Tisztelt Rabbi, két kérdésem, van, az első, hogy miért nem vehetnek fel a nők hagyományosan tefillint? A másik, pedig, hogy igaz, hogy az ortodox nők a parókájuk alatt kopaszra borotválják a hajukat?

 A rabbi válaszol:

 

A második kérdésével kezdem, mert az a rövidebb. Nem, egyáltalán nem igaz, sőt nagyon ritka, hogy az ortodox nők borotválják a hajukat. Az első kérdésére a válaszom, hogy általános elv, hogy a nők mentesülnek bizonyos micvák alól (különösen az időhöz kötött pozitív parancsok alól). Erre nagyon jó példa a tefillin micvája, amelyet csak a férfiaknak kell viselniük. Ugyanis a Tóra megtiltja a nőknek, hogy olyan ruhákat viseljenek, amelyek kifejezetten férfiaknak készültek, ahogy írva van:

 

„Férfi ruhát nő nem viseljen”.” (5 Mózes 22:5)

 

De mi a férfiruha?! kérdezhetnénk. A talmudi bölcs, Jonatan Ben Uziel a Tóra arámi fordításában és magyarázatában kijelenti, hogy a férfi ruházat a tefillinre a tálitra és a ciceszre utal. Ezért, ha egy nő tefillint viselne, amely a Tóra tanítása szerint férfi ruházat, akkor megszegné a Tóra törvényét. A judaizmus megélésének alapvető eleme az otthon és csak utána a zsinagóga. Hiszen a zsidóság folytonossága mindennél jobban az otthonon nyugszik. A héber szó az otthonra „bajit”. A Tefillin dobozát is bajitnek nevezik – szó szerint egy háznak. A nőnek is van bajitje – az  pedig nem más mint az otthon, amelyben családot védi és felügyeli.

 

A rabbi

A Rabbi válaszol

Az ortodox nők és a hagyományok

A.Rabbi