וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יַעֲקֹב כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם:

És fáraó szólt Jákovhoz: „Mennyi életed éveinek napjai?” És Jákov felelt fáraónak: „Vándoréletem éveinek napjai százharminc év; kevés és szomorú volt életéveim napjainak sora és nem érték el őseim életéveinek napjait vándorlásuk idejében”. (1M47/8-9)

 

Jákov és a fáraó találkozásakor a fáraó megkérdezi Jákovot a koráról. Jákov hosszasan válaszol, és elmagyarázza, hogy nagyon nehéz életet élt, benne kevés jóval, nem úgy, mint az ő atyái. Ezt a párbeszédet nehéz megérteni. Furcsa, hogy mindazok közül, amit a fáraó kérdezhetett volna Jákovtól, úgy döntött, hogy a korát kérdezi tőle. Ugyanilyen rejtélyes Jákov hosszadalmas és látszólag pesszimista válasza az elszenvedett fájdalmakról.

 

Rámbán és Rásbam elmagyarázza, hogy Jákov rendkívül öregnek tűnt, és a megjelenése annyira megdöbbentette a fáraót, hogy úgy érezte, meg kell kérdeznie Jákovot, hány éves is valójában. Jákov azt válaszolta neki, hogy bár nagyon idős ugyan, de a sok nehézség miatt, amin életében keresztülment, még öregebbnek látszott.

Scribe finishing writing in a Torah scroll

Továbbra is nehéz kérdés, hogy miért adott Jákov ilyen pesszimistának tűnő választ. Rabbi Aharon Leib Shteinman azt sugallja, hogy Jákov nem akarta felkelteni a fáraó féltékenységét, ezért hangsúlyozta életének nehézségeit.  Függetlenül attól, hogy mi volt az ő válaszának az oka, a bölcsek kritikusak Jákov-val szemben, és megjegyzik, hogy szigorú büntetést kapott ezért a párbeszédért. A Daat Zekénim egy megdöbbentő midrást idéz:

„Amikor Jákov azt mondta: „Kevesek és rosszak voltak életem napjai”, a Szent így szólt hozzá: „Megmentettelek Észavtól és Lávántól, visszahoztam neked Dinát és Józsefet is, és te panaszkodsz az életedről, hogy kevesek és rosszak voltak azok?! Az életed, a szavaid száma alapján lecsökken úgy, hogy nem éred meg atyád, Jichák életkorát. Mert Jichák 180 évet élt, Jákov pedig csak 147 évet élt”.

Ez a Midrás bírálja Jákovot, amiért kevésnek és rossznak jellemezte az éveit.[1] Büntetésként Jákov minden egyes szó után egy évet veszített ebben a párbeszédben, ami 33 szót jelent, és az apja 180 éve helyett csak 147 évet élt meg.

Két nagyon fontos dolog vezethető le ebből a Midrásból. Az első rabbi Chaim Shmuelevitz[2] metsző megfigyelése, aki rámutat, hogy maga Jákov csak 25 szót használt – a maradék 8 szó a Tóra leírásából származik, amikor a fáraó először kérdezte Jákovot a koráról. Érthető, hogy Jákovot megbüntették a saját életének negatív értékelése miatt, de miért kellene megbüntetni a fáraó kérdése miatt?

Ráv Shmuelevitz elmagyarázza, hogy Jákov azért nézett ki ilyen öregnek, mert így viszonyult a szenvedéseihez. Ha nem érezte volna magát ennyire negatívan az életével kapcsolatban, akkor soha nem tűnt volna ilyen öregnek, és soha nem késztette volna a fáraót arra, hogy nyomban megkérdezze a korát. Így, ugyanúgy, ahogyan 25 évet vesztett a fájdalmaihoz való hozzáállása miatt, még 8 évet is vesztett, mert ugyanezen hozzáállása miatt nézett ki úgy, hogy a fáraó egyáltalán feltette a kérdést. Ez arra tanít bennünket, hogy az ember belső hozzáállása visszahat a külső megjelenésére, és ha egy ilyen megjelenés negatív üzenetet közvetít, akkor az embert ezért felelősségre vonják.

Egy második fontos pontra is fény derülhet, ha figyelmesen elolvassuk I-ten Jákovot ért kritikáját. I-ten nem azt mondta, hogy Jákov nem viselt el semmilyen nehézséget, hanem inkább arra a négy nagy nehézségre összpontosított, amellyel Jákovnak szembe kellett néznie az életében: Észav fenyegetése Jákovot illetően, Jákov és Láván közötti viszontagságos időszak, Dina elrablásának epizódja és József eltűnése. I-ten megjegyezte, hogy végül megmentette Jákovot Észav és Láván fenyegetésétől, valamint hazahozta Dinát és Józsefet. Úgy tűnik, hogy a Jákovot ért kritika hangsúlya az volt, hogy az említett események fájdalmára összpontosított, holott ehelyett azt kellett volna hangsúlyoznia, hogy I-ten minden alkalommal megmentette őt, annak ellenére, hogy mérhetetlen szenvedést kellett elviselnie az említett események közepette.

Ez egy nagyon erőteljes tanulság. Amikor valaki megszabadul egy megpróbáltatásból, hogyan viszonyul a múltbeli eseményekhez: a fájdalomra és a szenvedésre vagy a végső, pozitív eredményre összpontosít? I-ten szigorú dorgálása Jákov számára azt tanítja nekünk, hogy minden embernek kötelessége a pozitív végkifejletre összpontosítani, és nem a fájdalmon rágódni. Sőt, rabbi Shmuelevitz kiegészítő megjegyzése még ennél is szigorúbb követelményt támaszt: még ha valaki nagy szenvedésen ment is keresztül, akkor is kötelessége, hogy boldogságot sugározzon.

Legyünk érdemesek arra, hogy levonjuk a tanulságot a Jákov és fáraó közötti drámai beszélgetésből.

Minden olvasóak békés, szép Szombatot

[1] Mint mindig, a Chazal felnagyítja a Tóra nagy embereinek hibáit, hogy példájuk számunkra is releváns legyen. Jákov Avinu több szenvedésen ment keresztül, mint amit a legtöbb ember el tud képzelni, és nyilvánvalóan nagyon szigorúan ítélték meg a szavaiért.

[2] Szichot Muszar, Maamer 29.

Hetiszakasz

A szenvedés kezelése

Petrovits Péter