Tisztelt Rabbi, azt olvastuk a Tórában, hogy „Új király támadt Egyiptom felett, aki nem tudott Józsefről” (2 Mózes 1:8). Én azt gondolom, ez egy kissé hihetetlen feltevés, hogy Józsefet nem ismerték Egyiptomban, mert mint a Fáraó második embere, az egyiptomiak megmentője, ez számomra elképzelhetetlen. Ön mit gondol erről?
A Rabbi válaszol:
Köszönöm a kérdést. A Talmud két véleményt említ. Vagy egy új fáraó jött, és vette át Egyiptom irányítását, vagy maradt a meglévő uralkodó, de teljesen új politikai gondolkodással elkezdett úgy viselkedni mintha „nem tudott volna Józsefről” ( Talmud Sota 11a)
A Midrás, ezt a második véleményt követi, vagyis a Fáraó csak úgy kezdett el viselkedni, mint, aki nem ismeri Józsefet. Ugyanis az egyiptomiak a zsidók ellen fordultak, amiben a fáraó nem volt hajlandó velük tartani, így három hónapra elmozdították őt a hatalmától, amíg engedett a kívánságuknak (Sémos Rabbah 1:9).
Kiváló jellemábrázolást ad a Tóra Fáraóról, aki még azt mondta Józsefnek: „Mivel Isten minderről tájékoztatott titeket, senki sem lehet olyan értelmes és bölcs” ( 1 Mózes 41:39), pár mondattal később, a következő szakaszban már megkérdezi Mózestől: „Ki az Isten, hogy hallgatnom kell a szavára? Nem ismerem.” (2 Mózes 5:2)
Egész Egyiptom tudta, hogy József megmentette őket. Ezt a Fáraó is nagyon jól tudta, azonban úgy döntött, hogy megtagadja a hálát Józseftől, majd ezután megtagadta Istent is. Mit mondott? : „Ki az Isten, hogy hallgassak a hangjára? Nem ismerem.”
Van egy számomra kedves mondás, ami így hangzik: ahogyan viszonyulunk Istenhez, úgy viszonyulunk más emberekhez is.
Ebben a részben nagyon jól kirajzolódik a fáraó valódi jelleme, vagyis az, hogy egy ember mennyire képes megváltoztatni érzelmeit, ha az érdekei ezt kívánják. Sajnos itt is ez történt.
A Rabbi