértem haza – válaszolta az asszony. – Hozd le nekem azt a gránátalmát onnan a fa tetejéről! Rav Chijja lehozta, ezután vele hált. Később, amikor hazaért, a felesége éppen a kemencét fűtötte be. A férfi bevetette magát a tűzbe. – Mit művelsz? – kérdezte az asszony. Ezután elmondta, mi történt. Az asszony bevallotta: – Én voltam (a prostituált). Nem hitte el, amíg az asszony oda nem adta a gránátalmát. Rav Chijja mondta: attól még bűnös vagyok (hogy te voltál), mert el akartam követni a bűnt. Rav Chija bár Ási ezután élete minden napján böjtölt, míg csak meg nem halt.” (u.o.)
Végül egy tragikus történet Bruriáról, rabbi Meir feleségéről, akit a Talmud nagyon okos, tanult asszonyként említ, aki többször beavatkozott vallástörvényi (halacha) vitákba és ilyenkor a bölcsek neki adtak igazat!
„ Történt egyszer, hogy Bruria kigúnyolta a bölcseket, akik szerint a nőknek gyenge az akaratereje és könnyen befolyásolhatók. Addig mondogatta, hogy ez nem igaz, mígnem férje Meir egyszer elhatározta, hogy próbára teszi. Mit tett? Ment és rábeszélte hűséges tanítványát, hogy csábítsa el az asszonyt. Az addig próbálkozott, míg sikerrel nem járt. Amikor Bruria megtudta, hogy a csábításra férje bíztatta az ifjút, szégyenében öngyilkos lett. Meir pedig kénytelen volt száműzetésbe menni….” (Avoda Zara 18)
Hát igen! „Férfinak és nőnek teremtette őket!” (I.M. 1/27) Isten valójában két „világot” teremtett: férfiak és a nők világát. „…és egy testé lesznek” (I.M.2/24) …mert az ösztön, mely egyiket a másik felé hajtja, erősebb mindennél!