Tisztelt Rabbi, most voltam egy új Budapesten nyílt áruházban, és ott kinéztem egy nagyszerű inget, amely kényelmesnek tűnt. Éppen meg akartam venni, amikor az eladó megkérdezte tőlem: “Ezt magadnak akarod megvenni? Mert ez igazából egy női ruha.” Meglepődtem, aztán elgondolkodtam azon, hogy helyénvaló –e ezek után megvenni a ruhát ha tudatában vagyunk annak, hogy az melyik nemnek készült. Köszönöm a válaszát.
A Rabbi válaszol:
Kedves kérdező, a Tórának van egy tilalma arra, hogy a férfiak női ruhát viseljenek, vagy fordítva
Férfi ruha ne legyen asszonyon, és férfi ne viseljen női ruhát (5Mózes 22:5).
A Széfer Ha Hinuh ( rabbinikus könyv, amely szisztematikusan tárgyalja aTóra 613 parancsolatát) elmagyarázza, hogy ennek a parancsolatnak az a célja, hogy segítsen fenntartani a nemek közötti egyensúlyt. Ha a férfiak és a nők egymás ruháit viselnék, végül ezek a határok teljesen elmosódnának.
Azt viszont tudjuk, hogy a”férfi és női ruházat” pontos paraméterei az adott társadalom normáitól függenek. Például Skóciában nem szokatlan, ha egy férfi kiltet (szoknyát) visel, de máshol lehet jobban megnézik aki ilyet vesz fel. A fülbevaló egy másik lehetséges példa. Évekkel ezelőtt, mielőtt népszerűvé váltak volna a férfiak körében, szokatlan volt egy férfinak azt viselni, Mára ez is megváltozott, már fel sem tűnik, ha fülbevaló van egy férfi fülében.
Az uniszex ruházatnál is jól megfigyelhető, hogy számos ruha vagy szín van, amelyeket eredetileg az egyik nem számára jelöltek ki, de aztán mindkét nem számára elkezdtek gyártani, ahogy változott a közfelfogás.
A zsidó törvények ennél specifikusabbak, az öltözködésen túl más tevékenységekre is kiterjed, szóval legyünk elővigyázatosak és igyekezzünk a Tóra törvényeit betartani.
A Rabbi