” Ezek Noé nemzetségei. Noé igaz, jámbor férfiú volt a maga nemzedékében, Noé Istennel járt.” (I.M. 6/9)
Olvassuk: „mert olyanok ezek nekem, mint Noé vizei…” (Jes. 54/9), Máshol pedig: „és özönvíz volt negyven napig a földön, megsokasodtak a vizek…” (I.M.7/17). „…Noé Istennel járt.” (I.M. 6/9) Miért lett neve összekapcsolva az özönvízzel, hiszen ő volt, aki kegyet talált Isten szemében! Amikor “…a föld megromlott Isten előtt, megtelt a föld erőszakkal.” (I.M. 6/11.) kimondatott az emberiség végzete: „ …..elpusztítom őket a földdel együtt….!” (u.o. 6/13.)
Isten akkor kijelölt egy igaz embert, hogy a későbbiekben imádkozzon azokért, akik tőle származnak és engesztelést szerezzen nekik a jövőben! A Teremtő először megígérte Noénak, hogy őt életben hagyja és a kortárs emberiséget elpusztítja.
Rabbi Joszé kérdezi:
„Nem lett volna helyes egy ilyen igaz embertől, mint amilyen Noé volt Isten szemében, hogy védelmébe vegye a világot, Istent megbékítve felgerjedt haragjában? Noé csak annyit kérdezett Istentől: és velem mit teszel? Isten válasza: „megkötöm szövetségemet veled… (u.o. 6/18) készíts magadnak bárkát” (u.o. 6/14).
Noé nem fohászkodott a világ megmentéséért, az özönvíz pedig elpusztította az emberiséget! Ezért nevezik Noé vizeinek. Mert ezek valóban Noé vizei, felelős volt érte, mert nem imádkozott a világért… Zohár Vájikrá 14b-15a
„Noé igaz ember volt, tökéletes a nemzedékében”, amennyiben más nemzedékben él nem számított volna igaznak! Tehát, alacsony erkölcsi színvonalon lévő generáció tagjaként különleges érdem igaz emberként élni! Olvastuk: „mondta az Örökkévaló: ne maradjon szellemem az emberben örökké, mivel ő test is, azért legyenek napjai százhúsz év” ( I.M.6:3).
Rabbi Mose ben Nachman (Nachmanidész 1194-1270) szerint Isten ezzel a kijelentésével elsősorban nem csak az ember születéskor várható legmagasabb élettartamát határozza meg százhúsz esztendőben, hanem Noénak (aki 980 évet élt) adott százhúsz évet a bárka építésére, ami az emberiség túlélését biztosította és lehetőséget a további generációk számára a megtérésre!
A Tóra igaz (cádik) embernek nevezi Noét. Bölcseink szerint különbséget kell és lehet tenni „igaz” és a „jó igaz” ember közt! Az „Igaz” önmagában, segítőkészségében, jótékonyságában és Istennel való viszonyában jámbor (cadik). A „jó” Cadik ezzel szemben felelőséget vállal kortársaival! Figyelmezteti szomszédját és bíztatja a jobbá válásra! (Kiddusin 40a)
Az özönvíz elmúlása után, a bárkát elhagyó Noé látta, hogy a világ elpusztult! Ekkor sírva gyászolni kezdett, mondván: „Világ Ura! Téged, akit könyörületesnek fognak nevezni generációról generációra, miért nem voltál könyörületes nemzedékemmel?”
Isten válaszolt:
„Te bolond pásztor! Most mondod ezt nekem? Miért nem akkor szóltál, amikor megmondtam neked, hogy egyedül téged láttalak igaznak, vagy azután, hogy szóltam neked, özönvizet hozok az emberekre? Vagy akkor, amikor bárka építésére utasítottalak? Folyamatosan halogattam a végrehajtást, és azt mondogattam: mikor fog Noé kegyelmet kérni a világnak? Te most, a világ pusztulása után nyitod ki a szádat, hogy kiálts”? (Zohár, Beresit 254b.)