„Magvető vagyok, beszórom életcsírákkal az anyaföldet, hiszen ez gyönyörű, erkölcsös, méltó egy költőhöz.” Révész Béla A magvető halála című írásában[1] szerepel ez a sor, amelyet önmagáról írt Theodor (Binjamin Zeév) Herzl, aki „alighanem maga elé álmodta Millet Magvetőjét, amikor az ádáz harcok idején az időket beérő vallomását leírta.”
Mintegy másfél évvel halála előtt[2], 1903 elején írta meg Herzl végrendeletét, amelyben a lehető legszerényebb temetést kéri beszédek és virágok nélkül. Érckoporsós temetésről rendelkezik apja sírja mellett, hogy majdan könnyebb legyen mindkettőjüket a közvetlen családtagokkal együtt a zsidó államba szállítani. 1949. augusztus 10-én a Kneszet elfogadta a végrendelet végrehajtására előterjesztett törvényjavaslatot, egyben határozott a jeruzsálemi újratemetés dátumáról is. Három nappal azután rendkívüli küldöttség indult Izraelből az osztrák fővárosba, ahol a döblingi temetőből a helyi zsinagógába szállították Herzl és szülei koporsóit. A környékbeli hitközségekből sokan gyűltek össze búcsúztatásukra. Másnap az El-Al nemzeti légitársaság különjáratával szállították a koporsókat Izraelbe. A lodi repülőtéren David Ben-Gurion miniszterelnök vezetésével kormányküldöttség fogadta a zsidó állam megálmodójának földi maradványait, onnan az akkor még Tel-Avivban székelő Kneszetbe folytatták útjukat. Az épület előtti téren felravatalozott koporsónál tízezrek rótták le tiszteletüket.
Augusztus 17-én reggel elindult a temetési konvoj Tel-Avivból Jeruzsálembe. A város bejáratánál az autók egy percre megálltak, majd a Jewish Agency épületének udvarába folytatták útjukat. Külön erre a célra épített emelvényre helyezték a koporsót, mellette katonák álltak díszőrséget. Délutánig rengetegen vonultak el előtte, aztán innen vitték az azóta róla elnevezett hegy katonai temetőjébe.
A temetéshez egy nem mindennapi történet kapcsolódik, amelynek magyar vonatkozása is van. 1936-ban készült el az a különleges lepel, amelyet Herzl koporsójára szántak az Erec Israelben tervezett szertartásra. Csakhogy a háború közbeszólt, így a temetésre csak 1949-ben nyílt lehetőség. Az esemény után hiába keresték a leplet, nem tudta senki, mi lett a sorsa – amíg az Izraelben élő dr. Weisz Jichák 2019-ben ki nem derítette, hogy apjának, a Magyarországon élt és onnan Auschwitzba deportált és ott meggyilkolt judaika művésznek is része volt a kegytárgy tervezésében.
Weisz Jichák, aki Herzl életét kutatja és könyvet is írt róla, egy könyvesboltban fedezte fel véletlenül azt az újságot, amelynek címlapján egy felvétel volt a lepelről. Lázas kutatásba kezdett, és hosszú keresgélés után talált egy vázlatot, amelyet apja, Weisz Artúr írt alá. Nem csak a családi kapcsolat, hanem a történelmi érdekesség kedvéért is elhatározta, hogy a Herzl kutatóközpont segítségével a leírás alapján elkészíttetik a leplet. A munka hónapokig tartott, mivel aprólékos, gondos kézimunkát igényelt, de végül elkészültek vele. A méreten kívül minden megegyezett az eredetivel, amely a leírás szerint több mint négy méter hosszú volt. Annál kevésbé érthető, miként tűnhetett el a temetés után és hogy lehet, hogy azóta sem tud senki a sorsáról. Feltevések azért vannak, például, hogy egy gyűjtő kaparintotta meg, vagy hogy a temetés utáni tisztítás során egyszerűen elkallódott.
A másolaton, amely ma a Herzl Múzeumban látható, három kézzel hímzett felirat olvasható. Az első idézet Ezékiel próféta látomásából való a száraz csontok völgyéről, a második a 126. zsoltár egy sora („Akik könnyel vetettek, ujjongással aratnak”), a harmadik pedig Herzl: A zsidó állam című munkájának záró mondatai[3]:
„A világ a mi szabadságunk által felszabadul, a mi gazdagságunk által gazdagodik és megnő a mi nagyságunk által. És mindaz, amivel ott a saját boldogulásunk javára kísérletezni fogunk, hatalmasan boldogítóan hat majd ki az egész emberiség javára.”
Forrás 1.
Forrás 2.
Jegyzetek:
[1] Ararat Magyar Zsidó Évkönyv 1942. 99. oldal
[2] 1904. július 3-án hunyt el, a héber dátum szerint 5664. tamuz hó 20-án
[3] Dr. Schönfeld József fordítása