Az izraeli és amerikai (ultra)ortodox zsidók, akik felmenőik vagy az általuk nagy becsben tartott rabbik sírjaihoz látogatnak el Magyarországon, mindig sietnek. Nem nyaralni jönnek; miután eleget tettek kötelességüknek, indulnak is vissza. Ennek fő oka, hogy nehéz megoldani a kóser étkezést, a magukkal hozott étel pedig csak 2-3 napra elegendő. De mire ügyeljen egy hosszabb, akár hazai, akár külföldi nyaralásra készülő izraeli szombattartó zsidó család? Erre ad választ Menachem Perl rabbi tanulságos írása, amely 2022. augusztus 14-én jelent meg a Yediot Achronot című napilap hírportálján (ynet.co.il). Mint az előre sejthető, a legfőbb gondot a kóser étkezésen kívül a sabati előírások betartása okozza.

A terep felmérése már a szálloda bejáratnál elkezdődhet. Az automata ajtók az emberek közeledésére nyílnak ki, az érzékelt mozgástól bezáruló áramkör hatására. Nos, az ilyen ajtókon a halachából levezetett tilalom szerint nem szabad ki-bejárni szombaton. Két mód van ennek elkerülésére: meg kell tudni, van-e másik bejárat, vagy meg kell várni, amíg egy nem zsidó vendég közeledésére az ajtó kinyílik, és közvetlen a nyomában áthaladni.

Hasonló a helyzet a szobaajtót nyitó mágneskártyával. Az egyik megoldás, hogy szombatra hagyományos kulcsot kérünk a portán, a másik: utalni rá egy arra járó nem zsidó alkalmazottnak, hogy be szeretnénk menni. Igen, csak utalni rá, mert egyenesen megkérni vagy utasítani az ajtó kinyitására (munkavégzésre) a hagyomány szerint tilos.

Modern szállodákban a szobavilágítás és a klíma ugyancsak érzékelőkkel van ellátva, ezért amikor valaki belép a szobába, akarva-akaratlan működésbe hozza mindkettőt. Megoldás: a sabat bejövetele előtt ki kell kapcsoltatni az érzékelőket a személyzettel, és ha ez nem lehetséges, akkor le kell fedni azokat egy szorosan rájuk tapadó ruhadarabbal. Azokat a vízcsapokat sem szabad használni, amelyeket érzékelők működtetnek, s ha nincs mód a szenzorok kiiktatására, elő kell készíteni néhány üveg vizet kéz- és arcmosásra, valamint ivásra. Biztos, ami biztos, a melegvizet sem szabad használni, ha nem lehet tudni, vajon sabatkor melegítik-e.

Meg kell győződni arról is, vannak-e a hűtőszekrényben vagy a ruhásszekrényben az ajtó kinyitásakor automatikusan felgyulladó lámpák. Ha igen, ki kell kapcsolni őket, vagy tartózkodni kell a használatuktól.

Perl rabbi egy könnyítést is javasol, mégpedig a biztonsági kamerákkal kapcsolatban. Mivel a vendég nem látja, s így nem is tudhatja, áthaladásával működésbe hozza-e a kamerákat, továbbá nem is érdekelt a működtetésükben, ezeket figyelmen kívül lehet hagyni.

A lift használata sabatkor egyértelműen tilos, mégis van megoldás. Izraelben a hétköznap megszokott módon működő liftek egy részét át lehet állítani sabati üzemmódra. Ez azt jelenti, hogy a lift bizonyos időközönként hívás nélkül elindul (a hívógomb ilyenkor nem is működik), minden emeleten megáll és rövid várakozás után tovább indul, majd ugyanilyen módon lefelé veszi az irányt. Emberi beavatkozás tehát nem szükséges a működéséhez, mégis vannak rabbik, akik nem hagyják jóvá a használatát. Akadnak köztük, akik csak részben, betegek és állapotos nők számára engedélyezik, és olyanok is, akik csak a felfelé menetet nem kifogásolják. Izraelben több épületben van „páternoszter”, azaz nyitott körforgó lift, de ez sem egyértelműen elfogadott.

A külföldi szállodákban bonyolultabb a helyzet: a recepciósoktól kezdve a karbantartókon át a takarítókig mindenki megszegi a szombatot, és az igazat megvallva, ez alól a legtöbb átlagos izraeli szálloda sem kivétel. A vallásos vendég mindössze annyit tehet, hogy ügyel rá, ne vegye igénybe közvetlenül a szolgáltatásaikat, függetlenül attól, hogy zsidók vagy nem zsidók a dolgozók.

A hajóúton töltött napok sem egyszerűek egy vallásos zsidó ember számára. Amíg az izraeli szállodák túlnyomó része szigorúan ellenőrzött kóser konyhát vezet, ugyanez nem mondható el az úszó szállodákra. A szűkösebb tér eleve megnehezíti a kóser étkeztetés szabályainak betartását, ennek ellenére lehet találni olyan sétahajót, amelynek megbízható a kóser konyhája. Még egy fontos tudnivaló: ha a hajó szombaton köt ki, tilos elhagyni a fedélzetet a sabat kimeneteléig.

Aki pedig nem akar túlzottan elmélyedni házon kívül a törvények bonyolult betartásában, megkönnyíti a dolgát, ha sabatra hazatér megszokott otthonába.

Magazin

Nyaralási útmutató vallásos zsidók számára

Somos Péter