József élete elérte zenitjét. A semmiből jött és Egyiptom második leghatalmasabb emberévé lett. Maradt azonban egy sötét pont az életében: konfliktusa testvéreivel, akik ott álltak előtte kiszolgáltatva és megalázkodva. A kérdés mit kezd hatalmával: bosszút áll testvérein, akik vesztére törtek, és eladták rabszolgának? Vagy felülkerekedik sérelmén és megbocsájt nekik?
„Ekkor eléje lépett Jehuda és mondta: Kérlek, uram, hadd szóljon szolgád egy szót uram fülébe és ne törjön ki haragod szolgád ellen, mert te olyan vagy, mint a Fáraó!” ( I.M. 44/18)
Amikor I-ten az embert teremtette, eléje lépett a Tóra és mondta: „Az emberi lény, akit Te teremteni akarsz, bosszantani fog Téged! Ha nem vagy hosszan tűrő jobb, ha meg sem teremted!” I-ten válasza: „Vajon ok nélkül neveznek lassú haragúnak?” ( II.M: 34/6)
József egykor lenézte testvéreit, árulkodó volt, felsőbb rangúnak képzelte magát. Miután Egyiptom második leghatalmasabb emberévé lett, kifejlesztett magában egy képességet! Elérte, hogy személyiségében hordozza I-ten legfőbb, legfenségesebb atributumát! József „lassú haragú” lett. Talmud Brachot traktátus idézi jeles rabbik megható imáit, melyeket Midrás Rabba szerint a Talmud bölcsei Józseftől tanultak álombeli látomásukban.
Az IMA, I-ten „elé lépés”, olyan, mint Jehuda József elé lépése, tele félelemmel, bizonytalansággal. Ugyanazok a jeles rabbik imái, amikor az i-teni jelenlét elé léptek, I-ten legszebb „lassú haragú” tulajdonságába bízva! Mitől különleges ez az i-teni atributum? Attól, hogy hordozza a REMÉNYT!
Raba imája:
„Istenem! Mielőtt megvoltam, nem voltam érdemes, hogy legyek. Most hogy megvagyok, mintha nem is lennék. Por vagyok életemben, és por leszek halálom után is! Lásd, itt állok előtted, mint korsó: tele szégyennel és gyalázattal. Legyen akaratod szerint Örökkévaló I-tenem, hogy ne vétkezzem többé, s amit már vétkeztem, semmisítsed meg nagy irgalmadban, de ne csapások és nehéz betegség útján!”
Mar ben Rabina imája:
„I-tenem! Óvd meg nyelvemet a rossztól, ajkaimat a hamis beszédtől. Legyen néma a lelkem, midőn átkoznak engem, s olyan legyen lelkem mindenkinek, mint a por. Nyisd meg lelkemet Tanodnak, és parancsaid után járjon lelkem. Óvj meg engem a gonosz véletlentől, gonosz hajlamtól, és minden bajtól, ami az emberek felett gomolyog. Akik gonoszságot tervelnek ellenem, hiúsítsad meg gyorsan tervüket, ziláld szét gondolatukat. Vajha tetszésedre lennének előtted szám mondásai, szívem gondolatai Örökkévaló szirtem és megváltóm!”
……és végül rabbi Eleázár imája:
„Vajha tetszést nyernék előtted, Ó Örökkévaló, őseim I-tene, hogy ne keltsek gyűlöletet senkinek szívében, és szívemben se legyen gyűlölet mások iránt, hogy ne legyen irigység senkinek szívében irántam, és szívemben se legyen irigység más iránt. Legyen Tanod életem irányítója és hallgasd meg imámat.”
Egyszer egy ember, a karlini Slomó rabbi anyagi támogatója, kérte látogassa meg másnap, ugyanis nagyobb pénzadományt akar adni.
– Hogyan várhatsz tőlem ilyen ígéretet?- kérdezte erre csodálkozva a rabbi. Jól tudod, minden este is imádkoznom kell. Elmondanom az imát és ilyenkor lelkem az élet peremére kerül. Aztán lefekszem és az álom sötétsége következik! Kora hajnalban a reggeli imát mondom. Az ima szövege szférákon hatol át. Végül arcra borulok. Érzem, hogy lelkem az élet peremén túl csordul! Az ima, annyi spirituális megélés után, hogyan ígérhetném, hogy elmenjek hozzád azért, ami „piszkos” anyagiakról szól?