Bennünket, embereket valamilyen megmagyarázhatatlan igény ösztökél arra, hogy egy időre megálljunk és szétnézzünk. Az újév közeledte is erre késztet bennünket, mivel minden lehetséges területen ez a legtermészetesebb időpont a számvetésre. Az emlékezés időpontja is, olyan, amely alkalmas arra, hogy az ember a jövőbe pillanthasson. Visszatekintünk, de ugyanakkor szeretnénk belelátni a jövőbe is! Ami előttünk van, az ismeretlen számunkra. Ezért nem mindig szívesen, hanem inkább bizonyos aggódással, olykor alaptalan félelemmel nézünk az új dolgok vagy akár az új év elébe. Az új év mindenki számára fontos dátum, közeledte ugyanakkor sok kívánság és kérés megfogalmazására is biztat.
Gondoljunk csak bele, amikor december 31-én közeledik az éjfél, mindenütt feszültséggel teli nyugalom vagy visszafogott izgalom uralkodik. Alig üti el az óra a tizenkettőt vagy hangzik el a visszaszámlálás, a hangulat egyszerre zajossá válik, a „feszültség” hangos lármában oldódik fel. Talán az örömünket, igényeinket, boldogságérzetünket fejezi ki az a tény, hogy eljutottunk az új évhez? Talán azt szeretnénk mutatni, hogy az élet következő darabkáját derűsen és magabiztosan fogadjuk, azzal az elhatározással, hogy jól fogjuk eltölteni és áldásosan tevékenykedünk majd mind a magunk, mind pedig mások javára.
Viszont a zsidó újesztendő köszöntése és megünneplése alapjában véve másmilyen jellegű.

Már egy hónappal az új év beköszönte előtt elkezdünk „készülődni”, lelkileg ráhangolódni a közelgő nagy ünnepre. Az új évet megelőző hónap neve elul, mely az önvizsgálat, a megtérés és a bűnbánat ideje, ekkor a zsidó ember számot vet önmagával és értékeli az elmúlt évet. Elul hónap első napjától a zsinagógákban a reggeli ima után sófárt fújunk, és elmondjuk a 27. zsoltárt, mely így kezdődik:
„Dávidtól. Az Ö-rökkévaló a fényem és a megváltóm”.

A zsoltár arról szól, hogy hogyan védi meg az Ö-rökkévaló az ő gyermekeit.
De mi a sófár? Miből készül? Honnan ered?
A sófár általában a kos szarvából készült, legősibb hangszer. A kos szarva emlékeztet bennünket az Ákédát Jitchákra, azaz Izsák megkötözésének történetére, melyben Ábrahámról és az ő Ö-rökkévalóba vetett hitéről és bizalmáról olvashatunk, akinek hite és istenszeretete annyira erős volt, hogy még a saját fiát is hajlandó lett volna feláldozni az Ö-rökkévaló parancsára. De a régóta vágyott és szeretett gyermek helyett az Ö-rökkévaló egy, a bokorban szarvánál fennakadt kost mutatott Ábrahámnak, az lett Izsák helyett az áldozat.
A sófár készítése során a levágott szarvat, szarvakat kitisztítják, majd a vékonyabb felén lyukat készítenek rá. Ha kell, ki is fényesítik, és ha szükséges, akkor nagyon magas hőmérsékleten meg is formázzák. Ívelt, hajlított alakja azt az alázatot szimbolizálja, amely testtartással állunk és megállunk az Ö-rökkévaló elé és előtt.

