„Izrael pedig jobban szerette Józsefet mind a fiainál, mert öregségének gyermeke volt, és készített neki, tarka köntöst. „(1 Mózes 37:3)
A héten József és testvérei történetét kezdjük olvasni; ez az elbeszélés azonnal egy súlyos családi viszállyal indul. A konfliktus oka az volt, hogy Jákob jobban szerette Józsefet, Ráchelnek az imádott feleségének elsőszülött fiát, mint a többi tizenegyet. Ennek az erősebb érzelmi kötődésének nyilvánvaló jele volt a ”tarka köntös”, amivel az idősebb fiai fölé helyezte Józsefet. Ami ezután történt az várható volt: “És látván az ő testvérei, hogy atyjuk jobban szereti őt minden testvérénél, gyűlölték őt, és nem tudtak vele békességesen beszélni.” Mindannyian tudjuk, hogy mi lett a vége. A testvérek elhatározták, hogy megölik a gyűlölt Józsefet, de végül néhány testvérének köszönhetően, eladják őt egy kereskedőkaravánnak és rabszolgaként Egyiptomba kerül.
Jákob József iránti szeretete és annak következményei hasonlóak ahhoz, amit már korábban is láttunk a Teremtés könyvében. Ezt látjuk korában Izsáknál, aki jobban szerette Ézsaut, mint Jákobot és ez az ikertestvérek közötti versengéshez és gyűlölethez vezetett. Jákob maga is házastársi súrlódást okozott azzal, hogy két felesége, Ráhel és Lea közül Ráhelt jobban szerette. És itt is a kivételezés indítja el a szörnyű tettet, aminek a végén a testvérek rabszolgának adják el Józsefet.
Miközben a Szentírás elismeri a szeretet motiváló erejét, de azt is látja, hogy megosztást és gyűlöletet is szülhet. A Tóra figyelmeztet a szeretet romboló erejére, és óvatosságra int a szeretetünk közlésében.
A kamasz József árulkodott apjának testvéreire, akikkel együtt legeltette a családja juhait, és tudunk álmairól, amelyekkel csak tovább bosszantja testvéreit. Akkoriban József csak önmagát szerette.
Miután Potifár megveszi Józsefet, megteszi őt házának teljhatalmú gondnokává. Akkor meglepő eset történik. Gazdája felesége megszólítja, és arra kéri, hogy “feküdjön le vele”. József visszautasítja az asszonyt férje iránti tiszteletből, a gazdája és I’sten iránti hűségre hivatkozva. Haragjában az “ elutasított nő” nyilvánosan megvádolja azzal, hogy meg akarta erőszakolni, és ezért Józsefet bebörtönzik.
József azért került bajba, mert apja képtelen volt uralkodni iránta érzett szeretetén és figyelmen kívül hagyta többi gyermeke iránti apai kötelezettségét. József megváltása a rabszolgaságból akkor kezdődött el, amikor tudatába kerül kötelességének és nem engedi uralkodni a szerelem vágyát.
A hagyományos Szentírás- magyarázatokban Józsefet úgy méltatják, mint aki képes volt irányítani magát. Egyiptomban is sikerült „megtartania a szövetséget” és hűségesnek maradni apái I’stenéhez.