2016 karácsony előestéjén Deborah Trapunsky barheszt sütött egy nem zsidó barátjának, aki valami különlegességet szeretett volna adni kedvesének. Deborah barátai mindig is szerették a barheszét, különösen finomnak találták, a lány pedig örült, hogy ezen keresztül megoszthatja velük kultúráját. De ez alkalommal Deborah elgondolkodott, hogy hátha másokat is érdekelne a finomsága, ezért posztolt róla a Facebookon. Nagyon meglepődött, amikor rövid idő alatt közel száz megrendelést kapott, amit alig tudott teljesíteni, lévén nem volt profi konyhája, anyukája kis sütőjét használta, és az egész lakás tele volt az elkészült kenyerekkel.
Mikor beült kis autójába, hogy Lima területén kiszállítsa a barheszeket, az jutott eszébe, hogy még egyet lép a biznisz fejlesztésében. „Fogalmam sem volt semmiről, azt se tudtam, hogy mennyi barheszt tudok előállítani, hogyan fogom becsomagolni, de belevágtam” – mesélte Trapunsky a jta.org-nak.
Termékének elnevezéséhez egy szójátékot talált ki: brandjének neve Oh-jalá lett. Az “ojala” azt jelenti “remélem”, a jalá pedig a spanyol neve a barhesznek. Hét évvel az ominózus karácsonyi sütés után ma már Deborah Trapunsky cége San Isidro egyik elegáns negyedében, egy hatalmas téglaépületben működik. Immár 12 különböző ízű barheszt kínál, még vegetáriánus és nutellás is van, de már kávét, hámántáskát is vehetnek nála Purimra, sőt többféle péksüteményt és bagelt is készít.
A vásárlói köre is sokat változott, míg kezdetben szinte kizárólag zsidó vevői voltak, most már főleg a nem zsidók járnak üzletébe. Emiatt úgy érzi: nem csak pék, hanem közvetítő is, aki segít integrálni a zsidókat a peruiak közösségébe, miközben saját identitása is erősödik.
Peruban kb.2500 zsidó él, ami az ország lakosságának csupán 0.1 százaléka. Trapunsky családja kelet-európai zsidók leszármazottai.
“Hogy megoszthatom a kultúrámat a barátaimmal, ráébresztett, hogy mit jelent számomra zsidónak lenni. Amíg csak zsidók vettek körül, ezt nem tudtam. Az, hogy elkezdtem beilleszkedni a peruiak közé, lehetőséget adott, hogy egész másképp tekintsek a zsidóságomra”- magyarázta.
Trapunsky nem csak pékáruit használja fel a peruiak és a zsidók közelítéséhez, hanem Instagram oldalát is, ahol több mint 18 ezer követője van, akikkel információkat oszt meg a nagy zsidó ünnepek alkalmával.