A régi időkben a sófárfújás a szentélyszolgálat rendszeres alkotóeleme volt, és csatában is felhangzott – emlékezzünk csak Jerikó falaira! Ma ros hásánán kívül az azt megelőző elul hónapban fúják meg a sófárt, illetve a ros hásáná utáni tizedik napra eső jom kipuri böjt kimenetelekor.
Sófár hangok
Tökió: egyetlen éles, hosszú hang.
A nép összehívására szolgáló hang, de jelezte a szombat és az ünnepek kezdetét és végét, valamint a jom kippuri böjt kimenetelekor is ezt a hangot lehet hallani.
Sövórim: három elcsukló, sóhajtáshoz hasonló hang.
Ezzel hívták össze a halott házához a rokonokat, barátokat, ismerősöket.
Töruó: kilenc apró, szaggatott hang.
Ez a hang arra emlékezteti a zsidóságot, hogy az Ö-rökkévaló mellettünk áll, és megsegít bennünket a bajban.
A sófárfújás:

– felébreszti a szunnyadó, önelégült lelkeket, erőteljes, mindenen áthatoló hangja alázatra int és eltölt istenfélelemmel.
– emlékeztet azokra a sófárhangokra, melyeket akkor hallottak a zsidók, amikor az Ö-rökkévaló leszállt a Szináj-hegyre, és átadta a Tórát.
– reményt ad, tükrözve a „nagy sófár” hangját, mely a világ minden sarkára szétszórt zsidó népet hívja majd egybe a Messiás eljövetelekor.
Ebben az időszakban, a hónap utolsó hetében, kora hajnalban, még a reggeli ima előtt mondjuk a szlichotokat (szlicheszt), az engesztelő imákat, amelyek bűnbocsánati kérelmeket tartalmaznak.
A sófárfújás szabályai
- Minden felnőtt férfi, tehát aki elmúlt 13 éves, köteles sófárfújást hallgatni Ros Hásáná ünnepének mindkét napján!
- Mivelhogy a micvá maga a sófár hallgatása és nem pedig annak fújása, ezért az áldás szövege is eszerint van megfogalmazva: „lismoá kol sofár”, azaz „hallgatni a sófár hangját”.
- Annak, aki megfújja a sófárt, olyan szándékkal kell fújnia, hogy ezzel teljesítse a parancsolatot. Így ha valaki csak tanulja vagy gyakorolja a sófárfújást, ezzel bizony nem tesz eleget a micvának, még kicsit sem!
- Aki betegség vagy egyéb ok miatt nem tud elmenni a zsinagógába, az próbáljon megkérni valakit, hogy jöjjön el hozzá sófárt fújni.
- A sófárt állva kell fújni és előtte az áldást is állva kell elmondani,
melyet itt olvashatsz fonetikusan:
Báruch Átá Há-Sém Elohénu Melech háOlám áser kidsánu bömicvotáv vöcivánu lismoá kol sofár.
Áldott vagy Te Ö-rökkévaló a Világ Királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival és meghagyta nekünk a sófár hangjának hallgatását!
A következő áldásban hálát adunk az Ö-rökkévalónak azért, hogy engedte megérnünk ezt a napot! Fonetikusan így hangzik:
Báruch Átá Há-Sém Elohénu Melech HáOlám sehechejánu vökijmánu vöhigiánu lázmán háze.
Hallgatni sokszor arany, de jelen esetben kötelező! De kinek?
A felnőtt zsidó férfiaknak kötelessége, azonban a nőknek is ajánlott, hogy elmenjenek meghallgatni a fújást. Vannak olyanok, akik azt mondják, hogy bár ez egy időhöz kötött pozitív parancsolat, mely nőkre nem vonatkozik, mégis kötelező jellegűnek kell rájuk nézve tekinteni, és kívánatos, hogy még a kisgyerekeket is elvigyék a zsinagógába, hogy meghallgassák a sófárfújást.
Nekünk nőknek nincs ilyen tórai kötelességünk, hiszen ez alól is mentesek vagyunk csakúgy, mint minden más tevőleges, azaz időhöz kötött tórai micvá alól. Ettől függetlenül ez nem jelent tilalmat, és nekünk nőknek is micvá hallgatni a sófárt a zsinagógában vagy otthon, vagy pedig külön, a nők számára rendezett sófárfújáson!
Következzen a sófár hangja!
Itt pedig a sófár készítéséről nézhettek meg egy kisfilmet.
