Újabb mérföldkőnek lehettek szem-és fültanúi április 24-én Kecskeméten a keresztény, keresztyén és zsidó hívők. Idén is egész napos konferenciát szervezett a Magyarhoni Zsidó Imaegylet és a Barankovics Izraelita Műhely melynek címe: SZENTÍRÁSI KÖZÖS ÚTON „A Lelki Vezető”. A keresztény-zsidó párbeszéd fontosságát hangsúlyozó és elmélyítendő eseményen előadásokkal, kerekasztalbeszélgetéssel várták az érdeklődőket.

A következőkben Prof. dr, Róna Tamás főrabbi teljes ünnepi beszédét olvashatják, illetve a bejegyzés végén az ünnepi eseményen készült fényképeket is megnézhetik.

A főrabbi beszéde

    Köszöntöm a konferencia minden résztvevőjét! Mindenekelőtt szeretnék köszönetet mondani a világ alkotójának, egészségben engedte, hogy ez a negyedik alkalom is elkövetkezzék, itt legyünk együtt, felemelve a Szentírás zászlaját, mint lámpást, amely bevilágítja az utat. Szeretnék köszönetet mondani a kecskeméti református egyháznak, hogy negyedik éve társunk, szintén köszönöm elnök lelkész úrnak, igazgató lelkész úrnak. Szeretnék köszönetet mondani a Barankovics Izraelita Műhelynek is, elnök úrnak, hogy idestova négy éve hordozzuk és visszük ezt a közös szolgálatot.

    A konferencia alcíme: Lelki vezető. A lelki vezetés középpontjában a zsidó hagyomány szerint az Örökkévaló szuverén akarata, annak kijelentése áll. A tórai tanítás kimondja, az Örökkévaló nem egy távoli elérhetetlen istenség, hanem aktívan részt vesz népe életében, irányítva annak sorsát és fejlődését. A lelki vezetés eszközei és formái többféleképpen nyilvánulnak meg. Mózes törvénye nem csupán jogi kódex, hanem az Örökkévaló akaratának írásos formája. Ez egy szövetségi dokumentum, amely rögzíti Izrael és az Örökkévaló kapcsolatát. A törvény tanítóként szolgál, mely megmutatja az ember gyengeségeit és az Örökkévaló szentségét. A hívő ember nem csak betartja a törvényt, hanem szívből igyekszik megérteni annak lelki üzeneteit is. A törvény beteljesedése nem pusztán cselekedetben, hanem a szív állapotában valósul meg.

De vajon hogyan bővül ez az út?

    A Tórában a lelki vezetés alapja az Örökkévaló szuverén akarata. Ő közvetlenül kommunikál az emberrel, gyakran prófétákon, látomásokon, álmokon vagy törvényeken keresztül. A tórai időkben az Örökkévaló gyakran jelenlétével is vezette a népet. Felhőoszlopban, tűzoszlopban, a Miskánban, azaz a pusztai hajlékban, vagy a jeruzsálemi szentek szentélyében. A mózesi törvény központi szerepet tölt be Izrael népének életében. A törvény nem csupán jogi, hanem spirituális iránymutatás is. A Zsoltárok könyvében a 119. zsoltár 105. versében olvassuk: “A te beszéded a lábamnak mécses és ösvényem világossága“.
    Az Örökkévaló népe iránt a királyok, például Dávid király felelősséggel tartoztak, de az ő vezetésük csak akkor volt áldott, ha engedelmeskedtek az Örökkévaló törvényeinek.

    Hogyan vezettek vagy vezetnek bennünket a próféták?

