1914. október 7-én született Budapesten Szabó Ödön néven. Szülei számára, mint annak idején sokaknak, egyaránt fontos volt a vallás és a magyar kultúra. Zsidó iskolában kezdett tanulni, ahol a komoly követelményeknek köszönhetően alapos tudásra tett szert.

Apja, látván fia érdeklődését, beíratta a Ferenc József Országos Rabbiképző Intézet iskolájába. 17 évesen a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészkarán történelmet és sémi filológiát kezdett tanulni, ezzel párhuzamosan beiratkozott a Rabbiképzőre. 1938-ban bölcsésztudori címet szerzett (mai szóhasználattal: doktorált), ez volt a feltétele annak idején, hogy rabbivá avassák, ami egy évvel később meg is történt.

A cionizmus szót, mint később visszaemlékezett rá, hatévesen hallotta először, így nem csoda, hogy hamar tagja lett a Cionista Ifjúsági Mozgalomnak. 23 évesen a Makkabea diákszervezet elnöke, két évre rá a Magyar Cionista Szövetség 12 tagú országos végrehajtó bizottságának tagja lett. Kezdetben középiskolákban dolgozott vallásoktatóként, de néhány év múlva elvesztette állását cionista nézetei miatt. 1941 és ’43 között a békéscsabai hitközség rabbija volt. Iránymutató tevékenységének köszönhetően a közösség a cionista elveket valló kevés hitközség egyike lett. 1944 elején munkaszolgálatra vitték, és miután – ahogy fogalmazta: isteni segítségnek köszönhetően – elengedték, bekapcsolódott a cionista mozgalom mentőakciójába. Több társával együtt elfogták, később a Kasztner vonattal a bergen-belseni táborba került.

 

1945. augusztus végén alijázott. Netanján telepedett le, ahol szinte azonnal állást kapott egy általános– és egy középiskolában. Cionista tanait ott már szabadon hirdethette.

A holokauszt megtanított rá, hogy nem csendes diplomáciával vagy megalázkodva, zsoltárokat mormolva kell harcolnunk azok ellen, akik az életünkre törnek, hanem igenis hatalommal és erővel!” – nyilatkozta egy interjúban, utalva a chanukai haftarára (Zakarja 4. 6.)

1947-ben csatlakozott a Lechi (Izrael Szabadságharcosai) nevű földalatti szervezethez. Miután az onnan kivált négy fiatalember agyonlőtte a svéd Vöröskereszt elnökét, Folke Bernadotte grófot, aki egyértelműen az arab fél javára akart beavatkozni a közel-keleti viszály megoldásába, Jesurunt többedmagával az akkói várbörtönbe zárták. Hat hónapot töltött ott el tárgyalás nélkül, úgynevezett adminisztratív letartóztatásban. Izrael Állam kikiáltása után tovább tanított. 2003-ban hunyt el.

Izraelben ismertek héberül megjelent történelmi könyvei. Magyarul írt munkái is több kiadást megértek; néhány sort mindegyik megérdemel.

 

Az élő zsidó történelem

Ez a történelemkönyvként használható mű először „a fasizmus karjaiba hulló Magyarországon”, Békéscsabán jelent meg 1942-ben, a második kiadás pedig 1961 tavaszán „hazai földön” látott napvilágot, s a befejező része is ott született. Mivel történelemkönyv, Ábrahámmal és a láthatatlan I-tennel kezdődik. Mindenki számára érthető megfogalmazásban sorra veszi az Ószövetség eseményeit, itt-ott a szövegbe szőtt magyarázatokkal kiegészítve. Jeruzsálem pusztulása után a keresztes hadjáratokon és a francia forradalmon át eljut Herzl Tivadarig, a holokauszttól a függetlenség kikiáltásáig, és a 13 éves államiság nyers mérlegével zárja ezt a mindenki számára ajánlott könyvet.

 

Jeruzsálem térben és időben

Bevezetőjében ezt olvashatjuk:

„…a Szentföldet, múltadat, ősi önmagadat Jeruzsálemben kell keresned. Oda felmégy, nem utazol. Nem kirándulni mégy. Jeruzsálembe zarándokolsz…”

A nyolc hosszabb-rövidebb sétára osztott könyv egyszerre történelemkönyv és útikalauz. Térképvázlatok, művészi rajzok és fekete-fehér fotók díszítik, köztük több ritka felvétellel. Ahogy a fentebb említett könyvéből nem maradt ki a kereszténység és az iszlám, a zsidó Jeruzsálem bemutatása mellett itt is szerepel a Szent Sír templom, a Via Dolorosa vagy a muzulmán negyed. Az óváros kapuin kilépve megismerkedhetünk Nyugat-Jeruzsálem több jellegzetes épületével is az YMCA-tól a Hilton szállón át a Héber Egyetemig. A könyv megírásában társszerzőként közreműködött Simon Saroni, akinek több imakönyv magyarra fordítását köszönhetjük.

 

Zsidó szabadságharcosok

Ez a könyv a büszke cionista író szemszögéből követi végig az állam kikiáltása előtti évek szervezkedéseit és véres csatározásait. A megosztott palesztinai zsidóságon belül tevékenykedő földalatti szervezetek, az arab pogromok, a brit mandátumi évek visszásságai, az illegális bevándorlás… A Nili, az Irgun, az Écel, a Lechi, a Palmach és a Hagana – csupa olyan név, amiről legalább egy-egy mondatot illene tudni annak, aki Erec Israel XX. századi történelmével foglalkozik. A véres események végigkísérik a könyvet, az erőszakra adott válasz csakis az erőszak lehet. Pedig a harc, ahogy a szerző írja, nem zsidó ideál. Sokkal inkább annak tekinthető Ézsaiás próféta igéje:

„…és a nemzetek nem fognak fegyvert más nemzetek ellen, és nem tanítják többé a háború tudományát”…

 

Jesurun Elijáhu – Szabó Ödön –, a cionista szabadságharcos rabbi 2003-ban hunyt el, svát hó 9-én (január 31.) lesz 20 éve. 

Magazin

Egy cionista rabbi: Jesurun Élijáhu

Somos Péter