Kedves Rabbi, van egy kutyám, akit nagyon szeretek. Örömöt hoz az életembe, nemrég hallottam egy rabbitól, hogy az állatoknak nincs lelkük, vagy hogy a lelkük különbözik az emberétől. Ez nagyon felkavart, mert amikor a kutyámra nézek, úgy érzem, hogy a lelke magasabb szinten van, mint sok emberé, akivel találkoztam eddigi életemben. Számomra nem kérdés, hogy mindent megtesz azért, hogy felvidítson valakit, akinek szüksége van rá. Biztos vagyok benne, hogy az állatok gondolkodnak, érzelmeket fejeznek ki, fájdalmat és örömet éreznek. Sok ember még ahhoz sem elég érzékeny, hogy felismerje, ha egy másik embernek érzelmi támogatásra van szüksége, amit egy kutya minden gondolkodás nélkül megad. A kérdésem, hogy hogyan tekint a judaizmus az állatok – és különösen a kutyák – lelkivilágára? Van az állatoknak lelke? Van-e különleges hely a mennyben a drága állatoknak? Remélem, tud megnyugtató választ adni  erre a kérdésre. Nagyon köszönöm.

 

 

 

A Rabbi válaszol:

 

Kedves kérdező, nagyon mély kérdést tett fel, megpróbálok kielégítően válaszolni.nAzzal kezdem, hogy a legnagyobb kabbalisták elmagyarázzák, hogy minden élőlénynek – embernek és állatnak – van lelke.  Azonban nem minden lélek egyforma. Ahogyan a Genezis 2:7-ben le van írva, minden emberi lénynek van egy „nefesh” és egy „neshama” része. A nefesht olyan lélekként határozzák meg amely azt az életerőt testesíti meg, ami  az ösztönös fennmaradást segíti elő.

 

A neshama ezzel szemben egy tisztán spirituális összetevő, úgy is mondhatnánk, egy isteni szikra, amely megkülönböztet bennünket más teremtett lénytől. Ez az a részünk, amely vágyik a spiritualitásra és az Istenhez való közelségre. Az tény, hogy az emberek és az állatok mind tudnak érzelmi reakciókat mutatni, mint például a szeretet, a félelem, a hűség, az emlékezet, az intelligencia stb. Futunk a veszély elől, túlélési ösztöneink vannak, és szaporodunk. Mindez az alacsonyabb lélekből ered, ami a nefesh.

De létezik az emberekben egy másik szellemi entitás, amely nagyon más ennél. Ezt nevezzük isteni, spirituális léleknek, neshama Ugyanis csak ez a lélek képes kapcsolatot teremteni a létezés felsőbb transzcendens dimenziójával. Ez az a pont, ahol az ember belép a szabad akarat meghozatalának egyedülálló birodalmába. Csak az embereknek van képessége arra, hogy a magasabb erejű „lélek örömeit” válasszák. Ilyen például a szegények megsegítése, árvák rászorultak támogatása.

Az igazság az, hogy bármennyire is sokat gondolunk kedvenceinkről, soha nem fogunk látni egy éhes kutyát sem, aki azt mondja a barátainak: „Ne veszekedjünk ezen tovább”, inkább „tegyünk félre egy keveset  Blökinek, aki későn jön majd haza ”.

Emberi lényekként állandó harcban állunk, hogy melyik lélek vezesse az életünket. A Tóra azt mondja, hogy az  igazi „emberség” fokmérője az, hogy az ember mennyire uralja az alacsonyabb lelkét , hogy ne viselkedjen úgy hogy szégyenévé váljon a világnak.

Az állatok fontos célt szolgálnak a világban. A Tórában, a Talmudban végig említést tesznek róluk nagyszerű tulajdonságaik miatt. Például a kutyát héberül Kelevnek hívják – ez a Kol Lev szavak rövidítése -, ami „teli szívet” jelent. Így egy kutyától megtanulhatjuk a hűség jelentését.

Azt, hogy van-e az állatoknak a mennyországban hely azt én nem tudom megmondani, de azt igen, hogy nagyon vigyázzon kedvencére mert mi most élünk és itt kell megadni egymásnak  és háziállatainknak mindazt a jót amit csak nyújtani tudunk.

A rabbi

 

A Rabbi válaszol

Az emberi lélek örömei

A..Rabbi