E heti szidránk a S’mini. A Tóra ezen szakaszában ismerteti meg I-ten Izrael gyermekeivel az elfogyasztható, azaz a kósernek minősülő állatokat.

A szakaszt olvasva felmerül a kérdés, hogy az állati eredetű táplálékkal kapcsolatban miért van számos és szigorú szabály, míg a növényi eredetűekkel kapcsolatban csupán annyi, hogy átvizsgáljuk, nincs-e bennük rovar.

Eredetileg, miként a B’résit könyvében olvassuk, I-ten a növényeket szánta az ember táplálékául. „És mondta Isten: Íme odaadtam nektek mind a maghozó füvet, mely az egész föld szinén van és mind a fát, melyen maghozó gyümölcs van; tiétek legyen eledelül”. (1Móz. 1. 29.) Noé történeténél szerepel, hogy megengedte I-ten a húsfogyasztást, azonban szigorú kikötéssel: „De húst a lelkével, vérével ne egyetek.” (1Móz. 9. 4.)

Noé szakasza előtt olvassuk: „És látta az Örökkévaló, hogy nagy az ember gonoszsága a földön és hogy szive gondolatjainak minden hajlama csak gonosz egész nap.” (1Móz. 6. 5.) Az édeni, ideális állapottól, igen távol került az ember.

Az étkezési törvényekkel kapcsolatban általában megjelenik a szentség fogalma is. „Mert én vagyok az Örökkévaló, a ti Istenetek, szenteljétek meg tehát magatokat, hogy szentek legyetek, mert szent vagyok én.” (3Móz. 11. 44.) A szent rokonfogalma a tiszta. Ádám és Éva még tiszta volt, mentes minden bűntől, így ők álltak a lehető legközelebb I-tenhez a teremtőjükhöz, aki a legoptimálisabb körülményeket biztosította számukra minden szempontból beleértve a táplálkozásukat is. A bűnbeesésük után és kiűzetésükkel az Éden kertjéből mindez megváltozott.

A Tóra minden szavával tanít, így az étkezési törvényekkel is direkt és indirekt módon oktat. A tiltott állatok fő eledele a hús, míg a kóser állatok főként növényeket fogyasztanak; a húsevők „harcias”, míg a növényevők békés állatok. Hippokratész mondása – „Az vagy, amit megeszel.” is „megerősíti”, hogy milyen befolyásoló ereje van a táplálkozásnak az emberi jellemre és viselkedésre.

Az embernek szánt növényi táplálkozás mentes minden erőszaktól, -az egészségre gyakorolt előnyös hatásán túl- magasabb szintre emeli az ember jellemét, általa közelebb kerülünk az édeni „tiszta”, az Ö-való által kijelölt útra…

A mostani szombat különleges, Sábbát háChódes, a Hónap Szombatja a neve. A következő hónap, Niszán elejétől elkezdjük a felkészülést a Peszáchra, az egyiptomi szolgaságból való szabadulás ünnepére.

 

Sábbát Sálom-ot, Chodes tov-ot kívánok mindannyiunknak.

Tanítások

Hagyomány, törvény – racionalitás, észszerűség

B. Schmidt Dániel