    A próféta héberül navi! Szó szerinti jelentése szóvivő. A próféta az Örökkévaló szavát közvetítette a nép felé. Gyakran az igazság és az ítélet hirdetőjének ismerik, így jeleníti meg őket a szentírási szöveg. Például Jesaja, azaz Ézsaiás, Miriám vagy Jeremiás.
    A prófétai üzenetek nem csak a jövőbe mutató próféciák voltak, hanem a társadalmi igazságtalanság, illetve az erkölcsromlás elleni felszólalások. A prófétai látás olyan lelki éberség, ami képessé tesz az idők jeleinek felismerésére, ezért az embereket figyelmeztették a Jóteremtő szavára. Az igazi prófétát az különböztette meg a hamis prófétától, hogy engedelmeskedett az Örökkévaló akaratának, még akkor is, ha az személyes áldozattal járt. A próféta jelentősége arra hív bennünket, hogy ne maradjunk passzívak a társadalmi és lelki kérdésekben, de legyünk érzékenyek a Jóteremtő igazságára, és merjünk kiállni is mellette.
    Most pedig vizsgáljuk meg, hogy a napjainkban mit is jelent a lelki vezetés. Bár a szentírási formák közül sok már nem működik ugyanúgy, az elvek élnek, ilyen az igei vezetés is. A Szentírás maradt az elsődleges forrásunk, melyen keresztül az Örökkévaló ma is szól a teremtett emberekhez. A Szentírás alapigazságai örökérvényűek, útmutatást adva erkölcsi és lelki döntéseikkel. Az Örökkévaló ma is felruház papokat, lelkészeket, tanítókat, rabbikat és közösségi-lelki vezetőket, hogy segítsék a hívőket a lelki növekedésben, miként egykor a próféták.
   A jóteremtő gondviselése nem mindig látványos módon történik, hanem a mindennapi élet eseményeiben, döntéseiben, kapcsolódásaiban fedezhetjük fel. Ott van az imádságon keresztüli vezetés! Az imádság nem csupán egyoldalú beszélgetés a világ Alkotójával, hanem a vele való párbeszéd, amelyben az ember figyel és a jóteremtő csendes válaszai és útmutatása így érkezik el hozzánk.
    Végezetül a szolgáló vezetés. A szentírási vezető eszméje nem hatalmi pozícióról szól, hanem arról, hogy másokat szolgáljon az Örökkévaló akaratából. Ilyen, ahogy olvassuk a Szentírásban, Dávid király, akiről azt írja a Szentírás; I-sten szíve szerint való fény volt. Az Örökkévaló jelenléte az életünk során gazdagítja és kiteljesíti az emberi bölcsességet.
    Amikor az emberi bölcsességről és a lelki vezetés kapcsolatáról beszélünk, akkor egy új térbe lépünk, mindenféleképpen meg kell említeni a bölcsességirodalmat. A Példabeszédek könyve a személyes életvezetésre koncentrál. A bölcsesség nem csupán gyakorlati tudás – írja a példabeszédek első fejezetének kezdő verse (Salamonnak, Dávid fiának, Izrael királyának mondásai)  -, hanem az Örökkévaló félelmétől fakadó életfélelem. Még mielőtt ezzel foglalkoznánk, van egy közbülső gondolat ezek pedig a hétköznapi döntések. Ugyancsak a Példabeszédek könyve tanácsot ad, hogyan bánjunk javainkkal, hogyan építsünk egészséges kapcsolatokat, vagy hogyan őrizzük meg a lelki lényeget.
   A Példabeszédek 9. fejezetének 10. verse írja a következőt: “A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme…” De itt nem igazi félelemről beszélünk, hanem néptiszteletről és bizalomról a világ alkotója felé. A bölcsesség a Jóteremtő ajándéka, mely belső lelki érettséget hoz létre bennünk. Ez a belső vezetés kiegészíti a prófétai és törvényi kutatást. A tórai lelki vezetés nem egységes modell, hanem sokrétű valóság, amelyben a Jóteremtő sokféleképpen szól népéhez. Minden forma mögött ott áll az ő szuverenitása és az ember iránti szeretete. A lelki vezetés célja, hogy bennünket, valamennyiünket az Örökkévaló szövetségének közösségében tartson, formálja szívünket, életünket az ő igazsága szerint.
    A vezető minden embertől tanul. Az a valódi vezető, aki tanít, mert ő maga is tanul. Aki szeret, mert ő maga is vágyik a szeretetre. Ezért, amikor ma a lelki vezető témáját hozzuk szóba, elsősorban nem elméletekről beszélünk, hanem hús-vér emberekről, akik életüket tették arra, hogy mások lelke ne sötétedjék el. Aki nem eltávolít a kérdéseimtől, hanem mellettem marad és vezet, mint egy iránytű. A Jóteremtő gazdag áldását kérem és kívánom önökre. Köszönöm megtisztelő figyelmüket és kívánok egy gazdag konferenciát önöknek. Köszönöm!
Képeket Horváth Márton készítette
Hírek

Mit is nevezünk a tórai lelki vezetésnek? – Róna Tamás főrabbi gondolatai

Prof. dr. Róna Tamás